Leren van BP en de Golf van Mexico: Deepwater Horizon

wie zei ook alweer dat olie GOUD was?

De milieuramp in de Golf van Mexico kost British Petroleum momenteel $ 7.000.000 per dag. De financiële gevolgen voor BP werden direct zichtbaar: de aandelenkoers is gedaald met 17%. Een voorzichtinge schatting is dat de totale kosten van deze ramp ca. $ 8 miljard gaan bedragen. De economische gevolgen voor de regio zijn hierin meegenomen. Obama’s regering is duidelijk: ‘We’re holding BP accountable.’

De uiteindelijke gevolgen voor het milieu, voor de flora en fauna zijn echter nauwelijks in geld uit te drukken. Door de ramp met BP’s Deepwater Horizon stroomt er op dit moment het equivalent van 5.000 olievaten per dag de zee in en dat blijft nog even zo. Op zich prachtige foto’s op National Geographic laten zien wat de gevolgen voor het milieu zijn, een ramp.

Hoe macaber ook, er valt te leren van deze ramp zeker als je organisatie overweegt ook ‘iets’ te doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. E.d. ramp vormt niet alleen een financieel maar ook moreel dilemma….

Zo heeft de communicatie afdeling van BP alle communicatieve registers opengetrokken. Dit is ook wel wenselijk want de publieke opinie keert zich zo langzamerhand tegen de oliemijen: Why We Hate the Oil Companies, vraagt Strategy and Business zich af.

Voor de communicatie rondom deze ramp heeft BP een speciale Gulf of Mexico Response site geopend. Op deze site laat BP in woord & beeld de voortgang zien van hun acties om de gevolgen van de ramp tot een minimum te beperken. 1e les: communiceer direct en zo volledig mogelijk. Er is daarbij natuurlijk een fragiel evenwicht tussen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijkheid nemen. Overigens, ook The White House houdt over deze crisis een Deepwater BP Oil Spill time table bij.

Mooi, zo lijkt het. Toch vraagt The Economist zich tegelijkertijd af of MVO en het toegeven van de fouten die je daarbij maakt, zichzelf wel terugbetaald: The rewards of virtue. Does good corporate governance pay?

The Economist citeert daarbij uit een 2-tal onderzoeken waarvan de resultaten elkaar tegenspreken. “The study most cited is “Corporate Governance and Equity Prices”, published in 2003 by three economists, Paul Gompers, Joy Ishii and Andrew Metrick. This found that in 1991-99, investors going long on well-governed firms, as defined by an index combining 24 different aspects of corporate governance, while shorting poorly-governed ones, would have enjoyed an unusually high annual return of 8.5%”

Meer omzet & resultaat dankzij het hanteren van MVO principes in je Strategische Beleid; les 2, zo lijkt. Maar dan dien je waarschijnlijk geen schade op te lopen, zoals BP dat nu doet. Les 3: hoe beperk je vervolgens mogelijke, zelfs hypothetische, schade tot een minimum?

Zoals vaker bij wetenschappelijk onderzoek verschijnt er vervolgens en zelfs kort voor de Gulf of Mexico ramp een nieuw rapport met andere conclusies. “A new study co-written by Lucian Bebchuk, a Harvard professor who is also an activist for corporate-governance reform, gives rise to further doubts—at least at first glance. “Learning and the Disappearing Association Between Governance and Returns,” by Mr Bebchuk, Alma Cohen and Charles Wang, repeats the study by Mr Gompers and his colleagues for 2000-08. It finds that, in contrast with the 1990s, neither the 24-factor index nor the six-factor one would have helped investors beat the market.” Geen onmiddellijk effect dus, een speciaal MVO Beleid.

In dit laatste rapport lijkt een kern van waarheid te zitten, althans voor BP: je mag dan wel Corporate Governance c.q. Sustainability tot een key issue van je organisatie hebben gemaakt, de invloed van deze ‘papieren tijger’ op je aandelenkoers merk je nu pas als sustainability ook écht een issue wordt voor je organisatie; o.i.v. een ramp bijv.; les 4.

Kortom: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een prima Beleid maar vraag jezelf ook af of je organisatie een eventuele échte ramp ook daadwerkelijk aan kan…….

==============

080911

Toch opmerkelijke ‘revival‘ van BP’s v/m CEO Tony Hayward: Ex-BP Chief’s Firm to Buy Iraqi Oil Company in $2.1 Billion. Deal

231212

De BP Oil Spill ligt alweer 2 1/2 jaar achter ons, daarom is het ‘aardig’ nog eens te kijken naar de naweeën BP heeft al voor $ 10 miljard bijdragen geleverd aan de schade dat lijkt nu voldoende te zijn: Judge OKs settlement in BP class-action suit.

260213

De opmerking hiervoor lijkt te vroeg te zijn gemaakt want nu deze week de titanic courtroom showdown is gestart blijkt dat BP nog een claim tegemoet zou kunnen zien van USD 20 miljard…..

Bron: BP’s billions at stake as courtroom showdown starts.

021016

Nu, 6 1/2 jaar dan dato, is er dan de film Deepwater Horizon.

6 thoughts on “Leren van BP en de Golf van Mexico: Deepwater Horizon”

Tweets die vermelden Leren van BP en de Golf van Mexico — Topsy.com 9 jaar ago

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Willem Scheepers, ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Leren van BP en de Golf van Mexico http://www.managementpro.nl/strategie-bestuur/leren-van-bp-en-de-golf-van-mexico/ […]

CeesB 9 jaar ago

‘Leren van’  houdt in de bereidheid om te leren. Die is naar mijn mening niet aanwezig bij BP. Ze hebben bewust de keuze gemaakt de beveiliging (2-way i.p.v. 3-way) goedkoper uit te voeren dan Shell en sommige anderen, en hebben daar in het verleden een kaartje van $1miljard extra winst aan gehangen. De aandeelhouders krijgen dit nu voor de kiezen. Daarnaast is er ook nog een mogelijke miscommunicatie met Halliburton over de diepte van het boorgat en de daarvoor benodigde betonnen plug (diepte=gewichtsafhankelijk).

Love Parade niet zo Lovely; over Verantwoordelijkheid 8 jaar ago

[…] week het vertrek bekend van hun CEO Tony Hayward. Op zich prima want ook al vervuilde Tony de Gulf of Mexico niet op zijn 1-tje, heeft hij niet persoonlijk de 13 mensen doodt die door de olieramp (tot […]

Je kan je nu inschrijven voor de Murdoch MBA. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Marketing. Bedrijven moeten hun producten zorgvuldig positioneren, maar wat gebeurt er als de producent contact verliest met de markt en de klanten? Deze module bevat een brand management simulatie waarbij de studenten worden ingedeeld in kleine teams om te beslissen of te verdedigen het vervreemden, of het vernietigen van een eerder waardevol, maar nu bezoedeld, merk. BP’s voormalig CEO Tony Hayward sluit zich aan een bij speciaal panel van berouwvolle ex-Chief Executives om zijn opluchting toe te lichten nu de casestudy van News of the World de crisisbeheersing casus over BP heeft vervangen. […]

Na Oil Spill mag BP Amerikaanse markt weer op onder bijzonder leerzame ethische condities. – ManagementPro 4 jaar ago

[…] je dat nog: de Oil Spill? Het is de naam voor de extreme vervuiling van de Golf van Mexico. Door de ramp met BP’s Deepwater Horizon stroomde dagenlang het equivalent van 5.000 […]

Regering en ING 'Verliezen de Kleedkamer", raken hun Geloofwaardigheid Kwijt; en niet alleen zij. – ManagementPro 2 maanden ago

[…] vinden. Zo haalt Hill BP’s v/m CEO Tony Hayward aan. Hayward was verantwoordelijk voor de BP Oil Spill (2010, wie weet het nog?), onder druk vertrok om vervolgens eindverantwoordelijke te worden van […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *