Social Technologies toepassen in je business model: do or don’t? (nb; onderzoek laat zien: Doen!)

Allereerst de definitie van ‘Social Technologies: IT products and services that enable the information and operation of online communities where participants have distributed access to content and distributed rights to create, add and/or modify content.’ De plaatsen waar dit gebeurt zijn o.m. Facebook, YouTube, in een scala aan blogsites (zoals deze bijv.), in Wiki’s en m.b.v. microblogging via Twitter, Tumblr etc.

Terwijl veel organisaties zich nog afvragen op welke manier social technologies kunnen worden geïmplementeerd in het business model, ‘hoe zit het met de beveiliging?, komt het werk niet in gevaar?, dienen er richtlijnen te komen?’ etc. etc., zijn hun (potentiële) klanten al veel verder. Het feit dat microblogging het gebruik van email nu al onder druk zet, is daarvan maar één teken.

Onderzoek door het McKinsey Global Institute (MGI) laat zien dat de Social Economy er aan komt & in een rap tempo. Het voordeel is dat het een ongekende economische waarde vertegenwoordigt en dat het de productiviteit van je organisatie met sprongen verhoogt! Kortom: doen!

Plaatjes zeggen meer dan woorden. Deze beide plaatjes komen uit het MGI rapport The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies.

Bron: ‘The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies’.

Het 1e plaatje geeft de ‘stand van zaken’ aan v.w.b. social technologies as we speak.

Bron: The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies.

Het 2e plaatje laat zien wat het potentieel is van social technologies & wie wil daarvan nu niet profiteren? Maar dat doen we dus niet…..

While 72 percent of companies use social technologies in some way, very few are anywhere near to achieving the full potential benefit. In fact, the most powerful applications of social technologies in the global economy are largely untapped.” aldus MGI’s onderzoekers. Het blijkt vooral angst & onwetendheid te zijn wat managers & ondernemers nog tegenhoudt social technologies (ST) ‘los te laten’ op hun business model (BM).

De onderzoekers sluiten de ogen niet voor de gevaren zoals hacking, ongewenste info, afleiding van dat wat er in de organisatie echt toe doet etc., maar duidelijk is dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Zeker als je jezelf van het laatste bewust bent, daarop je maatregelen neemt.

Van de toegevoegde waarde van social technologies (ST) geven de MGI onderzoekers voorbeelden uit 5 sectoren:

  1. Verpakte consumenten goederen. De uitgaven door consumenten aan deze producten zijn enorm, net zoals de handling van het geheel door de leveranciers & het continue aanpassen van de producten aan de wensen van de klant. De inzet van ST levert hier een bijdrage aan: waardecreatie, produktontwikkeling, operationeel (zie HomePlus), marketing & verkoop.
  2. Financiële Dienstverlening. Crisis of niet: het economisch belang van de financiële dienstverlening in de ontwikkelde landen is enorm. Aan de ene kant is de automatisering in veel financiële diensten ver doorgevoerd, aan de andere kant wordt er in de sector nauwelijks geprofiteerd van ST. De onder 1 genoemde voordelen spelen hier ook, waarbij je als alternatief voor TESCO’s Home Plus hier kan denken aan de nieuwe social media bank MOVENBANK: ‘No Paper, No Plastic’ (nb; alles mobiel & dat dus via ST…..).
  3. Zakelijke Dienstverlening. Wat voor de financiële dienstverlening geldt, geldt ook voor de zakelijke dienstverlening: je kan je afvragen wat al die hardware nog toevoegt c.q. toe gaat voegen aan de beleving van c.q. waarde voor de cliënt? Zo profiteer je m.b.v. ST als dienstverlener én als cliënt van kennis, kunde & competenties (nb; de basis voor deze ‘diensten’)  die beschikbaar komen via ‘iets’ als crowdsourcing.
  4. Hoogwaardig Kwalitatief Produceren zoals binnen de sectoren semiconductors, automotive & aerospace. Binnen deze sectoren is men al heel ver v.w.b. automatisering & robotisering, toch kan de toepassing van ST nog meer voordelen brengen zoals de interactie met de consument: van productontwikkeling tot klantenservice.
  5. De Sociale Sector. De sector die afhankelijk is van sociale bijdragen variërend van financiële ondersteuning tot vrijwilligerswerk. Betrokkenheid c.q. commitment zijn hier de kernbegrippen. Als organisatie kun je dit realiseren middels het optimaal inzetten van ST.

Deze korte weergave doet het uitgebreide rapport tekort. De 184 pagina’s geven je een goed idee van dat wat Social Technologies kunnen betekenen voor je organisatie. Maar net zoals in de vorige entry genoemd, gelden ook hier weer enkele cruciale voorwaarden wil ST binnen je BM een succes zijn. Kort samengevat:

  1. Genereer Commitment;
  2. Verdiep je vooraf in ST;
  3. Hanteer een ‘ontwikkel-paraplu’.

Bron: The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies.

*VID: zo zagen ‘social media’ er uit in 1969, voor veel babyboomers nog niet eens zo héél lang geleden. 😉

=============

080812

Dat je met ‘social technologies’ flink ‘de mist in kan gaan’, laat (zelfs) SouthWest Airlines zien. Een ‘foutje’ op Facebook leidde er toe dat de 3 miljoen volgers van SWA hun tickets te duur betaalden, zodra zij daar hun boeking maakten.

SWA loste dat ‘typisch SWA’ op: “The airline says that the multiple-charge error was just a “technology glitch” and it is working to fix the problem—including helping out customers whose banks charged them overdraft fees as a result of the airline’s mistake. That’s the kind of responsive customer service that earns some companies good reputations on social media—and makes others look bad.”

Bron: Southwest’s Facebook bungle.

 

3 thoughts on “Social Technologies toepassen in je business model: do or don’t? (nb; onderzoek laat zien: Doen!)”

De ‘Bank van Morgen’? Dat wordt Nix. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] ‘No Paper, No Plastic’. De bank die diensten aan gaat bieden van de (ook) jonge social technologies….. AKPC_IDS += […]

Management Pro: Social Technologies toepassen in je business model: do or don’t? (nb; onderzoek laat zien: Doen!) | Planning and Control | Scoop.it 7 jaar ago

[…] http://www.youtube.com/watch?v=bAC4MvP_C-I Allereerst de definitie van 'Social Technologies: IT products and services that enable the information and operation of online communities where participants have distributed access to content and…  […]

Leading With LUV* @ SWA – ManagementPro 7 jaar ago

[…] The Economist Southwest’s Facebook bungle lees je hoe SWA de mist inging met de inzet van social technologies maar dit voor hun 3 mln Facebook fans bewonderswaardig wist op te lossen: de SWA fans die via FB […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *