Strategie door John de Mol

‘John de Mol’ blijft voor mij een meer dan interessante casus. Op het moment dat hij c.q. zijn Beheer Mij. startte met TALPA of 10, nu 2 jaar geleden benaderde ik zijn organisatie met het verzoek om het effect te kunnen/mogen meten van een divers scala aan mensen, ‘divers’ o.i.v. de diverse culturen waar zij vandaan kwamen, ingehuurd om een nieuwe organisatie op te zetten op het succes van deze samenwerking. Zo’n diversiteit is theoretisch gezien, en op basis van mijn ervaring, meer dan een uitdaging!

Vervolgens ontving ik van de afdeling Communicatie een nette reactie waaruit bleek dat mijn onderzoek hen, door de drukte van dat moment, niet uitkwam. Nu hoef ik dit onderzoek binnen 10 niet meer te doen want TALPA is verkocht, verkocht aan RTL.

Om te horen wat De Mol motiveert tot deze overdracht/verkoop keek ik gisteren naar zijn interview bij NOVA en wat blijkt: alles past binnen zijn business plan, het is een uitgekiende strategie dus!
‘He who has the Gold Rules’, binnen de Angelsaksische wereld een veel ‘geroemd’ gezegd: hij/zij die over de middelen beschikt bepaalt de regels van het spel. Ook dat klopt. Mijn vader zei het al: ‘het 1e € 1.000.000 kost meningeen véél moeite (nb: de meesten slagen daarin niet eens), maar als je dat eenmaal binnen hebt, is de rest een fluitje van een € cent.’

John de Mol bepaalt de regels van het Europese mediaspel en zijn spel zal, zelfs na overdracht/verkoop/samenwerking (NB: De Mol is daar zelf ook nog niet uit) van TALPA/10 aan RTL Group, zeker niet zijn uitgespeeld.

U kan vandaag, en morgen en overmorgen en nog dagen hierna, lezen over de overdracht van TALPA/10. Dat daarbij 100+ ontslagen vallen, daarover hoeft u zich geen zorgen te maken want deze methode is bij veel overnames usance. Medewerkers krijgen van hun nieuwe baas te horen: ‘Je mag solliciteren op je nieuwe functie.’ Misschien dat enkele secretaresses en administratieve hulpen nu ‘dubbelop’ zijn en mogen vertrekken, maar de meeste van ‘Onze Sterren’ zullen er zeker niet slechter van worden, van deze ‘gedwongen overstap’. Da’s hier dan ook minder relevant.

Wat leuker/interessanter is, vind ik, is de reactie van de CEO zelf: wat bewoog hem om dit te doen? Is het een vlucht, zoals veel media nu melden, of is er over nagedacht, is het een Hoger Plan dus?

Als je luister naar De Mol dan blijkt deze stap een Hoger Plan te zijn: ‘We waren niet aan het leuren, maar de kans kwam voorbij.’ (nb: kan ik me iets bij voorstellen, bekend is dat Fons van Westerloo al geruime tijd flirtte met TALPA/10 en Van Westerloo heeft binnen RTL over de Nl. markt toch wel ‘iets’ te zeggen.) ‘Verliezen’ dan, ‘de verliezen van 10-tallen miljoenen euro’s in 2 jaar tijd, waren vooraf ingecalculeerd’. (nb: ook dat kan ik me voorstellen want ieder start up heeft te maken met aanloopverliezen, gaat u anders eens langs bij TOM TOM en andere ‘digitale kaartenmakers’).

Dan doet De Mol een verspreking, kort, het is even opletten: ‘Dankzij ons fiscale stelsel zijn de verliezen compensabel!’. Ook dat weet iedere goede CEO/CFO maar je dient het wel even toe te passen.

& Da’s dus waarschijnlijk de strategie geweest van TALPA Media Holding. Ik heb sterk de indruk dat De Mol er persoonlijk nu niet op achter uitgaat & zo scoort hij bij mij weer punten, als ondernemer dan.

1 thought on “Strategie door John de Mol”

Hardy Schuerhoff 8 jaar ago

Interessant, zeker met de laatste ontwikkelingen met SBS. Ik hou jullie site in de gaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *