Creativiteit of Leren van de Besten….

‘Hoe krijg je creativiteit in een team?’ Dat vroeg McKinsey zich eerder deze maand, op verzoek van meerdere van hun klanten, ook af. Deze creativiteit heeft dan tot doel een nieuwe basis te leggen voor winstgevendheid & continuïteit. De Tips zijn:

  • ‘Dompel jezelf onder in Creativiteit’; tot nu toe is dat er (dus) niet van gekomen, je houdt nog te veel vast aan oude gewoontes/overtuigingen. Kortom: doe vandaag een ‘iets’ anders, trek bijv. eens iets anders aan! Wordt Creatief!
  • ‘Stap over Orthodoxie heen’; Je organisatie handelt, al decennialang, op een bepaalde/vastgeroeste wijze. Het zijn ‘de ongeschreven regels’, ‘het is de cultuur’. Horen we dan. Stap er over heen of liefst: stap er uit!
  • ‘Creëer Beperkingen’; zorg er bijv. voor dat je medewerkers alleen nog maar digitaal in contact kunnen komen met je klanten (nb; informeer je klanten hierover ook), verlaag of juist verhoog de prijs van je product/dienst met een factor 2 etc. Kijk dan een hoe je organisatie reageert: welke alternatieven komen boven drijven?

Mooie tips, zeker het overwegen waard om op zijn minst in virtual reality met elkaar te bespreken. Maar de 4e is toch de meest interessante:

  • ‘Gebruik Analogieën‘; eenvoudig gezegd: gebruik voorbeelden, voorbeelden van organisaties die op hun gebied uitzonderlijk presteren. De voorbeelden die McKinsey aanhaalt zijn vastgelegd in vragen:

How would GOOGLE manage our data? (ik neem aan dat de manier waarop GOOGLE data verzamelt én in het business model toepast bekend zijn bij je)

  • How might DISNEY engage with our consumers? (bracht je een bezoek aan DISNEY dan weet je wat er hier met ‘beleving’ wordt bedoeld; deed je het niet, doe dat dan: DISNEY bezoeken, zelfs al doe je je kinderen daarmee geen plezier 😮 )
  • How could Southwest Airlines cut our costs? (SWA, de grondlegger van het Service Profit Chain gedachtegoed, is hier al langer een ‘gewild onderwerp’)
  • How would Zara redesign our supply chain? (inderdaad modeketen ZARA levert hiervoor een mooi, creatief voorbeeld maar dat zie je meer in de mode-industrie, Victoria’s Secret is zo’n ander succesvol voorbeeld)
  • How would Starwood Hotels design our customer loyalty program? (breng 1x een bezoek aan een STARWOOD Hotel, op Schiphol bijv., & je weet hoe je een loyaliteitsprogramma voor je relaties opzet én onderhoudt)
  • Mooie/interessante/leerzame voorbeelden die inderdaad een basis kunnen vormen voor meer creativiteit in je organisatie. Overigens, voor je eigen organisatie hoef je wellicht niet eens zo ver over de grens te gaan & zulke grote voorbeelden te zoeken, ook in ons land vind je soms pareltjes van succes. 😉

    Een tip die ik er nog aan toevoeg: implementeer diversiteit in je beleid. Bewezen is (ook) dat een in meerdere opzichten divers samengesteld team aan de basis staat van innovatie en creativiteit.

    Bron: Sparking creativity in teams: An executive’s guide.

     

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *