Van Breaking Bad naar Scaling Up Excellence; hoe doe je dat?

‘Managers en medewerkers doen de Juiste Dingen als hun focus niet op hen zelf ligt, op hun persoonlijke verlangens en behoeften, maar op degenen die door hun acties worden beïnvloed’.

Gisteren vierde FACEBOOK het 10-jarig bestaan. Volgens professoren Huggy Rao en Bob Sutton is dit te danken aan het feit dat Zuckerberg c.s. in staat zijn slechte gewoontes af te breken. Sterker nog: zij zijn in staat slechte gewoontes niet eens toe te staan in hun organisatie. Juist deze aanpak heeft bijgedragen aan de exponentiële groei van de organisatie, ook wel genoemd: Opschalen.

Effective scaling isn’t just about establishing the biggest footprint you can, and as fast as possible. It’s even more a challenge of spreading the mindset your great new solution requires.” Een Shared Mindset zoals: ‘Facebook’s Mission is to give people the power to share and make the world more open and connected’. Niet iedere (nieuwe) medewerker bleek/blijkt daartoe in staat…..

Op de dag van FACEBOOK’s 1e decennium komen Huggy Rao en Bob Sutton met hun boek Scaling Up Excellence: Getting to More Without Settling for Less. In zijn entry op de site van HBR noemt Bob Sutton dit ‘toeval’, maar ik vermoed dat beide heren zich daarmee tekort doen. I.i.g. weet Sutton mooi gebruik te maken van dit feest om zijn boodschap over Upscaling uit te dragen.

In short, the scaling lesson from Facebook and many other successful scaling efforts is that, to scale fastest and most effectively over the long haul, you can’t always be charging ahead at breakneck speed, grabbing up resources or territories and slapping your logo on them. There are times when you’ve got to slow things way down. You have to get the right people on board and make sure they share your mindset. This is especially true in early stages of scaling.” aldus Sutton.

Sutton and Rao have devoted much of the last decade to uncovering what it takes to build and uncover pockets of exemplary performance,  to help spread them, and to keep recharging organizations with ever better work practices.” meldt AMAZON bij het boek Scaling up Excellence.

Wil je je organisatie nu voorzien van nieuwe energie, dan dien je oude gewoontes af te breken: Breaking Bad. Welke organisatie wil dat niet?

In een bijdrage aan McKinsey Insights, inderdaad: beide heren weten hun boek goed te promoten, komen ze tot een 4 tal waarschuwingssignalen bij je medewerkers & je managers, signalen waaraan je merkt dat Breaking Bad nodig is:

  • The first is fear of responsibility, especially the sense that it is safer to do nothing—or something bad—than the right thing. Silence is among the most reliable signs that people fear personal responsibility and that the learning and self-criticism needed for excellence aren’t happening.
  • Feelings of injustice are the second warning sign. Numerous studies show that when people think they are getting a raw deal from their employer, bad behavior runs rampant.
  • Helplessness is the third dangerous feeling. When people feel powerless to stop bad forces and events, they shirk responsibility.
  • The final dangerous feeling is anonymity: the belief that no one is watching you closely, so you can do whatever you want.”

Angst voor verantwoordelijkheid, gevoel van onrechtvaardigheid, hulpeloosheid, anonimiteit, leggen een basis voor het vuurtje om slechte gewoontes aan te wakkeren. Tijd voor Breaking Bad dus!

FACEBOOK wil(de) het echter zover niet laten komen en verhoogde de drempel aan de deur bij werving & selectie: “Given the scale that Facebook had the potential to attain, it was crucial that these early waves of hires share a set of beliefs and behaviors. (….) HR leadership emphasized something that we later recognized elsewhere: It was essential to slow way down and find the right people, and to make sure that they learned to live the right mindset, in order to set the stage for speedy and effective scaling down the road.”  Sutton in zijn HBR bijdrage.

Dit is maar één aspect uit Scaling Up Excellence: opschalen om tot excellente prestaties te kunnen komen, maar daarmee zeker niet het onbelangrijkste aspect. Feit is: het suc6 van je organisatie staat én valt met de juiste mensen. Het boek is een aanrader. Voor meer over werving en selectie verwijs ik je naar de entry: ‘De Definitieve Gids voor Werving en Selectie in Goede Tijden (en Slechte)’.

VID: “I did it for Me. I liked it. I was good at it. I was alive.” Walt in Breaking Bad…..

===============

250214

Bij INC.com verschijnt het artikel How to Grow Without Losing What Makes You Great. Het artikel is een mooie synopsis van Scaling Up Excellence.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *