GOOGLE GLASS inzetten om de klantenservice op een Hoger Niveau te tillen, zoals VIRGIN ATLANTIC doet.

http://www.youtube.com/watch?v=gIqwUV-qOiU

Op Heathrow word je vriendelijk begroet door de  grondstewardess. In een oogwenk scant zij je met haar Google Glass. A.h.v. je Google+ profiel signaleert ze dat je een dieet gebruikt. Nog voordat je vlucht vertrekt richting New York heeft de cateraar het menu aangevuld met drank en voeding die aansluit op je dieet. Utopie?

Zeker niet nu VIRGIN ATLANTIC is gestart met een proefperiode van 6 weken waarin  "Concierge staff in the airline’s Upper Class Wing will be using Google Glass and other wearable technology to deliver the industry’s most high tech and personalised customer service yet." Klantenservice krijgt, opnieuw, een nieuwe dimensie: je wordt voortaan weer (h)erkend!

Maar.... de vraag is dan natuurlijk legitiem: als je nu nog wordt gescand door de grondstewardess, kan dat binnenkort dan ook niet door robotica? Wat betekent dat dan voor de arbeidstoekomst van de grondstewardess? Is dat ook iemand die haar baan verliest 'dankzij' disruptieve technologieën?

Eén van de (vele) commentaren op VIRGIN's Google Glass actie is "We can only hope it expands to Virgin Galactic, because luxury and convienience shouldn't be limited by gravity." Inderdaad, met plannen zoals het VIRGIN GALACTIC programma, is de inzet van Google Glass e.a. mobile devices in het dienstverleningsproces een logisch stap voor entrepreneur Richard Branson & consorten. Dit is voor hen dan ook nog slechts een 1e stap: "Virgin Atlantic continues to push the boundaries with other technological advancements, including testing iBeacon with its Upper Class passengers at Heathrow, a new low-powered Bluetooth transmitter that can notify nearby iOS Apple devices of nearby services, discounts and updates on their flight boarding schedules." aldus VIRGIN's persbericht eerder deze week.

Dat VIRGIN dit doet sluit aan op de strategische plannen van deze luchtvaartmaatschappij gezien de giga groeimogelijkheden die deze industrie de komende jaren kent: Asia’s frugal middle class will drive the next two decades of air traffic growth, meldt QUARTZ deze week. Regionale vluchtbewegingen kunnen binnenkort al in 3-voud groeien. Bij zoveel (potentiële) klanten is het handig dat je hen (h)erkent.

Mobile devices stellen je als leverancier in staat gericht in te spelen op de (zelfs ongedefinieerde) behoeften van je klant. Dat er zich dan een vraag voordoet als 'privacy?' is te begrijpen maar feitelijk alweer achterhaald. Organisaties die Google Glass inzetten in het serviceproces zijn geen 'Plasterk & Hennis'. Zij maken gebruik van de info die jezelf al enige tijd openbaar hebt gemaakt. Vind je het vervelend dat men dit gebruikt, dan kun je maar beter geen gebruik maken van deze diensten.....

Robotica, de inzet & de verdere ontwikkeling ervan, roept de 1e weken van dit jaar veel reacties op zoals over het thema arbeidsmarkt. De vraag is dan m.n.: verdwijnen er banen of ontstaan er nieuwe banen? Zo vonden veel stokers (op locomotieven maar ook in fabrieken) en steenkolendelvers, ruim 50 jaar geleden al redelijk snel een nieuwe uitdaging, maar gaat dat nu ook op? Waarschijnlijk ligt de oplossing in het antwoord op de vraag hoe de voordelen van de inzet van robotica en disruptieve technologieën in onze maatschappij & onze economie worden verdeeld?

Gisteren verscheen in The Financial Times een commentaar van chief economics contributor Martin Wolf met de titel "Enslave the robots and free the poor". Zij stelling: "The rise of intelligent machines is a moment in history. It will change many things, including our economy. But their potential is clear: they will make it possible for human beings to live far better lives. Whether they end up doing so depends on how the gains are produced and distributed. It is possible that the ultimate result will be a tiny minority of huge winners and a vast number of losers. But such an outcome would be a choice not a destiny. A form of techno-feudalism is unnecessary. Above all, technology itself does not dictate the outcomes."

Nieuwe technologieën kunnen er aan bijdragen dat we er allemaal van (kunnen) profiteren, da's een Keuze en geen (uiteindelijke) Bestemming; inderdaad. Eén van de voordelen van deze disruptieve ontwikkelingen is, aldus Wolf, dat de wereldburger meer vrije tijd krijgt. Dat heeft dan weer als voordeel dat we (meer) kunnen vliegen in (mogelijk) milieuvriendelijke vliegtuigen waarbij we tijdens het inchecken als klant direct worden (h)erkend....... Mooi, toch?

*VID: sommige indrukken zullen nimmer veranderen, glasses of niet. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>