Wat betekent het als 3 miljoen klanten mobiel gaan betalen?

Al 3 miljoen+ klanten van STARBUCKs betalen hun Frappuccino, Caffè Misto & ‘Bold Pick of the Day’ m.b.v. hun mobiele telefoon. Deze optie biedt evenzoveel kansen aan Starbucks als risico’s aan hun collegae koffiedrank leveranciers, ondernemers die zo ver nog niet zijn. Multichannel 3.0 is on it’s way.

De nieuwe apps om m.b.v. van je pda je betaalverkeer te kunnen uitvoeren, overvallen je dagelijks. Zo kan geen bank meer zonder een app die je je meest recente betalingsinfo laat zien. Was het direct klantcontact bij een bank al tot een minimum teruggebracht, m.b.v. de pda zal dit alleen nog maar minder worden of…… of een bank gaat op een slimme manier (ook) communiceren via de camera op de pda…. Het zal eerst nog schrikken zijn voor de klant, je bankier ‘aan de lijn’, toch zie ik daar zeker mogelijkheden. 😮

“When new technologies enter a marketplace, there is almost always a shift in the balance of power among market participants.” merken onderzoekers van de Boston Consulting Group op in het vorige week verschenen artikel ‘Multichannel 3.0, the mobile revolution’.

De pda c.q. mobiele telefoon heeft voor een revolutie gezorgd, ook al, het eind van deze beweging zal nog niet zo snel in zicht zijn. Eerder dit jaar merkten onderzoekers van McKinsey al op in hun rapport ‘The current state and future of mobile banking in Europe’: “Most respondents believe that mobile banking will fundamentally change retail banking in the next three to five years.” Daarvoor is zeker ‘iets’ te zeggen.

Maar niet alleen binnen de financiële dienstverlening, een sector die v.w.b. nieuwe ICT / multimediale toepassingen toch al voorop loopt (nb; dit o.i.v. de aanzienlijke investeringen die zij daarin kunnen doen), zullen er fundamentele veranderingen in het klantcontact plaatsvinden dankzij de evoluerende pda, ook in andere sectoren heeft e.e.a. nu al invloed (niet alleen onder de koffie, dus).

Voor de overige dienstverlening is het al niet veel anders. Je ziet daarin al verschillende ontwikkelingen. Zo heb ik een 2-tal apps ontwikkeld & sinds kort ook een virtuele advies site ‘in de lucht gebracht’. Het geeft het advies een multimediale wending én het draagt bij aan een Strategie rondom de carbon footprint.

BCG noemt dit Multichannel 3.0. It entails creating ways to interact with consumers at all levels of the purchase process, seizing new marketplace opportunities, and developing new formats for mobile consumers.” De crux zit ‘m hier natuurlijk in ‘all levels of the purchase process’: natuurlijk zal ik & jij ook (toch?) in persoonlijk contact blijven met mijn klanten, maar de mogelijkheden om met (potentiële) klanten in contact te (kunnen) komen & te blijven zijn met dank aan multichannel technieken aanzienlijk toegenomen. Dus hoezo ‘Ik zie geen klanten meer.’?

BCG noemt het de Mobility Imperative: je kent als leverancier van zowel diensten als producten Offline Retailing, Online Retailing en Social Networking. BCG adviseert je dan ook:

  • “Find new ways to interact with consumers along the “purchase funnel.”
  • Seize new market opportunities.
  • Make mobile platforms a key element in Multichannel 3.0 strategies.”

(blijven) Zeuren over de PIGSI’s lost nix op, kijken naar nieuwe kansen (wellicht) wel. & Iets als een app. ontwikkelen, dat kan niet lastig zijn toch? Als mij dat al lukt…. 😉

*VID: Zo begon ‘t, nog niet eens zo héél lang geleden. ‘Kan ie ook in mijn binnenzak?’ c.q. ‘Hebt u er een passende tas bij?’….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *