TIP: neem alles op!

Vraag: “De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat medewerkers een gesprek dat zij hebben met hun leidinggevende of P&O willen opnemen. Dit geldt voor diverse gesprekken, frequent verzuimgesprek, functioneringsgesprek enz.

Is dit toegestaan, kan je “gewoon” weigeren? Tot nu toe heb ik dit altijd geweigerd, als ze willen kan er altijd iemand bij het gesprek aanwezig zijn. Kan iemand mij hiermee helpen.” Deze vraag stelde Karin in het forum van HRBase & jawel, ik kon helpen. Mijn reactie:

“Het is i.i.g. netjes, Karin, dat je collegae de moeite nemen om je te melden dat ze het gesprek opnemen. Dankzij onze gadgets is het opnemen in beeld & geluid nu een fluitje van een cent, een detective diploma is daarvoor niet nodig. 😉 Dat bijna alles wordt opgenomen daarover kan o.m. Kay van der Linden meepraten.

Als het gesprek wordt opgenomen zonder dat jij het weet dan is het nog maar de vraag of de opname rechtsgeldig is (nb; toch vaak het doel van degene die het opneemt), dat laat de uitspraak in het kort geding dat Albert Verlinde aanspande tegen BNN (ook) zien.

Wellicht is het raadzaam dat werkgevers, beter nog: organisaties, er aan wennen dat alles wat ze doen/zeggen onder een vergrootglas wordt gelegd. In zo’n geval zou je na kunnen gaan of het niet het beste is standaard alles op te nemen, met medeweten van iedere betrokkene natuurlijk. (nb; er zijn al organisaties waar dit gebeurt…..)”

Overigens, wat je ook kan doen dat is: je in je positie altijd bewust zijn van je gedrag, van je Communicatie! Dan hoef je niet bang te zijn voor opnames. & Weet: Managen is tenslotte TopSport.

The Times they are a Changin, zong Bob Dylan jáááren geleden al.

4 thoughts on “TIP: neem alles op!”

Over Career Development, Commitment, Communicatie 9 jaar ago

[…] dit netwerk van software specialisten kwam ik nog op het gemak van digitale hulpmiddelen, zelfs het notuleren door de secretaresse of pa is overbodig. Fat geeft ook aan haar carrière een […]

ABN AMRO neemt je gesprek op, een digitale revolutie. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] e.d. bieden je als klant al voldoende mogelijkheden om je gesprekken op te nemen & wellicht deden klanten van ABN AMRO dat al, ook daarom is het een goede zaak dat de Bank de zaak nu omdraait. Gevraagd aan een manager van ABN […]

a slip of the tongue & nog wel van de baas zelf…. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] je kan de ander ook voor zijn door zelf standaard alles op te nemen. AKPC_IDS += […]

Een verspreking zoals die van Minister Dijsselbloem, is dat nu handig? Nee niet echt. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] kan iedereen overkomen. Pijnlijk is ‘slechts’ dat alles wat je zegt wordt opgenomen, al dan niet vrijwillig, vervolgens direct de wereld overgaat én direct kan worden gecheckt. Dat sprekers, beter nog […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *