Recessie: 51% van de bedrijven geen goede Strategie!

51% van de bedrijven beschikt niet over de juiste Strategie om de huidige economische omstandigheden het hoofd te bieden, aldus hun eindverantwoordelijk management. Dat blijkt uit een onderzoek door de Britse HAY Group.

51%! Da’s niet mis zeker als je leest dat diezelfde managers het voor de economie getotaliseerde verlies, ‘dankzij’ de recessie, voor dit jaar begroten  £ 900 miljoen! Juist deze grote organisaties zijn van mening dat zij door de recessie het hardst worden getroffen.

Je zou (toch) verwachten dat bij dit soort risico’s organisaties beter zijn voorbereid op een recessie, een beter Plan hebben, maar dat blijkt dus lang niet altijd het geval te zijn….. 

HAY Group deed dit onderzoek onder 120 senior managers van leidende Britse organisaties, 40 van hen vertegenwoordigden de financiële sector. De resultaten van het onderzoek zijn nu gepubliceerd.

Ook andere cijfers uit het onderzoek zijn interessant:

Strategische Miskleun:

“The research highlights not only a lack of planning, but also an ill-conceived strategic response to the current downturn by British companies. The findings reveal that more than half (51%) of business leaders admit they have the wrong strategy in place for current economic conditions. Over a quarter (26%) have made no changes whatsoever to their strategy in the light of the new climate.”

“Of the fifth (18%) of companies that have developed a strategic response to the economic turmoil, nearly half (46%) concede that their company will be too slow to implement it.”

Kop in het Zand

De ondervraagde managers maken zich zorgen over de economische ontwikkeling voor de korte termijn maar, & zelfs ondanks hun verkeerde Strategie(!): “Over two thirds (68%) of business leaders have no plans to change their strategy. A simple readjustment of performance targets (41%) has been the most common response to the economic slowdown.”

Wat omlaag valt, gaat ook weer omhoog (snapt u!)

Logisch, zie Kondratieff, maar helaas: “As well as being ill prepared to weather the current economic conditions, business leaders admit that they are not in a position to capitalise on the subsequent upturn.” Mooi is dat.

Kortzichting Korte Termijn Denken.

Van de ondervraagde managers is 42% van mening dat zijn/haar organisatie onvoldoende in staat is om goede voorspellingen te doen, 49% van hen voelt de druk van aandeelhouders om toch vooral korte termijn resultaten te behalen en heeft 24% te maken met een RvB e/o RvC die te risicomijdend is…..

Brown’s Baby Boom Generatie.

Hierin ligt volgens HAY de verklaring van deze problematiek: “A lack of leadership experience and vision is identified as one of the primary reasons for UK companies getting their response to the downturn wrong. Having witnessed the longest period of economic expansion on record, Gordon Brown’s generation of ‘boom’ leaders confess they lack the experience required to lead in a bear market.” Da’s een interessante waarneming: je hebt nooit een recessie meegemaakt, nooit ervaren, dus hoe ben je dan überhaupt in staat maatregelen te treffen die dit kunnen voorkomen? Of: maatregelen te treffen om de recessie te overleven?

Gelukkig zijn er voor dit ‘Strategisch hiaat’ ook oplossingen! HAY:

=> “Economic turmoil can reward aggressive strategies. Only firms with agile business models will stay competitive in both downturn and recovery. Now is the time to acquire talent, market share and customers from weakened competitors, and maintain bullish investment in R&D to leapfrog those who have lowered their sights.” De Beste Verdediging is de Aanval!

=> “The greatest challenge faced by Britain’s business leaders is executing the right strategic response to the downturn. The keys to execution are intangible: talent, relationships and knowledge – and so are the first to suffer from knee jerk responses to economic uncertainty.”

=> “Business leaders need to be finely tuned to a constantly changing environment during downturn, and ready to react accordingly.”

Ergo: Leiderschap(kwaliteiten) & Talent Management als keywords om je Strategie te maken & de Recessie te weerstaan. Hebben we dat niet eerder gehoord, gelezen? :-0  Wat zijn we Goed Bezig hier. 😉

Dit filmpje? Da’s allemaal geschiedenis, toch?

{ManagementPro Gadgets!}

1 thought on “Recessie: 51% van de bedrijven geen goede Strategie!”

Koop uzelf uit de recessie (Strategie & Bestuur) – ManagementSite.nl 12 jaar ago

[…] Lees verder op: ManagementPro Recessie: 51% van de bedrijven geen goede Strategie! Dat blijkt uit een onderzoek door de Britse HAY Group. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *