In de Circulaire Economie lever je je klanten Oplossingen, zoals Licht als Dienst i.p.v. een Lamp als Product.

“Binnen onze Licht Divisie merken we dat o.i.v. zich snel ontwikkelende technologieën en de economische crisis, zowel zakelijke klanten als overheden terughoudend zijn om grote investeringen te doen in verlichting ook omdat men zich onzeker voelt. Dat bracht ons op het idee om Licht aan te bieden als een Dienst. Let wel, waarom kopen klanten verlichting? Omdat ze licht nodig hebben, geen lantaarnpaal.”

PHILIPS CEO Frans van Houten geeft hiermee niet alleen aan dat zijn organisatie een nieuwe manier vond om producten aan te bieden, hij geeft hiermee ook een prima voorbeeld van iets dat bekend staat als de Circulaire Economie.

“De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die na verbruik worden vernietigd.” Bron: MVO Nederland.

Mogelijk is de originele Engelstalige definitie nog sterker: “The circular economy is a generic term for an industrial economy that is, by design or intention, restorative and in which material flows are of two types, biological nutrients, designed to reenter the biosphere safely, and technical nutrients, which are designed to circulate at high quality without entering the biosphere.” Bron: Wikipedia.

Zo ziet dat er dan uit:

Bron: wrap.org.uk

Bron: wrap.org.uk

De circulaire economie gaat weer een stap verder dan het cradle-to-cradle principe. Duidelijk wordt dat in het interview dat Van Houten recent gaf aan McKinsey Insights: “A second place we are using circular-economy principles is Philips Healthcare, where we establish leasing relationships with customers to take back equipment and upgrade it, then refurbish it and send it on to another customer. In the process, we might upgrade the first customer to a more state-of-the art technology, and in doing so we make both customers happy. This is already a €200 million business for us.” Je stelt het product beschikbaar, vervolgens neem je het terug, reviseert het geheel en stelt het beschikbaar aan dezelfde of aan een andere klant; eenvoudig gezegd: hergebruik!

Wat te verwachten was: dit is in de klantrelatie toch niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Van Houten: “I don’t want to make this sound easy. In our health-care business, for example, a lot of customers initially thought: A secondhand product? We don’t want it. Of course, we are refurbishing it and guaranteeing it as new, but convincing a hospital customer, for example, is challenging and requires a major educational program.” We kennen al de disruptieve technologieën. Nu kennen we ook de disruptieve dienstverlening: je levert vanaf nu een oplossing, geen product. De klant betaalt slechts voor het gebruik, niet voor het bezit. Da’s inderdaad ‘ff’ wennen, dat je lamp niet meer van jou is…..

De initiatiefnemer voor het principe van de circulaire economie is Dame Ellen MacArthur. Nadat MacArthur de wereldzeeën solo had bevaren realiseerde zij zich dat wij wereldburgers in een rap tempo de beschikbare natuurlijke bronnen verbruiken en vernietigen. Om i.i.g. een aanzet te doen dit vernietigingsproces te stoppen kwam zij met het initiatief  voor de Circular Economy gepromoot door haar Ellen MacArthur Foundation (zie VID). Eén van de partners in dit project is PHILIPS. Inmiddels heeft de Foundation ook het World Economic Forum geïnspireerd om als wereldwijd platform te dienen.

Het WEF ziet de volgende trends als aanjagers voor een wereldwijde circulaire economie:

  • Resource constraints: Reserves of key resources are diminishing, while exploration and extraction costs are rising.
  • Increasing demand: 3 billion middle-class consumers are expected to enter the market by 2030.
  • Employment: Industrialised economies are seeking to reinvent their manufacturing models to create resilient domestic employment.
  • A new type of consumer: Consumer attitudes are shifting towards ‘access over ownership,’ leading to the proliferation of new business models.
  • Shift in socio-demographics: Urbanisation is steadily increasing, leading to a reduced cost of collection.
  • Enabling technology: Information and processing technologies are enabling huge advances.
  • Legislation: Carbon, energy and waste regulation are becoming increasingly common worldwide.”

Een mooie trend deze circulaire economie. De vraag is dan ook: welke disruptieve dienstverlening gaat jouw organisatie nu aanbieden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *