Waarom Twente een vliegveld nodig heeft.

De regio Twente lijkt niet blij te zijn met de plannen om van het voormalige militaire vliegveld een commerciële luchthaven te maken. De normaliter zo nuchtere Twent klimt nu op de barricaden om deze stoute plannen weer terug te stoppen daar waar ze vandaan kwamen: in de kast. Toch is het nog maar zeer de vraag of dit een verstandige Strategie is; een voorbeeld.

Op een uur afstand van het vliegveld ligt Varsseveld. Nog niet eens zo heel lang geleden waren er plannen om daar het Guus Hiddink Museum te stichten. Doel: "Duizenden Koreanen naar de Achterhoek en Twente te lokken".  Resultaat: Omzet. Mooi plan, voor zo'n plan is een (internationaal) vliegveld dat dicht in de buurt ligt dan héél handig.

Van het Museum is het er niet gekomen, maar dat kan ook niet anders: de infrastructuur om die toestroom Aziaten te ontvangen ontbreekt. Nog wel.....

We zitten in een 'CRISIS' en de signalen voor de nabije toekomst zijn nu al duidelijk: na de 'CRISIS' is het economische bed opgeschud en zal het economische machtsblok verschoven zijn richting Azië met als kernspelers in 1e instantie China en vervolgens India. Korea is dan één van de landen in die regio die hiervan de vruchten plukt. Japan zal ook niet geheel ongelukkig zijn met deze ontwikkeling.

Los daarvan: economische groei, ondanks de wereldwijde financiële malaise groeit de economie van China met 10%/jaar, heeft als 1 van de kenmerkende gevolgen: toerisme! Inwoners beschikken plots over besteedbaar inkomen en daarmee kun je o.m. de Wereld verkennen. Voor de bemiddelde Chinees is het nu nog een nadeel dat zijn Overheid slechts groepsvisa verstrekt maar ook dat Beleid zal zich veranderen.

Het huidige beeld laat zien dat de Chinezen die tijdens hun Europese Tour ons land bezoeken 1,6 dag in ons land verblijven & als zij dat doen dan kijken ze vooral naar klompen, tulpen en molens, kopen ze diamanten en eten ze traditioneel. Dat leert ons de Nam-Tin Index.

Toerisme zou de komende decannia 'zo maar' de voor ons meest essentiële lokale economische activiteit kunnen worden. Als er dan procentueel, in hoofden van de bevolking, net zoveel Chinezen naar ons land komen als dat de Amerikanen dat deden in betere tijden, dan hebben we forse uitdagingen.

Zo kan dan een extra internationaal vliegveld, in de regio Twente bijv., handig zijn want weet: uitdagingen van dit kaliber kunnen fors Rendement opleveren & op zijn minst bijdragen aan het handhaven van ons welzijn.

(Nb; de Raad lijkt i.i.g. een 1e poging te ondernemen).

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

CeesB
Willem,
Je samenvatting van de discussie in de achterhoek over vliegveld Twente is adembenemend.
Verstikkend zelfs ;)
Het dichtsbijzijnde vliegveld is 50+km ver.
Zeker voor Chinezen geen enkel bezwaar (immers als je de afstand neemt van Twente tot hun grens, kun je die afstand nóg een keer afleggen, voor je aan de andere kant van China bent).
Het is tevens een uitdaging voor ons om die 1,6 dagen op te krikken naar 2 overnachtingen.
Die uitdaging zou je missen als je ettelijke miljoenen zou uitgeven voor de upgrade van vliegveld Twente.
Niks uitgeven dus, verdiend moet er worden.
De lokale overheid gaat al genoeg uitgeven aan megalomane plannen in de stad.
Nico de Lang
Willem, Sorry hoor zelden zo'n niet steekhoudend argument gehoord om een burger luchthaven te starten. "De chineese toeristen komen!" en daar moeten we als Twente klaar voor zijn en een internationale luchthaven voor bouwen. Voordat de chinezen komen zijn we ettelijke decennia verder en als ze dan al naar Nederland komen zullen ze inderdaad niets in Twente zoeken maar inderdaad de Keukenhof willen bezoeken en molentjes kijken. Persoonlijk denk ik dat Twente meer gebaat is met het inrichten van een mooi recreatie gebied ter plaatste. Maar ja, de inderdaad niet van grootheidswaan gespeende lokale politici hebben al voor gestemd, dus Twente wordt opgezadeld met een tot mislukkengedoemd project zoals we in Nederland wel meer gezien hebben. Denk aan de draf en renbaan in Limburg en de Blauwestad in Groningen. En wie gaat het betalen juist ja,  jij en ik.
Alex Klompmaker
Beste Willem,
In het afgelopen seizoen is er een forse terugloop geconstateerd bij een toeristentrekker plaats Kinderdijkse molens (en zo nog meer plekken in Nederland) . Als hier nu al een terugloop is te zien en dus ook afname van inkomsten, dan vraag ik mij af of het wel wijsheid dat in Twente het idee heeft dat er 1,5 miljoen passagiers gebruik gaan maken van de luchthaven. (grootheidswaan van Enschede) 
Waar zouden deze toeristen dan naar toe moeten gaan ?
De molen in Haaksbergen of klompjes golf ? Zelfs al zou er een bijzonder toeristische trekpleister komen dan bieden de luchthavens Dusseldorf en Munster uitstekende faciliteiten om Twente en of Varseveld te bereiken.  Minder dan 1 uur rijden vanaf Enschede.  De statenfracties van CDA en PvdA willen echter geen cent in de exploitatie van de luchthaven steken en de gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal trekken het plan in twijfel. Een commerciële luchthaven wordt economisch-financieel onhaalbaar geacht, dus bieden de provincie en gemeenten Enschede, Oldenzaal en Hengelo ruimte voor alternatieve voorstellen. Dus geef de natuur terug van wat er gepakt is. Ik ben zelf opgegroeid in een gezin met een vader die bij de luchtmacht zat, en het heeft mij pijn gedaan dat de basis gesloten is. Ik ben niet tegen vluchten maar wel tegen verkwisting