Verbod op Export Kindervoeding.

 http://www.youtube.com/watch?v=BaTAFPQeEc0

"Handelaren kopen enorme partijen Nederlandse flesvoeding voor baby's op om die te verkopen op de Chinese markt. Nederlandse ouders komen hierdoor in de supermarkt steeds vaker voor lege schappen te staan." Dat melden de media vanochtend. Omdat de bewuste handelaren niet altijd in staat zijn, blijkbaar, om voldoende handel rechtstreeks bij fabrikanten af te nemen, worden de supermarktschappen leeggeplunderd. Als dat gebeurt, als je bereid bent om de consumentenprijs te betalen, dan is de vraag inderdaad GROOT!

Nog geen week geleden was 'China', maar ook 'India', hier voor het laatst 'onderwerp van gesprek' dat nadat beide landen hier al regelmatig opduiken in entries: geen eenmalige gebeurtenissen maar een trend dus.

Er zitten 2 interessante aspecten aan dat wat er nu gebeurt namelijk: => de vraag vanuit Azië, hier m.n. China & => is het onder deze omstandigheden nog nodig om je met je MT/DT dagen terug te trekken op Cuba, in Californië, in Brazilië om je Strategisch Plan op te maken?China is booming en mede daardoor staat de ontwikkeling van goederen, producten maar ook voeding in het land zelf onder druk. De kwaliteit blijft dan ook achter. Neem het de bemiddelde Chinees dan eens kwalijk dat hij/zij op zoek gaat naar Kwaliteit buiten de landsgrenzen?! Nu, dat biedt Nutricia c.s.

Die extreme vraag naar voedingsproducten is niet eenmalig. We kennen al het opkopen van de Griekse olijfolie door Chinese handelaren, nu dus de jacht op kwalitatieve kindervoeding. Volgens de onderzoekers van 21Food is dit nog maar 'het topje van de ijsberg', de vraag naar voedingsmiddelen vanuit Azië wordt GIGA!

Tweede interessante punt 'in dit kader' is dan: heb je als organisatie hiervoor een Strategie nodig? Een Strategie zoals eerder werd geopperd in een reactie op de 'beloningsentry': een organisatie als ASML 'zou een uitgekiende Strategie hebben'.

Maar bekend is, & ik veronderstel ook in de burelen van ASML in Veldhoven, dat niet alleen de vraag naar 'chip-machines' m.n. India & China HOOG is maar dat zij ook hun productiecapaciteit, ook van machines analoog aan die van ASML, momenteel aanzienlijk verhogen. Daar hoef je niet veel voor te bedenken, 'alleen' maar je productiecapaciteit te verhogen (& er voor zorgen dat je de vraag bij blijft c.q. de lokale productie voorblijft.....) Piggyback Riding noemen we dit fenomeen ook wel. Dat zelfde geldt nu ook voor Nutricia, zorgen dat je de vraag bijblijft.

Wat wij intussen kunnen doen voor ons nageslacht? Voor de jonge gezinnen die ook al worden getroffen door beperkingen op de kinderopvang, een exportverbod misschien?


Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Kitty Arends
Lid sinds 2019
De eigenaar van het Kruidvat en Trekpleister is AS Watson, onderdeel van het Chinese bedrijf Hutchison Whampoa Limited (HWL).  Korte lijntjes...
Waarom gaat Nutricia niet gewoon wat meer produceren?
Willem E.A.J. Scheepers
Auteur
Geld??? ;-)
Los daarvan, de moedermij van Nutricia levert het zelfde c.q. een vergelijkbaar product ook in China maar onder een Chinese naam. Maar ook dat product zit nu op de lokale markt in het verdomhoekje. Nutricia c.s. houden nu hier de druk op de ketel om dat lokale product toch verkocht te kunnen krijgen in China. Da's ook een tactiek.
Over een berichtje van Philips en over Rusland die het WK binnenhaalt.
[...] we het hier eerder over de extreme vraag vanuit Azië naar productie- en luxe consumentengoederen waaraan EU organisaties nauwelijks kunnen voldoen doordat [...]