Onconventioneel Handelen in Tijden van CRISIS!

=> Bescherm uw Strategische Investeringen!

=> Gooi geen Olie op het STRESS Vuur!

=> Nu er tijd Over is: Investeer in de Ontwikkeling van uw Medewerkers!

=> ‘Laat maar, ik doe het wel!’ is voor een Manager het Verkeerde Signaal!

=> Nu Kortingen geven aan uw Klanten is Desastreus!

Dit zijn de tips die we kunnen lezen in het artikel ‘Unconventional Wisdom in a Downturn’. Dit artikel, geschreven door o.m. BSC’s Kaplan & Norton, verschijnt volgende maand in de Harvard Business Review. De ‘CRISIS’ slaat zo Hard om zich heen & de tips zijn zo toepasselijk, dat ik ze u nu al niet wil & kan onthouden.

Een synopsis uit het artikel. (nb; het artikel is te mooi/interessant om het niet aan te schaffen!). 

=> ‘Bescherm op Uw Strategische Investeringen!’

Kaplan & Norton beginnen het artikel met: “Many executives react instinctively during economic slowdowns by cutting discretionary spending across the organization. But such an indiscriminate slash-and-burn response is a big mistake because it fails to distinguish between short-term operational and long-term strategic programs. Unless the downturn threatens a company’s existence, executives should focus on rooting out operational slack and inefficiency, not on modifying or sacrificing strategic initiatives, which build capabilities for long-term competitive advantage.”

=> ‘Gooi Geen Olie op het Stress Vuur!’

Steward Friedam waarschuwt in zijn bijdrage dat, in tijden van ‘CRISIS’ managers vooral geneigd zijn om ‘de DRUK Op te Voeren!’. Is het niet de werkdruk dan wel de emotionele druk op de werknemers: ‘Het gaat écht héél slecht met ons!’. Het gevolg is (nb; ‘te voorspellen’) dat juist het tegendeel wordt bereikt: mensen, d.i. medewerkers én managers, kruipen in hun schulp: Presteren vervolgens juist Minder i.p.v. de verwachte Meer.

Besef: optimale Communicatie én het daarbij behorende essentiële Commitment van de leidinggevenden is, nu meer dan ooit, CRUCIAAL aldus (nb; & hij niet alleen) Friedman.

=> ‘Nu er Tijd Over is, Investeer in de Ontwikkeling van uw Medewerkers!’

“Are you kidding? When times are tough, professional development is a luxury.” Dat is wat de auteur van deze bijdrage, KV Krishnamurthy vaak te horen krijgt als hij CEO’s adviseert om de tijd die nu over is, ‘dankzij'(!!) de ‘CRISIS’, te gebruiken om hun professionals voor te bereiden op de tijden die (ook) komen gaan.

“Of course, casting a downturn as an opportunity to fine-tune skills is not easy.” stelt Krishnamurthy, maar het Ken Wél!!

=> “Laat Maar Ik Doe het Wel”, is voor een Manager het Verkeerde Signaal!’

“Almost all executives I know feel the weight of obligation deep in their bones. They feel a duty to the owners of the business and to customers, of course, but perhaps an even greater one to the employees and families who depend on the company for their livelihoods. So it’s no surprise that, in troubled times, many leaders believe it’s their job not only to call the shots but also to personally execute the key plays.” aldus Tamara J. Erickson in haar bijdrage.

Lijkt mooi maar Niet Doen! In plaats daarvan kun je beter het volgende doen: – Ask great questions (nb; betrek je mensen bij je ‘CRISIS’), Build trust across the organization (nb; want doe je het nu zelf dan zeg je impliciet: ‘Ik vertrouw je niet.’), Challenge the status quo (nb; doe eens iets ander, iets onverwachts).

=> ‘Nu Kortingen Geven aan Uw Klanten is Desastreus.’

Het lijkt zo mooi, ook logisch wellicht: door de ‘CRISIS’ neemt de omzet af & de voorraad toe dus om e.e.a. in de hand te houden zodat we op zijn minst nog ‘iets’ verdienen geven we Korting! Tip van schrijvers Jeff Stibel & Peter Delgrosso: “To be sure, discounting is effective when done wisely and strategically.” & in Tijden van ‘CRISIS’ zou dit laatste zo maar eens NIET het geval kunnen zijn.

Denkt u er eens over na, laat het eens bezinken. Ik wens u in ieder geval toch een Prettig Weekeinde! 😉

2 thoughts on “Onconventioneel Handelen in Tijden van CRISIS!”

Mattie Duivis 12 jaar ago

Beste Willem,

Weer een mooi staaltje van onderzoek en samenvatting van de verschillende visies.

Ik ben het roerend eens met "Nu er Tijd Over is, Investeer in de Ontwikkeling van uw Medewerkers!"

Juist omdat iedereen in deze situatie zit is het beter dit te beseffen en met dat gegeven te werken.

Met vriendelijke groet,

Mattie Duivis
Duivis-MAG

Paniek of ‘logisch’ verstand, het eerste is een natuurlijk verschijnsel. 12 jaar ago

[…] kanten opstuiven om daar na weer terug te komen. Willem Scheepers schreef in zijn voorgaande Column “Nu er Tijd Over is, Investeer in de Ontwikkeling van uw Medewerkers!” een samenvatting van diverse artikelen en […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *