Economie in Actie! Met de subliminale boodschap wellicht?

“Een subliminale boodschap is een signaal of boodschap verborgen in een medium en bedoeld om doorgegeven te worden zonder dat het bewust opgemerkt wordt. Deze boodschappen zouden toch door het onderbewustzijn kunnen verwerkt worden.” (bron: Wikipedia)

Het meest eenvoudige voorbeeld is nog wel dat, in de 50-er jaren van de vorige eeuw, Coca Cola e.a. frisdrankleveranciers ‘reclameblokken’ van fracties van secondes verstopten in een film. Resultaat: in de pauze en na afloop steeg de verkoop van flesjes Coca Cola naar grote hoogten. “Waarom ze opeens interesse hadden in Coca Cola?” vroegen sommige bezoekers zichzelf af. Na minitieus onderzoek was de oorzaak snel duidelijk. In de 80-er jaren van de vorige eeuw deden de wetenschappers John Vokey en Don Read de oproep aan de Amerikaanse Overheid om subliminale boodschappen bij Wet te verbieden, maar niets hielp.

Tot nu worden subliminale boodschappen nog steeds toegepast. Illusionist en entertainer Derren Brown heeft enkele keren pijnlijk duidelijk gemaakt dat zelfs marketing hotshots, werkzaam voor het gerenommeerde Saatchi & Saatchi gevoelig zijn voor subliminale boodschappen.

Ergo: zéér waarschijnlijk zijn wij & worden wij bij deze CRISIS beïnvloed door subliminale boodschappen. U bent gewaarschuwd!!

Het is vaak gezegd: wij krijgen op 1 dag meer informatie te verwerken dan een voorouder van ons in de 14e eeuw in zijn gehele, kortere leven. (nb; tot voor kort was dit voor ons in deze vergelijking nog ‘1 week’ maar de digitale invloeden op ons leven zijn enorm en nemen ‘alleen maar’ toe; een mooi voorbeeld van dat toekomstbeeld geeft de film Minority Report). & Lang niet alle boodschappen die we ‘binnen’ krijgen zijn ‘open’ of kiezen we bewust. Nee, het is juist andersom: veruit de meeste boodschappen die ons worden toegezonden ontvangen we gesloten of onbewust. We worden getriggered, vaak gebeurt dit door de afzender bewust: a subliminal message. Nog een voorbeeld van Derren Brown, nu met andere ‘inspiratievolle reclame makers’.

Kortom: als we nu maar genoeg verborgen CRISIS boodschappen ‘binnen krijgen’ dan wordt de CRISIS als vanzelf een voldongen feit.

‘Wat is er aan te doen?’ Weinig. Niet alleen zijn de Overheden er niet bij gebaat om subliminale boodschappen te verbieden (nb; wat te denken van belastinginkomsten uit verhoogde omzetten dankzij deze boodschappen!), de Overheid doet er zelf ook aan mee!

Van blogcollega Richard Puyt ontving ik voor mijn CRISIS reeks nog wat aanvullende informatie. Leuke filmpjes. Zoals deze van Ds. Gremdaat ‘De Crisis heeft ook iets Moois’, dat wel natuurlijk. & Deze van Arnout Boot, VU hoogleraar Financiële Markten, tijdens zijn open college ‘Dit is de Economie in Actie’. Probeert u nu voor uzelf de subliminale boodschappen te ontdekken.

Om u te helpen beter bestand te zijn tegen subliminale & andere boodschappen is daar de

****CRISIS AANBIEDING****

Misschien denkt u nu nog steeds: ‘Dat gebeurt toch niet met mijn centen, dergelijke beïnvloeding?’. Nou, vooruit nog maar een voorbeeld dan

Natuurlijk wens ik u toch een goed weekeinde. 😉

4 thoughts on “Economie in Actie! Met de subliminale boodschap wellicht?”

Richard Puyt 11 jaar ago

Ha Willem,

Heel mooi.Ik zit ook nog even na te denken over subliminal messaging. Daar moet vast een hele bibliotheek over te vinden zijn. De voorbeelden
die je noemde waren ook de eerste die mij in gedachten schoten.
Hier nog een paar die ik zo snel kon vinden over subliminal messaging:
http://www.youtube.com/watch?v=E9JtYaCrRag (en natuurlijk alle verwante filmpjes)
http://www.wisegeek.com/what-are-subliminal-messages.htm
http://skepdic.com/subliminal.html
http://people.uleth.ca/~vokey/pdf/Submess.pdf
http://www.chokingonpopcorn.com/popcorn/?p=391
http://www.metacafe.com/watch/350330/fergalicious_subliminal_messages/
http://www.subliminalworld.org/flickers.htm

De volgende posting gaat vast over conspiracy theories (lijkt me logisch…).
Fijn weekend,
Richard

Alex Klompmaker 11 jaar ago

Beste Willem,

In het verlengde hiervan heb ik nog iets, the prospect theory.
Deze was op de televisie en heb ik omgezet naar een PC bestand welke te downloaden is van: http://www.klompmaker.org/beslissen_hoe_doe_je_dat.zip

De file is bewust groot anders blijft er weinig van de kwaliteit over gezien het ruim 39 minuten is Met de mogelijkheid het beeld te vergroten tot 19 inch op je scherm met een goede kwaliteit. 19 oktober zal deze zip file weer verwijderd worden.

Vriendelijke groet Alex Klompmaker

Willem Scheepers 11 jaar ago

Beste Richard, beste Alex,

Thanx voor jullie tips/aanbevelingen!

Richard: inderdaad, CT staat ook op de CRISIS-agenda.
Alex: de Prospect Theory in de uitzending is ook een 'mooi' voorbeeld van de subliminale boodschap.

Als je er even over nadenkt dan zijn die er heel veel, subliminale boodschappen…..

Staat ING nu onder Curatele? 11 jaar ago

[…] hier ‘in het geval ING’ zo maar ook kunnen gebeuren. Lezer Richard vroeg zich af of ik n.a.v. de CRISIS ook de Conspiracy Theory ter sprake zou brengen, nu het 1e begin is daarvoor […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *