De Tocht der Tochten voor NEDCAR gaat niet via Bartlehiem maar via Beijing.

V.w.b. het in het Limburgse Born gevestigde NEDCAR wordt de MAYA-voorspelling waarheid: 2012 zal het laatste jaar zijn van deze productielocatie. Natuurlijk, er is het gerucht dat BMW interesse zou hebben in NEDCAR voor de productie van de MINI, maar vanuit München weet men vandaag te melden dat dit ‘hardnekkige gerucht’ naar het rijk der fabelen mag worden verwezen.

Dat standpunt is misschien vervelend maar wel begrijpelijk. BMW produceert al sinds 2001 MINI’s in het Britse Oxford. Vorig jaar nog heeft de Vorstand van BMW GBP 500 miljoen in die locatie geïnvesteerd. ‘Tel daarbij op’ dat de EU voor auto’s een verzadigingsmarkt is i.p.v. een groeimarkt & het zou dan wel héél gek dienen te lopen wil BMW/MINI Born in de productiekwaliteit opnemen.

Zo gek dat alleen een onmogelijk te missen forse overheidssubsidie ‘München’ over de brug zou kunnen trekken & dan bedoel ik niet de brug bij Bartlehiem…. Nee, om de boel weer op gang te krijgen in Born is het raadzaam om te leren van de ervaringen van GM in de Chinese markt.

GM is weer terug van weggeweest: in 2011 was GM het meest succesvolle autobedrijf. Voor een belangrijk deel droegen hieraan bij de succesvolle activiteiten in Azië. Eerder dan het ook in Born gevestigde MITSUBISHI zag GM daar groeipotentie…..

In een recent interview met de McKinsey Quarterly verklaart GM’s Azië baas Kevin E. Wale vanuit Beijing het succes van de automobielindustrie in China: “Innovation by commercialization is the country’s strength.”

Wale: “What China does better than any place else in the world is to innovate by commercialization, as opposed to constant research and perfecting the theory, like the West. When the Chinese get an idea, they test it in the marketplace. They’re happy to do three to four rounds of commercialization to get an idea right, whereas in the West companies spend the same amount of time on research, testing, and validation before trying to take products to market.”

“The power of teamwork.” & Dan teamwork binnen een internationale setting.

Wale: “We’re trying to set up a small unit that is designed to focus on what some people call “innovation,” but what I call “predator versus prey.” Everyone’s coming after us, and we want to stay the predator. The only way to do that is by having people who are focused on who is doing what to us and where the opportunities are.” De automobielindustrie is een achtervolging op het scherpst van de (schaats)snede, net zoals bij de Tocht der Tochten…..

“R&D and advanced design centers in China.” China is het stadium van kopiëren voorbij, mede dankzij de investering in hun kenniseconomie.

Wale: “We wanted to take advantage of some of the great talent that’s going to be coming out of the universities. They’re going to be coming out in droves. They’re not at the advanced graduate stage, simply because they don’t have the mentors in the system, but they will be coming out, and there’s plenty of good  talent now that we can staff.” Dat talent dat zijn de zgn. Millennials. De strijd om hen, om hun talenten, die gaan wij hier ook nog leveren & al héél snel.

Het lijkt er op dat niet alleen de marktontwikkelingen in de EU maar ook (het gebrek aan) ons innovatief vermogen c.q. een kenniseconomie ‘Born’ nu de das omdoet & da’s jammer, héél jammer. (nb; & da’s recent voor ons niet voor het eerst)

Maar wie weet past NEDCAR in de plannen van Swedish Automobile’s eigenaar Victor Muller: na de introductie van de SPYKER nu de introductie van een milieuvriendelijke, op de vergrijzende bevolking afgestemde NAGEL? & Wie weet krijgen we die dan wél door Bartlehiem…..

*VID: Nog een koude ‘Tocht der Tochten’, als we niet oppassen dan wordt het dat met onze industrie ook. 😮

==============

140412

Door het ‘gehannes’ met een Opel Ampera en een Kia Rio realiseer ik me nu dat de autoproducent die NEDCAR overneemt, hier een gat in de markt creeërt. Doen dus!

(nb; het kan natuurlijk ook aan ons liggen :-o)

270612

Het FD meldt: BMW wil auto’s bouwen bij NedCar. Da’s mooi, het is alleen de vraag of men in Born beseft hoe efficiënt BMW auto’s produceert? Dus of er ook werk blijft voor 1.500 NedCar werknemers…..

290612

Dow Jones meldt vandaag: VDL groep overlegt met bonden over arbeidsvoorwaarden NedCar. De vakbonden voorspellen ‘keiharde onderhandelingen’. Tja wat wil je: do or die?

2 thoughts on “De Tocht der Tochten voor NEDCAR gaat niet via Bartlehiem maar via Beijing.”

Het is dinsdag 03 april, de dag waarop Willem zijn Levi’s 501 kocht en bericht ontving over zijn Opel Ampera. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] autoproducent die ‘Born’ overneemt vindt hier direct een “gat in de markt”; realiseer ik me […]

BMW ontmantelt Vergrijzings Bom, ook Strategisch HRM – ManagementPro 7 jaar ago

[…] FD meldt: BMW wil auto’s bouwen bij NedCar, da’s fijn voor NEDCAR nu het in de problemen komt door het vetrek van MITSUBSHI. Vraag is alleen of dat men in Born weet hoe efficiënt BMW […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *