Oeps, e-mail van de Baas op het web!

Michael Dell zei het zelf in zijn email: "We will be bold in our thinking and swift in our action."  Dus dat zijn 'voor intern gebruik' bestemde email binnen enkele minuten na verzenden ook op het Web verscheen, dat was te verwachten. Mensen doen hun managers/leiders graag een plezier en dus was er sprake van Swift Action! Een opmerkelijke (interne) mail, die van Michael Dell, met een voorspelbaar resultaat want dat de Web-gemeenschap 'nieuws' snel oppikt dat heb ik vorige week ook gemerkt......
Allereerst de interne email van Michael Dell. Op 02/02 jl. informeerde de oprichter en Groot Aandeelhouder van Dell Computers zijn medewerkers dat hij het Roer weer had overgenomen, hij verving v/m ceo Kevin Rollins. M. Dell's motief: de organisatie behaalde tijdens zijn 'afwezigheid' belabberde resultaten en was verstrengeld geraakt in bureaucratie. 'We have great people . . . but we also have a new enemy: bureaucracy, which costs us money and slows us down. We created it, we subjected our people to it and we have to fix it!' Dat dit laatste misschien een normale 'red tape crisis' is waar iedere groeiende organisatie doorheen moet, da's op dit moment voor M. Dell niet belangrijk.

Gevolg van e.e.a.: géén bonussen voor managers en medewerkers: 'We had great efforts, but not great results. This is disappointing and it is unacceptable. The result is that there will be no bonus this year. I know this is a big deal for you and your teams. We're going to fix that so that our efforts translate into great results and success for our teams.'

En dat terwijl er in de ogen van M. Dell toch weinig mis is met 'zijn Dell': 'When I started in 1984, it was just me. But now we are blessed to have an awesome team, many great assets and $11 billion or so.' Hij sluit zijn mail af met het hiervoor genoemde nieuwe Mission Statement.

Of zijn medewerkers nu waren geschrokken van de inhoud of dat zij dachten dat ze hun teruggekeerde Baas een plezier deden, da's onduidelijk. Hoe dan ook: de resultaten van het verspreiden van deze email zijn niet mis. De beurs is tevreden en de reacties op het Web zijn overweldigend. Zo is er het commentaar van Wharton en daarin wijst men op de belangrijke symbolische betekenis van deze mail maar ook op het feit dat M. Dell in zijn mail zaken aanhaalt die er nu dienen te gebeuren maar die Rollins al op zich had genomen. Wat is de (nieuws)waarde dan nog? Kun je jezelf afvragen. Voor M. Dell blijkbaar (ruim) voldoende.

Overigens, dat het Web snel zaken oppikt merkte ik vorige week ook. Ik plaatste hier een artikel uit de Harvard Business Review aangevuld met een door mij zelf gemaakte 'humoristische-maar-toch-met-een-serieuze-ondertoon-bedoelde' test. Dat heb ik geweten. 'Management Team' nam hem vrijwel direct over, deze test, gevolgd door o.m. de HR-ezine van de Human Capital Group ... Wat leer ik hieruit? Ik maak én nog eens zo'n Test én ik slinger nog wat 'interne emails' de ether in c.q. het Web op! Kan zeker geen kwaad.:)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>