Je zal het maar zijn, directeur van het Slotervaart.

Sinds haar investeringsbedrijf Meromi Holding BV het A’damse Slotervaart Ziekenhuis overnam zwaait Aysel Erbudak daar de scepter over Neerlands 1e private ziekenhuis. In 1 zin hebben we zo voldoende ingrediënten om binnen afzienbare tijd een mooi managementboek te gaan schrijven. Daarop hoeft u niet te wachten, want ik begin al vast aan mijn 1e entry over dit fenomeen (‘in de brede zin van het woord’).

De overname van het nagenoeg failliete Slotervaart had ik al ‘op afstand’ gevolgd. Nu Erbudak op het punt staat om ook de IJsselmeerziekenhuizen over te nemen, wordt het interessant om eens te kijken wat er nu gebeurt. Haar plannen roepen in ieder geval weerstand op binnen het old boyzzz network. Dit laatste is ook weer niet zo verbazingwekkend nu de economie in ‘CRISIS’ is en de plannen voor meer diversiteit bij veel organisaties blijkbaar onder druk komen te staan. Dus : ‘Waarom een vrouw aan de macht?’, zou zo maar een gedachte in de Lelystadse bestuurskamer kunnen zijn.

(Nb; ‘diversiteit onder druk’: De 1e vrouwelijke kopstukken rollen al, Alexandra Cook-Schaapveld is daarvan een ‘mooi’ voorbeeld.)

Erbudak is omstreden, of zijn minst haar verleden, zoveel is duidelijk als je over het web surft. Bij mij heeft ze toch op zijn minst 1 streepje voor: haar bedrijf MEROMI is vernoemd naar haar 3 kinderen, i.d. deed ik met DAMIES ook.

Kijken we naar de vakbond dan is daar Edith Snoey van de ABVAKABO niet echt gecharmeerd van de eigenaar van het Slotervaart. Maar ook haar eigen achterban, de Turkse Nederlanders, staan niet op de banken als Erbudak ter sprake komt. Dit zou direct haar verbetenheid kunnen verklaren: als je zoveel weerstand krijgt dan bijt je je vaak nog harder vast.

Het Slotervaart maakte na het 1e jaar onder Erbudak winst, da’s mooi maar zegt nog niet alles. Veruit de meeste interim managers weten i.d. ook in hun 1e periode te bewerkstelligen: je voert uit wat je voorganger naliet (nb; bezuigingen doorvoeren zonder aanziens des persoons) et voíla! (Nb; meeste IM-ers zijn na zo’n ‘succesvolle periode’ dan ook weer vertrokken. ‘Op je hoogtepont vertrekken’ heet dat.) De Proof of the Pudding zien we pas na 3 jaar: heeft de Strategie dat gebracht wat we er vooraf van verwachtten? Ben benieuwd. Jammer genoeg is het SP van het Slotervaart niet openbaar.

Voor MEROMI is, vermoed ik, het Slotervaart een strategische investering, rendement zal dus of op langere termijn uit de bedrijfsvoering dienen te komen of uit een verkoop na, zeg, 3 jaar als de window dressing heeft plaatsgevonden…..

Erbudak kreeg van mij vooralsnog het voordeel van de twijfel, was het niet dat ze eerder dit jaar opmerkte ‘dat er in Nederland geen slechte ziekenhuizen zijn’. Dit n.a.v. de 95e plaats van ‘haar’ ziekenhuis in de AD ziekenhuis Top 100. Een 95e plaats toegekend door minder tevreden (sic.) klanten en medewerkers. Erbudak zit daar niet mee, dus.

Iedereen die commerciële activiteiten start weet dat klant- & medewerkerstevredenheid cruciaal zijn voor succes op langere termijn. Stel nu dat Meromi het Slotervaart, en het IJsselmeer, (toch) langere tijd wil aanhouden, dan is het raadzaam voor Erbudak c.s. om ook eens een blik te werpen in het Beste Ziekenhuis van Nederland. Niet om het over te nemen maar om het als benchmark te gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *