Risico’s die de RvB loopt

.......

Een Raad van Bestuur, zelfs een directie- of managementteam, loopt veel risico’s. Zo kan het Strategisch Plan totaal verkeerd uitpakken, kan een overname niet echt het gewenste/noodzakelijke effect opleveren, blijkt dat je grootste debiteur niet meer kan/wil betalen, zit er in je product een giftig metaal of loopt de rem vast, bestaan je dienstverleners uit een stel straatschoffies etc. Toch zijn dergelijke risico’s nog te overzien, je kan er zelfs op anticiperen door vooraf een risico-inschatting te maken.

E.d. risicoinschatting kun je ook maken zodra je besluit om met je voltallige RvB in het vliegtuig te stappen. Hoe gering statistisch bezien de kans binnen het huidige vliegverkeer ook is, toch blijft het een ‘gezonde’ overweging om vooraf te veronderstellen dat het vliegtuig neer kán storten. Omdat de gevolgen, niet alleen voor je geliefden maar zeker ook voor je organisatie, ENORM kunnen zijn als het vliegtuig onverhoopt toch neerstort met je voltallige RvB, is het raadzaam om op zijn minst voor transport in 2 vliegtuigen te zorgen.

Dergelijke overwegingen worden zelden genomen. Personeel waarvan een organisatie volledig afhankelijk is, wordt zonder blikken of blozen samen op pad gestuurd. Zo ook dit weekeinde de RvB van de Australische mijn bedrijven SUNDANCE Resources en GINDALBIE. Een vliegtuig met daarin 7 execs (nb; & 3 andere slachtoffers) van beide ondernemingen stortte neer in de Republiek Congo; geen overlevenden.

De handel in aandelen is direct stilgelegd, begrijpelijk. Het voortbestaan van beide ondernemingen zou ‘zo maar’ ter discussie komen te staan. Pijnlijk is het toch te zien dat de betreffende execs op de corporatesite momenteel nog in de tegenwoordige tijd worden aangeprezen om hun kwaliteiten.

Zou dit ongeluk een waarschuwing kunnen zijn voor de RvB’s, RvC’s,DT’s, MT’s maar ook voor al die kenniswerkers die samen op pad willen gaan? Het zou mooi zijn maar wellicht is het wachten op het volgende collectieve ongeluk.

Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *