Past Wereld Armoede Dag binnen de Missie van je organisatie?

Sommige problemen, je mag het ook uitdagingen noemen, zijn van zo’n hoog abstractieniveau c.q. staan zo ver af van onze belevingswereld, dat wij geen idee hebben over de impact op degenen die wel met het probleem worden geconfronteerd. Wij weten vervolgens ook niet hoe we dat probleem op kunnen lossen. Armoede met als logisch gevolg honger, is zo’n ‘uitdaging’ met een hoog abstractieniveau (bijv.: pijnlijk duidelijk werd deze ‘abstractie’ vrijdagavond tijdens de uitzending van Pauw en Witteman: het onderwerp Wereld Armoede Dag 17/10/10 werd, wellicht onbedoeld, een hilarische uitdaging).

Teksten over ‘het probleem’ hebben vaak onvoldoende betekenis voor ons. Beelden over ‘het probleem’, al kijken we nog zo gefascineerd, zeggen ons toch nauwelijks iets. Beleving van ‘het probleem’ zou helpen. Maar: een keer geen geld hebben voor een aankoop is nog geen armoede. Een keer ‘zin hebben in iets lekkers’ is nog geen honger….

“Wij zullen er alles aan doen om onze medemens, mannen, vrouwen en kinderen, te bevrijden uit de afschuwelijke, onmenselijke omstandigheden die extreme armoede met zich meebrengt. Extreme armoede waaraan meer dan een miljard van hen op dit moment wordt blootgesteld.” Bron: United Nations’ Millennium Declaration. Niets doen is dan ook geen oplossing.

Misschien kan je organisatie nu toch iets doen: Wat is de Missie van je organisatie? Wat zijn de kernwaarden voor je organisatie? Hebben de leden van je organisatie zichzelf tijdens een brainstorm weleens afgevraagd ‘Waarom zijn wij op Aard?’ of meer pragmatisch: ‘Wat willen wij als organisatie toevoegen?’ nog beter: ‘Welke herinnering blijft er achter als wij er niet meer zijn?’ (nb; want ook het bestaan van een organisatie is eindig)

Vervolgens theorie omzetten in praktijk c.q. een bijdrage gaan leveren aan de bestrijding van Armoede en Honger, verdient dan een compliment.

Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *