Fiat 500: een voorbeeld van Development Strategy.

De nieuwe FIAT 500, de II, niemand weet met zekerheid aan te geven wanneer we 'm productierijp op de Europese wegen zullen zien, toch zijn er in Turijn al 12.000 orders ontvangen. Da's knap voor zo'n kittig en tegelijkertijd prijzig karretje.

De FIAT 500 II past in de trend van revival producten zoals die binnen de auto industrie is ingezet door VW en BMW met hun NEW BEETLE en MINI II. Binnen afzienbare tijd zullen er meer van dergelijke revivals volgen. Motivatie: deze nieuwe opvolgers lijken dan wellicht alleen nog optisch op hun voorgangers, het financiële succes voor de bedenkers/producenten is er niet minder om. Zo vormt dit een interessante Development Strategy.
De FIAT 500 I, het oudje zo gezegd, zien we nog regelmatig voorbijkomen in Italiaanse films uit het midden van de vorige eeuw. In grote aantallen én op (hun) hoge snelheid racen ze in alle richtingen rond het Romeinse COLOSSEUM.

Zo droeg de FIAT 500 in de 60-er jaren van de vorige eeuw in forse mate bij aan het succes van het FIAT conglomeraat. Dat (financiële) succes dreigde de laatste jaren wat in te zakken, dus binnen de burelen in Turijn werd er, op zijn Italiaans, driftig overlegd: wat nu te doen?? Diverse strategieën, met afgeleide acties en producten, kwamen ons daarbij de laatste jaren voorbij. Lang niet allemaal waren die besluiten succesvol, misschien zelfs: allemaal niet...... Tot dat men het succes zag van BEETLE en MINI. 'Beter goed gekopieerd dan zelf slecht bedacht', kun je zeggen, en daar lag op de tekentafels de FIAT 500 II!

Mooi. Toch haal je uit deze introductie ook 'iets' van een 'Development Strategy'. Een toelichting.

Ontwikkelings Strategie =

  • Strategisch => overleven + waardecreatie
  • Ontwikkeling, vanuit het ‘open resource based perspective’:
  • –        van toegevoegde waarde voor de kerncompetenties van de organisatie,–        nastreven van kansen op de markt,–        het bereiken van organisatiedoelen.

Kenmerken van zo'n Ontwikkeling Strategie:

  • Focus op en gevoel voor de gewenste performance van de organisatie
  • Hanteren van een systeemperspectief
  • Hanteren van een tijdsperspectief
  • Hanteren van een patroon in het handelen en het nemen van beslissingen
  • Planmatigheid waar en voor zover deze mogelijk en gewenst is.
  • Verstandig opportunisme
  • Genereren en toetsen van hypothesen
  • Hanteren van een betrokkenheid perspectief.

Of het ook zo gegaan is in Turijn? Ik weet het niet, ik was er niet bij. Het kan ook ordinair kopiëren zijn geweest. Hoe dan ook: ben ook wel benieuwd hoe dat ie presteert, die 500, want dat kleine auto's de toekomst hebben dan blijkt ook uit AYGO, 107 en C1. Alle 3 een stuk goedkoper dan de 500, dat wel, maar ja is die 500 niet een icoon, een ontwikkeling?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>