Germany is Hot!! Investeren dan maar, dus!

Germany is Hot!!; in de VS in ieder geval en dan vooral op het gebied van Investeren. Menig gerenommeerd financieel dag-, week-, maandblad, dito TV- e/o Webprogramma in de VS besteedde de afgelopen weken aandacht aan Germany en gezamenlijk had men aan zijn prospects slechts één advies: ‘Investeer in de Duitse economie en wel nu!’. Angela Merkel c.s. kan tevreden zijn, haar economische plannen krijgen zo een geweldige boost; wat een succes!

Liggen aan dit advies nu maandelange onderzoeken en terdege doorwrochte analyses ten grondslag? Helaas, misschien, maar niets is minder waar: een cartoon met de CEO van DAIMLER CHRYSLER én de successen van een Californisch staatsburger hebben hier de toon gezet. Valt er voor ons nog iets van te leren? Gaan wij nu ook onze emoties inzetten?
Investeren en beleggen worden vooral bepaald door emoties, wat de deskundigen er ook van mogen denken & zeggen.

Een recent en simpel voorbeeld: de CEO van ‘Johnson’ reed dagelijks zijn ’45 drive van zijn estate naar zijn plant en v.v. Dagelijks zag hij, naar zijn gevoel, nog veel te veel auto’s rijden met daarop de naam van ‘Pedersen’, de grootste collega-concurrent van zijn organisatie. Regelmatig had Johnson geprobeerd om Pedersen zo ver te krijgen dat die de naam op zijn auto’s veranderde in ‘Johnson’, we noemen dit ook wel ‘samenwerken’; maar zonder succes. Johnson dacht: ‘If you can’t join’m, merge’m!’ en zo geschiedde. Sinds enkele weken ziet Johnson nu tot zijn genoegen vooral ‘Johnson’ auto’s rijden….. De analisten verklaarden deze actie als zéér goed vakmanschap en prijsden het fenomenale inzicht van ‘Johnson’; niets zou iedereen nu nog verbazen als CEO Johnson niet ‘businessman of the year’ wordt.

En toch, toch vraag ik me af of de toekomst van ‘Johnson’ met deze actie echt is gewaarborgd, diezelfde toekomst zal het ons leren. (NB: de namen ‘Johnson’ en ‘Pedersen’ zijn fictief, de casus niet….)  

Emoties & financiële beslissingen: een 2-eenheid. Toch? Nu doet zich weer zoiets voor, in de VS dan, en het is mooi om dit vanaf te zijkant te kunnen aanschouwen.

Germany is Hot als investeringsland en dat zullen we binnenkort gaan merken ook. De reden? 2-ledig. Allereerst heeft het vooral commerciële en financiële succes van het recente WK Voetbal in Duitsland in dit sportgekke VS slechts tot superlatieven in de reacties geleid. Kaiser Franz is nu bijna tot divine hights opgestegen. Dit zou je in ieder geval nog enigszins een analyse kunnen noemen. Een hiervan afgeleide reden is het succes van het Duits nationale voetbalelftal; dit succes wordt als zodanig opgepakt dat ieder wedkantoor dit team nu tipt als de a.s. WK kampioen in Zuid Afrika 2010….. (place your bets). Maar wat bij dit alles toch vooral aansprak: de inzet en de mentaliteit van de Duitse bondscoach: Jürgen Kliensmann! Hij woont niet alleen in de VS hij toonde aan ook een echte Amerikaan te zijn! Bijvoorbeeld door thuis te blijven toen heel Duitsland op zijn kop stond! Dat verdient support.

Da’s één reden voor de beleggingstip; de andere is wellicht nog veel leuker. Sinds kort verschijnt er op de Amerikaanse tv ‘Dr Z’; deze ‘Dr Z’ legt in tv spotjes uit hoe goed de producten zijn van het bedrijf dat hij vertegenwoordigt! Deze spotjes zijn een groot succes; er is zelfs al een animatie verschenen. (Overigens, de spotjes hebben de betreffende organisatie tot nu toe slechts windeieren gelegd, maar wat niet is dat kan nog komen.)

Het succes is behaald op een ander gebied. ‘Dr Z’ is in het dagelijks leven Dr. Dieter Zetsche, CEO van DAIMLER CHRYSLER. Een intelligente man & vakman die o.m. 4 talen vloeiend spreekt waaronder Engels en Spaans (nb: zo heeft hij in de VS ook Spaanse spotjes). In deze spotjes echter spreekt Zetsche geen vlekkeloos Engels maar een soort steenkolen Duits/Engels en beweegt hij zich als een echte Duitse(!) acteur in zijn nieuwe rol, feitelijk dus een karikatuur van zichzelf (nb: was hij geen succes geworden in het zakenleven dan was er ongetwijfeld een goede toekomst voor hem weggelegd als acteur).

Deze spotjes zijn fenomenaal, vooral door de rol van Zetsche, en behalen nu een succes dat niemand, ook DC’s reclamebureau niet, vooraf had kunnen bedenken: ‘Dr Z’ werd het prototype van de Duitse zakenman! Conclusie is dan ook: als ze daar in Duitsland allemaal zo zijn als Dr Z dan mag niets je er van weerhouden om aan hen je geld te geven…….

Moraal van het verhaal: doe wat meer met uw emoties als u investeerders zoekt!!! En die analyses dan? Och, die komen later wel. Dus, hoe u nu die emoties gaat opwekken? Sorry, maar tot op dit moment heb ik nog geen beeld van enig Nederlands CEO die een dito rol zou kunnen spelen als Zetsche. Maar misschien hebt u een tip?

(voor inspiratie, zie ook www.askdrz.com )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *