Volkswagen Groep, van Klassieke Autofabrikant naar Digitaal Technologiegroep: ‘Der Sturm geht Jetzt erst Los’.

“De tijd van klassieke autofabrikanten is voorbij. Alleen als een digitaal technologiegroep heeft Volkswagen nog een toekomst. Dat is de enige weg.” aldus Volkswagen Group-topman Herbert Diess vorige week tijdens een ‘donder speech‘ voor VW Groups’ bestuur en directiekader: “Der Sturm geht jetzt erst los“. Bron: Handelsblatt.

“Terwijl banken druk bezig zijn en veelal fors investeren in ‘digitaal’ om hun bedrijf toekomstbestendig te maken, wekt het gebrek aan vooruitgang hiermee vooral wantrouwen bij hun beleggers.” Bron: Beleggers sceptisch over digitale strategieën van banken, vandaag in Het FD.

“Het concept richt zich op de huidige megatrends en houdt rekening met het drastisch veranderde winkelgedrag en een nieuwe vorm van mobiliteit zonder auto. Klanten hebben weinig tijd en waarderen gemak en comfort.” Eind dit jaar opent IKEA een nieuwe vestiging in het centrum van Wenen. Voor het eerst zal de kenmerkende parkeergarage hier ontbreken. Je bezoekt deze Weense locatie voor “Erlebnis, Gastronomie, Raum zum Bummeln und Schauen und mehr Grün, als es ein Park auf dieser Fläche bieten könnte.” Je bestellingen, aankopen, leveringen regel je natuurlijk m.b.v. IKEA’s digitale planner.

Steeds meer bedrijven gaan richting een digitale transformatie. De fase van continue ontwikkelen resp. HPO (1998), gevolgd door de fase van disruptie (2013) heb je als bedrijf nu achter je. In 2020 is het tijd voor digitale technologie c.q. kunstmatige intelligentie c.s. en idd: “Die Storm is voor veel bedrijven nu begonnen.”

Voor ‘veel bedrijven’, niet ‘alle’ omdat bedrijven als Victoria’s Secret, GOOGLE, Walmart, LEGO, Starbuck’s, UBER maar ook de ‘oer-hollandse’ bedrijven PICNIC, CoolBlue en Booking.Com van oorsprong ‘technologie bedrijven’ zijn of de transitie daar naar toe al in gang hebben gezet. Voor concurrenten betekent dit dat zij een achterstand hebben opgelopen, een achterstand die zij niet snel meer inhalen. Ze mogen, om in stijl te blijven, überhaupt blij zijn als zij bij kunnen blijven. In zijn toespraak refereert Herbert Diess aan NOKIA:

Ich erinnere mich noch gut an eine Situation, in der ich mir von Nokia-Mitarbeitern – ich hatte einige Hundert übernommen – erklären ließ, wie sie im Kampf gegen Apple untergegangen sind. Die Logik war: „Wir haben 43 verschiedene Mobiltelefone, für jeden das richtige, kein Mensch will Touch, man muss das iPhone mindestens einmal täglich laden, während unser Akku eine Woche hält.“ Und: Nokia hatte Rekordjahre, war aber praktisch schon tot.

Steve Jobs hingegen hatte verstanden, dass sich die Funktion des Device grundlegend änderte. Der Zugang zum Internet wurde wichtiger als das Telefon selbst. Und auch die Ladezeit war für die Kunden nicht mehr so entscheidend. Wenige Jahre später war Nokia Geschichte.

APPLE als ‘disruptor‘. Een ander bekend scenario is dat van Kodak vs. FUJI

Both firms realised that digital photography itself would not be very profitable. But both firms had to adapt; Kodak was slower. (….) Another reason why Kodak was slow to change was that its executives suffered from a mentality of perfect products, rather than the high-tech mindset of make it, launch it, fix it.” FUJI overleefde uiteindelijk. Bron: Kodak is at death’s door; Fujifilm, its old rival, is thriving. Why?

Overigens, webwinkel Neckermann.com gaat deze week failliet. Het bedrijf kent de oorsprong in 1950 en is nu ook ingehaald door nieuwe, o.m. hiervoor genoemde, toetreders.

VW wil geen Nokia maar ook geen Kodak worden (laat staan een Neckermann), vandaar deze strategiewijziging. Voor VW is, bij de verandering van automobiel naar digitaal technologie bedrijf, concurrent TESLA de ‘benchmark‘. TESLA als onderdeel van Elon Musks’ technologie groep bestaande, naast TESLA Motors, uit o.m. SPACE X, Solar City, the Boring Co., Hyperloop, AI & Neuralink. Herbert Diess hoopt dat met deze transitie VW daarop kan aansluiten. Maar met alleen ‘hopen’ is hij er nog niet…..

Strategizing about digital change in your organization won’t get you anywhere unless you’re making plans and setting goals that people will actually execute. But most senior executives struggle to establish realistic expectations, largely because they don’t have a clear sense of how or why employees on the front lines adopt new tools.” waarschuwt MIT Sloan in het recent verschenen Special Report on Digital Transformation.

Een verandering als deze, beter geformuleerd: ‘zeker een ingrijpende organisatieverandering als deze(!)’, vraagt om Leiderschap. Alleen: niet alle managers, bestuurders, politici beschikken over de hiervoor best geschikte kwaliteiten. In een andere artikel, The New Leadership Playbook for the Digital Age, signaleert MIT Sloan i.s.m. Cognizant: ‘Leaders Aren’t as Prepared as They Think‘. ‘T is wat.

(te) Veel van degenen die aan een organisatiestrategie richting digitale technologie resp. kunstmatige intelligentie leiding zouden behoren te geven:

  • beschikken niet over de juiste vaardigheden, over de juiste denkrichting (‘wat was de laatste app die je op je mobiel installeerde?’);
  • ze hebben blinde vlekken die het zicht op de toekomst vertroebelen (‘wat doe jij in 2025?’)
  • innerlijke spanningen bedreigen het zelfvertrouwen en creëren een onbewuste traagheid (‘hoe snel vindt jij dat het allemaal gaat?’).

Kortom, je organisatie veranderen richting ‘een digitale technologie organisatie’, dat doe je niet ‘zo maar ff’. Echter, “Wenn wir in unserem jetzigen Tempo weitermachen, wird es sehr eng.” aldus Herbert Diess, en dat geldt (zeker) niet alleen voor VW Group…

Willem E.A.J. Scheepers, organisatie ontwikkelaar en docent Strategisch Management; auteur van o.m. ‘De Visie van de Organisatie, een Arbeidsmarkt met Mens en Robot, Leiderschap binnen een Uitdagende Toekomst‘.

Overigens, aan het einde van de dag verscheen dit bericht:

Bron: FD.nl

 

200220

The data economy as it exists today is already very unequal. It is dominated by a few big platforms. In the most recent quarter, Amazon, Apple, Alphabet, Microsoft and Facebook made a combined profit of $55bn, more than the next five most valuable American tech firms over the past 12 months. This corporate inequality is largely the result of network effects—economic forces that mean size begets size.” The Economist in Who will benefit most from the data economy?

190220

In de jongste Harvard Business Review een interessante serie artikelen, in lijn met voorgaande, getiteld: Productive Innovation.

290120

‘We worden meer en meer een informaticabedrijf. Enkele jaren geleden leverden we vooral medische apparaten, maar we gaan nu voorbij de hardware naar de data. De groei en de winst zit meer en meer in de integratie, bijvoorbeeld van onze MRI- en CT-scanners met informatica. Door te investeren in het verzamelen en interpreteren van data onderscheiden we ons ook van onze directe concurrenten Siemens en General Electric. Die doen minder aan dataverwerking.’

PHILIPS topman Frans van Houten in Het FD ”Verkoop van deze divisie zat al lang in ons achterhoofd”.

250120

In het verlengde hiervan ook interessant: 15 things to know about Amazon’s healthcare strategy heading into 2020.

2 thoughts on “Volkswagen Groep, van Klassieke Autofabrikant naar Digitaal Technologiegroep: ‘Der Sturm geht Jetzt erst Los’.”

Commissie Borstlap, Regulering van werk | Willem E.A.J. Scheepers, Universitair docent Strategisch HR®M, Investors in people Practitioner @ VirtualBusinessConsultant.eu 1 maand ago

[…] Een (zeer) recent voorbeeld van een ingrijpende organisatieverandering richting deze technologieën maakt hun invloed (pijnlijk) duidelijk: “Volkswagen Groep, van Klassieke Autofabrikant naar Digitaal Technologiegroep: ‘Der Sturm geht Jetz….” […]

Disruptieve technologieën staan aan de basis van diepgaande verandering. 2 weken ago

[…] hier toe was aan een waardig opvolger nl. ‘kunstmatige intelligentie’ (zie: ‘Volkswagen Groep, van Klassieke Autofabrikant naar Digitaal Technologiegroep: ‘Der Sturm geht Jetz…), is de inspiratie voor deze entry, prof. Clayton Christensen, overleden…. (toch […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *