GOOGLE's Eric Schmidt over de destructie van het business model.

http://www.youtube.com/watch?v=d5GxiswKpAI

Eric Schmidt is de CEO van GOOGLE, één van die organisaties waar 'het' momenteel lijkt te gebeuren. Organisaties die voor de komende jaren 'de toon (gaan) zetten', organisaties die bestaande business modellen totaal overbodig lijken te gaan maken & op zijn mist ingrijpen gaan veranderen. (nb; ik zeg bewust 'lijken' omdat Schmidt, uiteraard, 'voor eigen parochie preekt' & het nog maar de vraag is hoe de bestaande conglomeraten op deze ontwikkelingen gaan reageren).

Een interview met Schmidt verschijnt deze maand in de McKinsey Quarterly. Een korte transcriptie over dat wat Schmidt zegt over veranderende business models wil ik je niet onthouden. Allereerst 'ter leringhe ende vermaeck', zeker niet om de aanpak van GOOGLE te kopiëren! Zoals Kim & Mauborgne, Blue Ocean, al stelden: kopiëren van andermans gedachtengoed levert je nimmer dezelfde resultaten op. Dat leert o.m. ook het succes van SWA ons.

Eric Schmidt in zijn interview met McKQ, zijn inleiding zegt al voldoende "Mobile first and the destruction of business models."

  • "The answer (nb; voor 'business models') is basically mobile first, and cloud computing. The "15 seconds" is that mainframe PC, and so forth, being replaced by cloud servers that have impossibly fast servers, connected by these networks to these mobile devices, of which the iPad and mobile devices are examples." Zie wat KPN recent overkwam: SMS in zeer korte tijd ingehaald door 'What's App' and the likes.
  • "If you think about it over a five- or ten-year period, imagine that the infrastructure of the world, at least in the developed world, becomes fiber to the tower—so you have a gigabit. Fiber to your home, so you have a gigabit." Dat maakt het nog handiger voor de consument om thuis met de (nb; reeds bestaande) 3D Printer aan de slag te gaan.
  • "One of the more fundamental things that’s going to happen is that it completely crushes the business models of a large number of organizations. A typical example is that many of the media companies are organized around content and distribution. Well, the distribution part just goes away, because distribution becomes bundled and/or free, as part of that. Because a gigabit is so capable of handling it, the distinctions between television, radio, HD, all of that just go away." Die trend lijkt, met YouTube 'Uitzending Gemist' 'Journaal 24' al in gang te zijn gezet.
  • & Dan gaat het nog over data, over de snelheid én de openheid van informatie: de manier waarop organisaties dienst verlenen aan hun cliënten: "So why do I not know where the bus is, and how many minutes before the bus is going to come to my bus stop? Seems obvious. So why don’t I know all of the detailed feedback about the car I’m buying, by crowd sourcing it? Seems obvious. When I check into a hotel, why doesn’t it tell me what the guy before me paid, so I can negotiate to get that price?"
  • In het verlengde daarvan: " When I go to a shopping center—a typical example is, I go to the equivalent of Wal-Mart, or one of those—it seems to me that I should be able to virtually visit the store, and using the equivalent of [Google Maps’] Street View, going down the stock, I should see, [in] real time, what’s on the [shelves]. Do I really have to drive to the store to know that they already have it in stock? Why can’t I look at a picture, real time, and see it?"

Kun je bij de eerste tips van Schmidt nog stellen dat dit aan jouw organisatie voorbij gaat omdat je niet opereert in die sector, bij de 2 laatste tips lukt je dat niet meer: de wereld is zéér transparant geworden, wil je daar als dienst- én productverlener goed op in spelen dan vraagt dat om een openheid, om een transparantie die cruciaal wordt voor je (nieuwe) business model.

Doe je dat niet, in die vorm communiceren, dan doen je (potentiële) klanten dat wel voor jou via de tools van GOOGLE bijv......

Eric Schmidt gaf ook zijn reflectie op het HR Beleid van GOOGLE, lees daarvoor HR Beleid: Tips van GOOGLE’s CEO Eric Schmidt

Bron: 'Eric Schmidt on business culture, technology and social issues' McKinsey Quarterly, May 2011.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Balt Leenman
Heel boeiend, Google is inderdaad een trendsetter. Daniel Pink in zijn laatste boek: 'Drive' zegt daar ook krachtige dingen over.
Ik geloof zeker dat het tijd is voor nieuwe business modellen.
Niet in de laatste plaats door de technologische mogelijkheden van 'cloud computing' waarbij flexibiliteit en samenwerking naar een hoger niveau kan worden gebracht.
'Born-in-the-cloud' spelers als Google en salesforce.com zetten een nieuwe trend.