“Wat ik als Coach kan doen voor U.”

Harvard Univ. deed de afgelopen periode een onderzoek naar de effectiviteit van coaching: “Executive coaching is a confidential, individually-tailored engagement designed to meet the needs both of the executive being coached and the organization paying for the service. A coach meets behind closed doors with an executive, and together they create personalized goals and explore specific ways to achieve them. But what exactly happens behind those closed doors?”

Precies, dat is: wat gebeurt er eigenlijk, daar achter die gesloten deur? De resultaten van het onderzoek ‘Realities of Executive Coaching’ geven een kijk in de (coaching) keuken.

Het onderzoek geeft mooie resultaten bijvoorbeeld. Zoals: “Waarvoor worden Coaches ingehuurd?”

  • Voor het Ontwikkelen van HiPo’s c.q. het faciliteren van (persoonlijke) Verandering; 48%
  • Om te Acteren als Klankbord; 26%
  • Voor het aanspreken op afwijkend (organisatie)Gedrag; 12%

Het 1e motief om een Coach in te huren klinkt een stuk positiever dan het laatste. & Zoals iedere specialist zijn specialisme heeft, geldt dat ook voor Coaches: de 1 acteert prima bij Ontwikkeling van de Coachee (nb; d.i. degene die wordt gecoached), de ander bij het aanspreken van de Coachee op afwijkend gedrag. Deze redenen voor Amerikaanse organisaties / Coachees om hun Coach in te huren, zullen niet wezenlijk verschillen met die van Europese/Nederlandse Coachees & hun werkgevers.

Volgende: “Wat mag dat allemaal wel niet kosten?” De prijs van de Amerikaanse(!) Coach varieert van $ 200,- tot $ 3.500,- per uur. De gemiddelde prijs ligt op $ 500,-. (Nb; in de EU, in NL gelden andere, lagere, prijzen ook omdat Coaching hier nog een relatief onbekend fenomeen is. € 250,- als gemiddeld uurtarief komt hier dichter in de buurt.)

Nog een interessante: “Is Coaching Persoonlijk?” Ja , zou je zeggen. Het Engelstalige antwoord zegt al voldoende: “Companies may not hire coaches to attend to issues in executives’ personal lives, but more often than not, personal matters creep in.” Dit is herkenbaar voor mij.

Om een eenvoudig voorbeeld te geven: het overkomt me in Coachingsessies dat een manager/Coachee opmerkt: ‘Mijn medewerkers luisteren niet naar mij!’ Mijn retorische vraag is dan: ‘& Bij je thuis, luisteren ze thuis naar je?’ (nb; de kans is groot dat het daar ook niet het geval is ….. Lees meer over de essentie van Luisteren in: C = (V x L)¹ + G² )

“Hoe lang duurt een Coachingstraject?” Van 7 tot 12 maanden, met sessies (ca. 1 uur) die variëren van wekelijks tot maandelijks & alle varianten die daarbij mogelijk zijn. Bepalend daarbij is de Coachvraag: waarop wil de Coachee worden gecoached? Vervolgens bewaakt de Coach deze agenda. Overigens, in the US is telefonische Coaching normaal & behoort zelfs Web-Coaching tot de mogelijkheden. Over het algemeen kun je toch concluderen dat een persoonlijk coachgesprek, vis-a-vis, meer/beter effect sorteert.

Dan: “Waarop let je als je een Coach wil inhuren?” Uiteraard belangrijk, zeker voor Succes: zijn er criteria om tot je keuze voor een Coach te komen? De uitkomst op de deelvragen:

  • Hoe noodzakelijk is de certificatie van een coach? 29,2% van de respondenten antwoordde dat dit ‘zéér noodzakelijk’ is, 28,5% reageerde met ‘helemaal niet noodzakelijk’.
  • Hoe noodzakelijk is het dat de Coach een psychologische training volgde? 13,2% vindt dat ‘zéér noodzakelijk’, 45,9% vindt dat juist ‘helemaal niet noodzakelijk’.

Toch opmerkelijke uitkomsten omdat juist the US hét land is certifications & accreditations. Ervaring leert dat de Coachee vaak een Coach kiest die hij kent, iemand op wie die vertrouwt; het is tenslotte persoonlijk. (nb; zelfs als de werkgever de rekening betaalt) Essentieel is dan wel dat het vertrouwen gebaseerd is op de professionele expertise van de Coach. Het is maar de vraag of een goede vriend ook een goede Coach kan zijn……..

Last but not Least: “Biedt een Coach Waar voor Zijn (Haar kan ook) Geld?” Fewer than one-fourth of the respondents said they provide any kind of quantitative data on business outcomes of the coaching.” M.a.w.: lastig te meten dus, dat effect, als je geen data hebt…..

Gevoelsmatig zal de Coachee wel een reactie kunnen geven: ‘Goed’ als het contact met de Coach ook goed was & de Coachee vooruitgang merkte (‘Verhip!’) ‘Minder’ als de Coachee door de Coach regelmatig op zijn (haar) eigen verantwoordelijkheid werd gewezen & de organisatie zich tussentijds ook nog eens afvraagt bij de Coachee of de Coachee wel vooruitgaat met deze investering die men doet?

Het is dan ook handig als de Verwachtingen vooraf worden Gemanaged; als er doelstellingen worden afgesproken bijv. Daarnaast is het principe achter de Investering in een Coach gelijk aan de Investering die een organisatie doet in de (algemene) Ontwikkeling van een medewerker (nu Coachee) & er is een instrument die dat effect kan meten: Investors in People!

Meer informatie over het onderzoek vindt u in de Harvard Business Review van deze maand: ‘What Coaches Can Do For You’. Overigens: Coaching is ‘iets’ anders dan Mediation, meer daarover leest u in ‘Conflicthantering met Mediation’.  & Uw Coach? Die vindt u o.m. tussen de Coaches die aangesloten zijn bij ‘Management Coaching’.

Succes! Een Goede Coach? U kunt ‘m gebruiken! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *