Zelfs al behandel je je klant als lijfeigene, dan nog zou het niet nodig dat die uit de kleren gaat (Fair Fashion).

http://www.youtube.com/watch?v=3XnmstOHNyw

Er zijn nu lezers die direct het filmpje aanklikken & er zijn er die eerst eens de tekst lezen..... Je zou er een empirisch onderzoek op kunnen doen. ;-) Zo was het (toch) leuk dat de 1e krant die gistermiddag reageerde op de Fair Fashion actie, die verbonden is aan deze vid, het Nederlands Dagblad was...

Fashion icoon Victoria Koblenko over deze vid: 'De macht is aan de consument. Wij moeten de producenten uitdagen om na te denken over het productieproces waarin kleding wordt gemaakt. Ik wil fashion dragen die onder eerlijke omstandigheden voor mens en milieu is geproduceerd. En daarom ga ik uit de kleren voor Fair Fashion!'.

De actie vindt plaats in hetzelfde weekeinde dat The Economist tot de conclusie komt dat nog teveel organisaties de klant behandelen als hun lijfeigene. Nu had de lijfeigene in de vroegste Middeleeuwen ook niet veel om het lijf, maar toch.....

Het is nog al wat, dat wat de (toch) prestigieuze The Economist beweert 'de klant als lijfeigene' want: 'Lijfeigenschap is de situatie dat iemands lichaam wordt beschouwd als het eigendom van de heer (landsheer, heerser) van een bepaald gebied. Het is een vorm van horigheid die de slavernij dicht benadert." Wij, als consument/klant, de lijfeigene van een scala aan leveranciers van zowel producten als diensten; dus (zeker) niet alleen de kledingindustrie.

Economist's Schumpeter citeert dit weekeinde uit het boek Outside In, een boek waarin auteurs Manning & Bodine ingaan op de Macht van de Consument: "Customers are growing more powerful. The internet makes it easier to shop around and share complaints with a wide audience. Yet poor service persists." Opmerkelijk :-o, toch?

Schumpeter: "Powerful, angry customers could spur big changes (nb; boze consumenten zoals Victoria). Already, they have dumped customer-unfriendly brands, such as AOL, an internet portal, as soon as alternatives came along.

They have embraced companies that serve them well, such as ZAPPOS (an online shoeshop lets you order, try on and return as many shoes as you like; inderdaad, vraag me nu wel af of alle producten van ZAPPOS fair fashion zijn.....) and Southwest Airlines, a cheap but friendly carrier. Bank of America should be terrified that it is near the bottom of the customer-experience index while another bank, USAA, is right at the top."

Wellicht gedraagt de consument zich nog teveel als die voor (te) veel bedrijven vurig gewenste lijfeigene & zijn er te weinig consumenten die écht in opstand komen, zichzelf echt bloot geven. Da's jammer. In zo'n geval is het wachten op alternatieven zoals die opstaan in de VS. Wanneer staan ze op in NL, in de EU? (nb; de enkele uitzonderingen, vaak familiebedrijfjes, daargelaten)

*VID: is een initiatief van StoereVrouwen.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>