Je kan er toch écht niet aan voorbij: CHINA is Coming & rap.

http://www.youtube.com/watch?v=FY3Pt4y7e94

De lezer die dit blog al bijna 5 jaar volgt, zijn er die dan(?) ;-) weet dat ik een bovengemiddeld interesse heb voor China; een bijzonder land met een bijzondere cultuur en een indrukwekkende geschiedenis. Een geschiedenis die, als je 'm filosofisch benadert, opmerkelijke overeenkomsten heeft met die van ons Nederlanders.... Maar daarmee lijkt nu opeens iedere overeenkomst op te houden.

Dat China er aan stond te komen, financiële 'crisis' of niet, dat was 5 jaar geleden voor niemand dan ook een lastige voorspelling. Dat onze(!) recente 'crisis' echter een fors hefboomeffect zou zijn voor de ontwikkeling van de Chinese economie, dat werd veel minder verwacht; net zoals de 'crisis' zelf trouwens.

China is Coming & rapper dan gedacht; meer dan een trend dus! De cijfers van de Chinese Economie worden bijna 'boven economisch'. Nog even & ze zijn niet meer te bevatten. Een nieuwe economische theorie zal nodig zijn om e.e.a. te kunnen verklaren.

Dan verschijnen vorige & deze week ook nog eens de volgende berichten:

=> Chinezen lopen zich warm voor aankoop Nederlandse bedrijven & dan m.n. een Europese electronicaketen, groothandel, logistiek (nb; maar wel Groot). Chinezen zijn gesignaleerd in de R'damse haven. Een paar jaar geleden adviseerde ik de eigenaren van een familiebedrijf met de wens tot verkoop, hun bedrijf aan te bieden aan Chinese relaties. (nb; hebben wij moeite met de Amerikaanse 'eigen & aardigheden', volg dan maar vast een cursus voor die van de Chinezen).

=> A dramatic fall in China’s poverty rate, from 60% to 16%. Meldt The Economist. In 1990 leefde nog 62% van de armsten in China & India. 'Arm' als < $ 1,25/pd. Nu behoren nog steeds ruim 1 1/2 miljard mensen tot de allerarmsten maar zij bevinden zich nu m.n. nog in Afrika.

=> Tegenover het drama van de allerarmsten staat de luxedrift van de nieuwe superrijken in die regio. Zo zijn zij continue op zoek naar luxe automobielen. De autoindustrie geeft dan ook een goed idee van de komende trend. Journalisten schrikken, blijkbaar nog steeds, als zij op het hoofdkantoor van BMW horen wat de recentste groeiverwachtingen zijn voor de Chinese markt. AUDI, BMW, MERCEDES & PORSCHE blijven hun verwachtingen bijna maandelijks naar boven toe bijstellen....

=> En dan kwam gisteren het bericht: Expansie Chinese zakenhotels begint in Haagse binnenstad. Met het oog op koopjes, zoals VOLVO, bezoeken Chinese zakenmensen Europa, het overnachten in een 'eigen' hotel is dan wel zo prettig. (nb; denk aan het Hollandse suc6 van de 'Friet van Piet & Miet'-zaken zoals die in de 70-er jaren van de vorige eeuw a/d Spaanse Costa Brava verschenen). Saillant is dan nog de opmerking die de Chinees Nederlandse zakenman Kenny Chan, mede-eigenaar van de CHINA keten, maakt: 'Voor Nederlandse begrippen ligt dit hotel langs de snelweg, (nb; het CHINA Hotel a/d A13) maar in de Chinese optiek is de locatie midden in het centrum.' Alles in het juiste perspectief zien, heet dat dan.

Het wordt, sterker nog: het ís tijd dat wij dit alles ook in het juiste perspectief gaan zien, zowel politiek als economisch. Hoe je 't ook wendt of keert: er liggen hier namelijk enorme kansen!

Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>