Rijd Gratis een Tesla en vergeet de Showroom.

Nu weet ik niet of de meest recente zet van TESLA's Elon Musk toch een handige is, zeker voor de Nederlandse markt, maar vooruit: "Letterlijk, je zou een TESLA kunnen kopen, honderden kilometers kunnen rijden voor een weekendje weg met vrienden en die dan gratis kunnen retourneren." Lezen we in het persbericht dat deze week verscheen n.a.v. de introductie van een goedkope(re) TESLA Model 3 "$35,000 Tesla Model 3 Available Now". Bevalt de auto je niet dan mag je je nieuwe TESLA binnen 7 dagen na levering resp. binnen 1.000 afgelegde kilometers weer inleveren en je ontvangt direct je aankoopsom terug. Menig Nederlander holt nu naar de showroom voor een gratis weekendje weg! Hadden we eerst het gratis dragen van schoenen van ZALANDO en de gratis dragen van lingerie van BOL.com, nu is er het gratis rijden van een TESLA! Het kan niet op, deze nieuwe economie.

Vergeet het maar, dat hollen naar de showroom, want Musk c.s. delen in datzelfde bericht mee dat nieuwe TESLA's voortaan uitsluitend nog kunnen worden besteld m.b.v. je smart phone. De showroom heeft z'n langste tijd gehad!

Deze laatste mededeling is nog het meest interessant aan het persbericht. Niet de prijsverlaging van ieder model die onmiddellijk ingaat, waarover veel klanten die vorige maand hun nieuwe auto geleverd kregen, op sociale media 'over de rooie zijn'. Ook niet het bericht dat TESLA je de mogelijkheid biedt je nieuwe auto binnen 7 dagen te retourneren. Nee de mededeling dat de auto showroom z'n langste tijd heeft gehad, d.i. een disruptie. Wat te denken van c.q. te doen met de glimmende panden aan de auto boulevards? Wat te denken van de jonge mannen en vrouwen die nu worden opgeleid tot autoverkoper? Wie investeert er nu nog in de overname van een dealer-schap?

Het is zoiets als dat wat Yuval N. Harari zich afvraagt in zijn boek Homo Deus n.a.v. de disruptie binnen ze gezondheidszorg: Waarom zou je nog artsen opleiden als kunstmatige intelligentie binnen afzienbare tijd betere diagnoses stelt? Waarom zou je nog naar je huisarts gaan? En wat te denken van je smart koelkast zodra die gaat communiceren met een supermarkt die zich inmiddels 'in the cloud' bevindt.

TESLA: "To achieve these prices while remaining financially sustainable, Tesla is shifting sales worldwide to online only. You can now buy a Tesla in North America via your phone in about 1 minute, and that capability will soon be extended worldwide." De autoproducent komt met de verlaging van de prijzen een belofte na. Aan de andere kant ligt deze producent 'onder het vergrootglas' van de financiële markten. De disruptie van de autobranche, m.b.v. het sluiten van showrooms, het bieden van extreem gunstige (want de ingeleverde TESLA is nu '2e hands' c.q. verdient een totale make over) retour acceptatie en het uitsluitend accepteren van online bestellingen, lijkt dan ook niet geheel vrijwillig.

Als het aanslaat, het bestellen van je auto online (NB; deze week las ik op twitter dat een 70-jarige Amerikaan voor het eerst in zijn leven een auto, een TESLA X, bestelde via zijn smart phone), dan kun je niet uitsluiten dat je andere kapitaalintensieve bestedingen als keukens en badkamers binnen afzienbare tijd ook bestelt m.b.v. je virtual reality bril. Dat bespaart iig het opnemen van vrije dagen voor je bezoek aan de showroom. En je weet: als het ook/zelfs een baby boomer lukt om hiervoor de smart phone te hanteren.... Het is alleen ff wennen, zoals bijv. de handige vertaal app op je smart phone als je in Lissabon communiceert met een ober, leert mijn ervaring.

De honden in de YT lijken iig heel tevreden over de dog mode, wat de kans dat je deze auto terugbrengt alweer een stuk kleiner maakt (NB: nu maar hopen dat de politie je raam niet intikt; ook voor hen is dit een disruptie). Of zoals TESLA opmerkt er alle vertrouwen in te hebben dat maar een zeer beperkt aantal klanten hun nieuwe model binnen de gestelde voorwaarden zal retourneren: "With the highest consumer satisfaction score of any car on the road, we are confident you will want to keep your Tesla." Maar ja, dan kent Musk natuurlijk de (huidige) Nederlandse mentaliteit nog niet. ;-)

=============

110319

Update on Tesla Stores and Pricing: TESLA heeft besloten om toch maar enkele showrooms open te houden, deze disruptie ging hen blijkbaar toch iets te snel. Dit open houden van, overigens minder, showrooms heeft wel gevolgen voor de klant: de prijzen worden met 3% verhoogd.

"In andere woorden: we zullen slechts half zo veel winkels sluiten en de kostenbesparingen zijn daarom ook maar half zo groot."

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

B-A Wieringa
De voordeligste Tesla in Nederland kost meer dan 50.000 euro. Als je dat eerst moet betalen en dan hopen dat je je geld terugkrijgt, dan ziet zo'n weekendje met vrienden en een 'gratis' Tesla er al anders uit. En m.b.t. de showroom: Elon bralt wel vaker wat, er zal echt wel een plek in NL blijven waar je de Tesla's kunt besnuffelen. Wat is er eigenlijk zo disruptief aan het weglaten van een showroom als mensen jouw auto's nu ook al kopen zonder deze te hebben gezien? Tenslotte: een Tesla met minder dan 1000 km op de teller zullen ze wel als nieuw verkopen, wat de gemiddelde Tesla adept niets zal kunnen schelen.