Innovatie in de Zorg, hoe lang nog? Patiënt of Idee?

http://www.vimeo.com/12184562

Nu innovatie, & dan hier m.n. in de Zorg, hoeft niet eens zo lang te duren. Het lijkt er alleen op dat ons omringende landen daarvoor eenvoudiger c.q. sneller oplossingen hebben gevonden dan wij. Zo is daar de Idepoliklinikken van het Oslo Universitetssykehus de vertaling is niet lastig, toch?

Dit Universiteitsziekenhuis hanteert een eenvoudige basisgedachte: wij behandelen ideeën in plaats van patiënten.

Houd die gedachte nog maar even vast. ‘Nee meneer, met uw prostaatkanker bent u voor ons geen patiënt. U levert ons nieuwe ideeen op!’ Alleen die uitspraak is al innovatief…..

In dit ziekenhuis komen ideeën binnen, worden gediagnostiseerd, worden behandeld of doorverwezen; sommigen worden naar huis gestuurd met een geneesmiddel ter herstel en een nieuwe vervolgafspraak voor controle van het herstelproces. Het is niet bij een gedachte gebleven, het werd een business model.

Deze wijze van patiëntbenadering is afkomstig van doktoren Andreas Moan en Kari Kværner. Sinds 2007 werkt de kliniek met dit business model & met suc6!

“The clinic is four years old, growing, and healthy. It’s not some fringe experiment being conducted by a few quirky employees, but a full-fledged, organization-wide innovation function creating value for both the hospital and its customers.” meldt Gaurav Bhalla president of Knowledge Kinetics vandaag op de site van HBR.

Een héél interessante innovatie maar wel 1-tje met enkele randvoorwaarden. Bhalla:

“So what can companies learn from the Clinic of Innovation?

First, sync up; align your organization’s innovation forums and processes with its culture and way of thinking. Shaping the identity of the innovation clinic and modeling its processes along the lines of an outpatient (nb; ambulante) health clinic was a deliberate decision. The founders reasoned that healthcare professionals would find it easier to relate to a clinic than a different model borrowed from the business world.

Eerdere onderzoeken hebben al laten zien dat innovatie het best tot z’n recht komt in de juiste cultuur(!), lees ook het einde van deze entry.

Second, engage with every idea submitted and share details of actions taken with the entire organization, whether the decision is to invest in development or not. In the absence of follow through and transparency, the clinic founders realized, getting off the ground and gaining momentum would be impossible. Every idea that walks in to the innovation clinic is acknowledged.

(h)Erkend worden als idee, als patiënt is altijd c r u c i a a l, zelfs al ben je als je organisatie totaal niet innovatief.

Third, focus. To benefit from employees’ ideas, the ideas must address the firm’s innovation objectives. To avoid devoting resources to treating ideas that are off-mission, the clinical focuses exclusively on the specific clinical needs of its parent organization, Oslo University Hospital, not on the innovation needs of health care in general. Thus, an idea like “replace plastic trashcans with durable eco-friendly steel cans” — good as it might be — doesn’t make the cut.

Daar is ie weer: Communciatie: openheid over je Visie, je Missie, je Beleid richting je medewerkers om hen te betrkken & te committeren is (ook) c r u c i a a l voor suc6, dat leren ons Britse succesvolle voorbeelden.

Fourth, be prepared to scale. An outpatient clinic doesn’t put up a sign saying — “Sorry, no more patients” — in response to increasing treatment needs. It hires more staff, opens more branches, and redirects traffic to other treatment centers. By early this year, the clinic had received approximately eighty ideas and the volume is growing. To cope with the increased volume, it has added more staff and invested in collaborative technologies to accelerate upfront decision-making, such as diagnosis and determining first-line treatment for the idea.

Suc6 kan groei tot gevolg hebben, ben daarop voorbereid! Succesvolle organisaties met unieke business modellen als SouthWest Airlines en Gore Associates mogen dan hun groei bewust beperken, e.d. strategie is zeker niet weggelegd bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een succesvol ziekenhuis!

Finally, broadcast and celebrate the program’s successes. While chest thumping and self-promotion are not part of the Norwegian DNA, the clinic is learning fast. It is aggressively using both traditional media, like newspapers and TV, and new digital media, like YouTube, to build a culture of innovation by harnessing the emotional power of storytelling; stories like Astrid’s, Tor’s and Sten’s.”

Daarin is Bhalla vandaag wonderwel geslaagd. Anderzijds: wat is innovatie, wat betekent het suc6 van een innovatie, als je niet bereid bent die ervaring te delen?

Voor nu nog een laatste tip van mij als docent van MasterClasses Business Development: succesvolle business modellen zijn niet 1-op-1 te kopiëren! Da’s een misverstand. Cultuur van de organisatie, sterker nog: het DNA van de organisatie speelt daarin minstens zo’n belangrijke rol. Ook dat leren ons succesvolle BM’s als die van SWA & GORE.

Bookmark and Share

2 thoughts on “Innovatie in de Zorg, hoe lang nog? Patiënt of Idee?”

Werkgelegenheid in de Zorg: (ook) een mislukking. 10 jaar ago

[…] personele zorgcomponent lijk er dan ook geen oplossing meer te bestaan, dan wordt het van belang innovatie toe te laten in de Zorg, zie ook de gastcolumns van Riens Meijer & Friso Teerink over dit onderwerp, en de […]

Douchen voortaan wettelijk verplicht, mooi maar wie doucht mij? (+poll) – ManagementPro 10 jaar ago

[…] tekort aan medewerkers nu in de komende jaren. Aan de andere kant biedt dit de mogelijkheid om innovatie in de Zorg in versnelde vorm in te voeren. De volgende vraag is dan: komt er ook een […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *