Kyosei; een opmerkelijke advertentie.

Vandaag plaatst CANON opmerkelijke en opvallende, paginagrote, advertenties in de landelijke dagbladen. Met deze advertentie wenst CANON ‘Balkenende 4’ succes en wijst het de minstersploeg tevens op ‘een bescheiden boekwerkje’ geschreven door hun v/m honorary chairman mr. Ryuzaburo Kaku. Het boekje heeft de titel ‘De Weg naar Kyosei’. De advertentie is imponerend, het boekje indrukwekkend.

Kyosei betekent Samen Leven. Voor Kaku is het ook Samen Werken, ‘Voor het algemeen belang. Om een onderlinge harmonie te bereiken van duurzame aard. Tussen de mensen. Tussen de mensen en de natuur.’ Voor CANON kent Kyosei 15 uitgangspunten. In een breder perspectief kent Kyosei 5 implementatie niveaus waarvan het 5e niveau door organisaties zelden wordt bereikt.

Een interessante filosofie, Kyosei, en niet alleen omdat het MVO ‘raakt’.
KYOSEI.

De Kyosei filosofie werd onder Kaku een Missie voor CANON. De 15 uitgangspunten die Kaku hanteerde worden in het Nederlandstalige boekje ingeleid door citaten:

  1. 1. ‘Deugd zal niet alleen staan. Betracht het en je vindt buren.’
  2. 2. ‘De Hemel is blijvend en de Aarde duurzaam; ze zijn blijvend en duurzaam omdat ze niet voor zich bestaan.’
  3. 3. ‘Oorlog lost nooit iets op.’
  4. 4. ‘Sow Good Services; sweet remembrances will grom them.’
  5. 5. ‘Inspiratie? Kijk om je heen en pak het vast. Het is er altijd, op ieder moment, voor iedereen.’
  6. 6. ‘Wat gisteren heilig was, heeft vandaag een andere betekenis.’
  7. 7. ‘Ik schrijf gedichten als dunne bomen. Wie kan zo mager praten met de taal als ik?’
  8. 8. ‘I must go on, I can’t go on, I’ll go on.’
  9. 9. ‘Wij zijn door ons wezen onmiddellijk verbonden met alles wat ons omringt en daaruit volgt ook dat wij alles ervaren als een samenhangend geheel.’
  10. 10. ‘Well I rode that ribbon highway, I saw above me the endless sky, I saw below me the golden valley, this land was made for you and me.’
  11. 11. ‘Wat je ook doet of droomt dat je kan doen, begin ermee.’
  12. 12. ‘Als je in het buitenland speelt is het publiek altijd tegen je, dat is logisch, want het is natuurlijk op de hand van de thuisclub. Maar mentaal pept je dat juist weer op.’
  13. 13 ‘Dit is nu al de tweede maal dat ik de wereld verbeter en nog nooit heb ik ook maar één woordje van dank gekregen.’
  14. 14. ‘Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is.’
  15. 15. ‘Hij vond een klok uit waarvan de wijzers zorgvuldig de tijd bij elkaar harkten zodat er niets verloren ging.’

Als u wilt weten van wie deze citaten zijn en, meer nog, wat deze 15 uitgangspunten inhouden, leest u dan het virtuele boekje ‘De Weg naar Kyosei’.

Buiten deze 15 uitgangspunten bestaat er ook een manier om Kyosei in uw organisatie te implementeren. Daarvoor zijn er 5 niveaus.

  1. Niveau 1.: ‘In the first stage, companies must work to secure a predictable stream of profits and to establish strong market positions.’
  2. Niveau 2.: ‘From this foundation, they move on to the second stage, in which managers and workers resolve to cooperate with each other, recognizing that both groups are vital to the company’s success.’
  3. Niveau 3.: ‘In the third stage, this sense of cooperation is extended beyond the company to encompass customers, suppliers, community groups, and even competitors.’
  4. Niveau 4.: ‘At the fourth stage, a company takes the cooperative spirit beyond national boundaries and addresses some of the global imbalances that plague the world.’
  5. Niveau 5.: ‘In the fifth stage, which companies rarely achieve, a company urges its national government to work toward rectifying global imbalances.’

(Bron: National Library of Medicine.)

Het wordt verondersteld dat er nauwelijks organisaties zijn die Niveau 5 weten te halen. Over CANON mogen we na vandaag in ieder geval stellen dat zij een 1e stap hebben gezet op weg naar Niveau 5. Ryuzaburo Kaku zou het waarderen.

1 thought on “Kyosei; een opmerkelijke advertentie.”

Erik Santema 6 jaar ago

Inmiddels is er ook een website van: http://www.kyosei.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *