Omhoog als alles Omlaag Gaat.

Anti-cyclisch denken én handelen kan voor uw organisatie nu zo maar dé oplossing zijn om als 1e binnen uw segment gezond & wel uit de CRISIS te komen, als we die weer achter de rug hebben. (Nb; & dat moment komt ook een keer!) Dat is dé tip uit een artikel dat ik gisteren ontving.

Harvard Business Review voorzag al haar abonnees gratis van het artikel 'Moving Upward in a Downturn', geschreven door Darrell Rigby en gepubliceerd in HBR in juni 2001. Het artikel komt ons nu 'zo maar' handig van pas.

In zijn artikel beschrijft Rigby een 3-tal CRISIS fases en geeft hij Dont's & Do's aan. Als voorbeeld van zo'n anti-cyclisch denkende & handelende organisatie haalt hij Arrow Electronics aan. Een organisatie die uit een vorige CRISIS opmerkelijk fief & monter naar voren kwam. Hoe kan dat?

Stappen we over naar Rigby:

Voor een CRISIS, beter gezegd 'op weg naar een CRISIS', kennen we 3 fases:

  • Er komen Donkere Wolken aan.
  • Een Orkaan slaat toe!
  • We zien weer een Heldere Horizon.

U ziet het: alle 3 metaforen. De Dont's & Do's:

'Er komen Donkere Wolken aan'.

  • Don't: Denk niet dat deze storm wel overwaait!
  • Do: Bereid u voor op het ergste! M.a.w. bedenk enkele scenario's wat er zou kúnnen gebeuren & hoe u daarop het best kunt (re)ageren.
  • Don't: Zet uw kaarten niet op plotselinge diversificatie.
  • Do: Versterk dat waar u al Goed in bent, focus op uw Kernbedrijf, op uw Kernklanten

'De Orkaan slaat toe!'

  • Don't: Zoek het niet in snelle oplossingen zoals ontslagrondes, sluitingen.
  • Do: Kijk over de slechte tijden heen en bepaal uw Strategie: welke middelen hebt u dan nodig? Denk aan de loyaliteit van medewerkers & klanten.
  • Don't: Ga niet voorbij aan acquisitiemogelijkheden.
  • Do: Kijk voor koopjes in de markt.

'We zien weer een Heldere Horizon'.

  • Don't: Ga nu niet direct al uw middelen uitgeven.
  • Do: Reageer alert maar bedachtzaam op nieuwe kansen die zich nu voordoen.
  • Don't: Leg niet alleen focus op het herstellen van de opgelopen schade.
  • Do: Leer van deze ervaringen & bereid je organisatie (nog beter) voor op een mogelijke volgende CRISIS. (Nb; want die komt er ook weer aan, we weten alleen nog niet wanneer. Zie: Kondratieff.)

Zinvol, lijkt mij. Wie weet helpt het u ook.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Roel van Lanen
Er zijn altijd bedrijven die in slechte tijden toch flink doorgroeien. Saillant is vooral dat dit niet bedrijven zijn die je zou verwachten als zijnde bedrijven in sectoren die "profiteren" van de crisis. Het blijkt juist dat succesvolle bedrijven in allerlei verschillende sectoren actief zijn (zie "Up In The Downturn", http://berenschotstrategies.wordpress.com/2008/11/13/up-in-the-downturn/).

En als je het hebt over Do's en Don'ts zou je zelfs nog een veel langer lijstje kunnen maken. De kaasschaaf wordt weer gevaarlijk ter hand genomen, bijvoorbeeld, en dat kan natuurlijk vrij dramatische gevolgen hebben (zie "Bent u klaar voor de volgende recessie", http://berenschotstrategies.wordpress.com/2008/09/26/bent-u-klaar-voor-de-volgende-recessie/).