De handstand & Heathrow

U hebt het ongetwijfeld gemerkt: Crisismanagement in optima forma vandaag! De Britten weten een mogelijke aanslag op Amerikaanse vliegtuigen te voorkomen, leggen vervolgens HEATHROW plat en direct is de gehele Westerse(!) wereld in rep en roer. Vliegverkeer ligt stil of is op zijn minst ontregeld, luchthavens en de wegen er naar toe zijn gestremd, reizigers ontstemd. OK, zijn de genomen maatregelen dan overbodig? Had u misschien toch in zo'n gedoemd vliegtuig willen zitten en wat betekende dat dan voor uw organisatie? Als deze dreigingen in kracht en aantal toenemen, wat verwacht wordt, kun je daarop dan anticiperen als organisatie? Of hoe behandel je zo'n potentiële crisis?
Schreef ik nog maar enkele dagen terug over 'de Handstand', over leven op het randje, over het omgaan met risico's, over crisismanagement, mijn toetsenbord is daarvan nog maar net afgekoeld of we hebben er met z'n allen mee te maken: met Crisismanagement!

De Britten onderscheppen (nb: inventieve, dat zeker) plannen en acties om aanslagen te plegen op vliegtuigen van 3 Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en direct ligt alles plat. En dat net op het moment dat het Centraal Bureau voor de Statistiek bekendmaakt dat onze Nederlandse economie booming is, dat was dan ook van korte duur.....

Alleen al de wijze waarop deze berichtgeving de wereld overgaat is interessant: de BBC is terecht trots op de manier waarop de Britse intelligence en airmarshalls deze mogelijke tragedie hebben weten te voorkomen: 'Terrorplot disrupted'! CNN gebruikt dezelfde titel maar past daarop de overtreffende trap toe '6 to 10 flights targeted' (nb: daar zie je momenteel ook & opnieuw voor Bush een finest hour, voorlopig nog zonder bushisms....)! De NOS plaatst het bericht onder het kopje 'nieuws' op een Nederlands' nuchtere toon 'Britse politie voorkomt aanslagen'. Voor Aljazeera is deze gebeurtenis slechts een klein bericht waard: '21 arrests' en gaat het hoofdnieuws over Libanon! ('O ja, dat hebben we ook nog; zou het 1 misschien met het ander te maken hebben?') Nu.nl laat zien hoe klein Nederland ook nu weer is: 'Gestrande toeristen krijgen geen schadevergoeding' , da's ook een kleine crisis waard natuurlijk (sic.). Het Financieele Dagblad, i.s.m. Business Nieuws Radio heeft voor mij nog wel de (een verkeerd woord in dit verband, maar toch) leukste en breedste coverage.

Los van al deze nieuwsfeiten: het is een Crisis en u had in 1 van die vliegtuigen kunnen zitten en wat dan? Wat deed uw organisatie dan? Hebben ze een noodplan, zelfs een opvolgingsplan klaar liggen? Is de in uw lijf en leden aanwezige Kennis & Kunde gewaarborgd? Of gaat die unieke toegevoegde waarde samen met u verloren voor uw organisatie? Maar da's mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, zeker voor u als u in die situatie terecht was gekomen.

'09/11' heeft ons veel geleerd, zo heeft het ons geleerd dat het reizen over de wereld, ondanks prima vliegtuigen, nu meer dan ooit risico's met zich meebrengt. Dat reizen is voor veel organisaties dan ook niet altijd echt noodzakelijk, zeker niet in ons digitale tijdperk. Toch hebben nog maar weinig organisaties, m.u.v. multinationals, een noodplan klaar liggen of op zijn minst instructies over het reizen per vliegtuig en dan bedoel ik niet een Jan 'Bulldog' Timmer die het vliegveld bewaakt (nb: een hardnekkige anecdote die geen enkele kern van waarheid lijkt te hebben).

Wellicht zijn op zijn minst instructies over de inzet van vliegtuigen ook wel 'iets' voor uw organisatie. Natuurlijk: 'niemand van ons overkomt zoiets!' maar als het dan onverhoopt toch gebeurt, als de crisis dan toch toeslaat, dan kunnen de belangen maar beter 'verzekerd zijn'.

Een eenvoudig voorbeeld. Stel u stuurt uw beste mensen met het vliegtuig, is hun Kennis & Kunde vooraf voldoende gewaarborgd? Uw beide eigenaren willen samen in 1 vliegtuig op bezoek bij een Grote Klant, wat doet u? staat u dat toe? Of: de hot-shots van uw R&D dept. willen samen per vliegtuig naar een uniek seminar, is dat wel verstandig?

Neen dus, ik denk het niet. Spreid uw risico en laat hen met verschillende vliegtuigen vliegen. Want u weet: u ontvangt geen schadevergoeding...... (maar dat ontvangt u nooit bij crisismanagement).

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>