WalMart heeft WalMart Labs voor het verzamelen en distribueren van klantendata, krijgt ING nu ING Labs?

Het leek zo’n eenvoudig bericht gisteren “ING geeft adverteerder inzicht in klantgedrag“. ING kent van de ca. 4,2 miljoen klanten niet alleen de financiële in & outs maar daarnaast nog veel meer. Zo weet ING hoe groot het bedrag is dat jij pinde, maar ook waar dat je dat deed & hoe laat. Dat laatste lijkt een detail binnen de Big Data maar dat is het niet voor de retailer. Binnen de Big Data is er geen plaats voor details, dat is iets wat de grootste retailer ter wereld, WALMART, zich al decennia terug realiseerde. Vervolgens creëerde WALMART, WALMART LABS (NB; zij richten zich niet op het analyseren van groente & fruit…..).

(toch) Opmerkelijk is het dat opnieuw beleidsbepalers over elkaar heen stuiteren om paal & perk te stellen aan de handel in Big Data: ‘De hoogste tijd voor bezinning’. Jammer, want men beseft blijkbaar onvoldoende dat grote hoeveelheden klantendata onlosmakelijk verbonden zijn met disruptieve technologieën. Je kan dan ook maar beter meebewegen i.p.v. tegen bewegen.

Alleen al in de VS worden de WALMART stores wekelijks door 200 miljoen+ klanten bezocht. Door hun gedrag in én buiten de winkels te volgen levert je dat een schat aan informatie op; letterlijk. Nog (ver) voordat de term ‘Big Data’ was uitgevonden, zag WALMART hiervan al de voordelen in. Zo konden voorraden tot een minimum worden beperkt, omdat je anticipeerde op het koopgedrag. Weet je vervolgens ook wanneer je klanten de winkel bezoeken (NB: gedrag is, helaas wellicht, voorspelbaar), dan heeft dat een enorme betekenis voor je business model. Wat te denken bijv. over de ‘optimale bezetting’?

Op de eigen site bevestigt ING dit beeld: “Big Data. De technische ontwikkelingen maken het mogelijk om grote databestanden aan elkaar te koppelen en vlot berekeningen te maken die tot voor kort veel tijd in beslag zouden nemen. Deze ontwikkeling wordt ook wel ‘Big Data’ genoemd. De nieuwste technieken worden bijvoorbeeld ingezet om fraude te voorkomen. Als er een betaling wordt gedaan in plaats A met een bankpas en kort daarna 200 kilometer verderop een betaling wordt gedaan met een bankpas van dezelfde persoon, kan ING contact opnemen met de klant om te onderzoeken of er mogelijk sprake is van fraude en de betaalmiddelen blokkeren. Dergelijke verbeteringen in de dienstverlening waren nog niet zo heel lang geleden onmogelijk.”

Da’s een ‘mooie’ uitleg om te verklaren waarom je het voornemen hebt je klantendata te verkopen.

“Maar,” stelt ING in datzelfde persbericht: “Privacy van klanten staat voorop. Het gebruik van Big Data kent vele mogelijkheden, maar zoals voor veel zaken geldt: niet alles wat mogelijk is, is wenselijk. Voor ING staat bescherming van de persoonsgegevens van haar klanten altijd voorop. Want we realiseren ons dat privacy een groot goed is. ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan.”

Met dat laatste bevinden we ons in het bekende Grijs Gebied want welke (betaal) info is nu privé en welke niet? De hoogte van je schulden is dat (nog) niet, maar dat je een openbare betaling deze week deed bij AH & vorige week bij JUMBO, daarover kun je al van mening verschillen.

WALMART meldt over privacy binnen Big Data o.m. “We may disclose your personal information to third parties under the following limited circumstances:

  • with service providers or suppliers that help with our business operations or joint products.
  • with your consent.
  • when necessary to protect the safety, property, or other rights of Walmart, customers, or associates, or when otherwise required by law.”

‘We may….’; inderdaad. Een case study die vorig jaar verscheen met de titel Consumers, Big Data and Online Tracking in the Retail Industry, waarin WALMART als onderzoeksobject functioneerde, riep in de VS dan ook de nodige controverse op.

Los van dat alles blijkt opnieuw dat Big Data voor aanbieders en producenten giga belangrijk worden. WALMART LABS kan daarin dan een leerzaam voorbeeld zijn. “At their R&D development called Walmart Labs their busy adding data to the Social Genome, a tool that helps Walmart reach their customers based on semantic analysis of real time social media streams.” meldt SOGETI. Zo ziet Social Genome er uit.

bron: walmartlabs.com

bron: walmartlabs.com

De vraag is nu: wanneer komt ING LABS met hun Social Genome?

Lees event. ook de vandaag bij het World Economic Forum verschenen entry Three ways data science is changing the world. Want Data Science, dat is het waarmee ING zich nu (ook) bezighoudt.

1 thought on “WalMart heeft WalMart Labs voor het verzamelen en distribueren van klantendata, krijgt ING nu ING Labs?”

Je Nieuwe Supermarkt bevindt zich in de Cloud, letterlijk…… – ManagementPro 1 jaar ago

[…] is feitelijk een logistieke organisatie, hun core business, en pas daarna een supermarkt. WALMART LABS transformeerde data lang voordat het begrip Big Data werd geïntroduceerd.  Een vergelijkbare organisatie is […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *