Stilte! Bankiers op Examen!

Minister Bos komt binnenkort met een Wetsvoorstel waarin is vastgelegd dat bankiers eerst een examen afleggen voordat zij aan hun Zware Taak beginnen; goed idee, zo lijkt. De Belangen waarmee de dames & heren bankiers te maken hebben zijn zo Groot, dat enige 'kennis van zaken' geen sinecure is. (nb; Vraag is alleen nog wat doe je met de zittende bankiers, bankiers die niet slagen voor hun examen? Dat terzijde.)

Het idee voor dit bankiersexamen is afkomstig uit het recent gepubliceerd Maas Rapport. Uitganspunt van dit rapport: 'Herstel van Vertrouwen' & daarin past een bankier met Kennis van Zaken. Het idee komt op een moment dat een relatief groot aantal cliënten van de banken hun vertrouwen in de bankiers hebben verloren. Cijfers over de het vertrouwen van de Nederlandse cliëntèle zijn niet hard, die van de Amerikaanse bankconsument wel: Only 8% of Consumers Have Full Confidence in Financial Service Cos meldde Waggener Edström in maart. Da's niet veel, 8%.

Passend in dit verhaal is ook dat Harvard Business Review volgende maand komt met een casus waarin de vraag wordt gesteld: 'Dient een bank, die zojuist een forse Overheids bijdrage ontving, een Dank-Je-Wel campagne te starten?'; interessant. Het brengt je 'zo maar' op het idee om 'het oefenen met het zeggen van Dank-Je-Wel' op te nemen in dit nieuwe bankiersexamen.

Even een korte blik op de reacties op de HBR Case Do You Thank the Taxpayer for Your Bailout? van Randle D. Raggio. Eenartikel waarin de fictieve bank Reliant Share steun ontving t.b.v. $ 5 miljard.

Michael McCullough professor of psychology aan de University of Miami in Coral Gables, Florida: "If this idea of expressing gratitude for the taxpayers' $5 billion lifeline is successful, it could increase customers' loyalty and reduce their bitterness about the money the government took out of their pockets to help the bank. If it fails, ReliantShare could come off looking more ham-handed, self-serving, and irresponsible than ever." M.a.w. er zit een risico aan deze Dank Je campagne: hoe betrouwbaar kom je over bij de cliënt? Vertrouwt hij/zij je toch/nog niet dan werkt het tegen je.

Alan Parker is chairman van Brunswick Group: "I am not sure thank-you ads will be effective. The government money is not a gift. This is the problem with using the term "bailout" to describe such assistance in the United States and other countries. It implies that governments feel that the banks and the people working in them are worth rescuing for their own sake."

C. William Pollard, v/m CEO van ServiceMaster: "ReliantShare needs to be very careful about who gets involved in the campaign. You need to have communication skills and an understanding of the public's worries. Whomever ReliantShare picks to communicate this message will need to talk in simple language about complicated stuff, and no one should underestimate how difficult that is."

Kortom: het is nog niet zo eenvoudig om goed Dank-Je-Wel te zeggen, vandaar dat examen.

Grappig is nog, tot slot, dat McCullough er in zijn commentaar de naamgever van dit jaar bij haalt: "But to explain people's compulsion to express gratitude, you need Darwin. Humans wouldn't have evolved a tendency to express gratitude if its only effect was to put their indebtedness up in lights for their creditors to see. Natural selection doesn't keep cognitive mechanisms around that aren't paying their way. People who developed a mechanism solely so they would settle their debts more quickly would have been outcompeted aeons ago by those willing to let their debts pile up. There must be some benefit to expressing your gratitude that, on average, outweighs the cost." Biologie ook al als ondereel van het bankiersexamen, dat wordt studeren! ;-)

Zoals hij bijv.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tony de Bree
Lid sinds 2019
Willem,

ik moet je eerlijk zeggen dat ik wel even hard moest lachen over dit idee van de Commissie Maas.

Allereerst staat het ´rapport´ bol van de open deuren. In de 2e plaats vraag ik me af waarom twee leden van de Commissie Maas de nu voorgestelde maatregelen niet hebben geimplementeerd toen ze  zelf in de RvB van respectievelijk ING en ABN AMRO zaten.

En ten derde vraag ik me af welk probleem er nu met het bankiersexamen wordt opgelost? Terwijl de oplossingen voor de hand liggen, maar nog steeds niet zijn ingevoerd.

Zoals ik ook in een artikel op Pluspost voorstelde lijkt het me handig gezien de vele onzin over de sector te horen, te zien en te lezen, de falende overheid en de toezichthouders om het bankiersexamen ook voor die groepen verplicht te stellen.

http://www.pluspost.nl/verplicht-bankexamen-voor-het-kabinet/9780

Zolang we onze tijd verknoeien aan al deze flauwekul verandert er fundamenteel niets.  Zoals uit mijn artikel ´Geen bonus meer, dan gewoon basissalaris verhogen´hier:

http://www.pluspost.nl/geen-bonus-meer-dan-toch-gewoon-basissalaris-flink-verhogen/10100
blijkt kunnen we ons gewoon opmaken voor de volgende ronde!

Mvg
Tony de Bree
www.dagboekvaneenbankier.nl