De 'Bank van Morgen' (nb; KNAB)? Dat wordt Nix.

http://www.youtube.com/watch?v=HIp2v5rKaZw

Jawel, ik weet 't: da's nog al een uitspraak, die titel, terwijl 'de Bank van Morgen' er nog niet eens is (althans).....

Vanochtend melden de media dat ALEX Bank oprichter René Frijters i.s.m. AEGON een 'revolutionair nieuwe bank gaat beginnen'. 'Revolutionair =  Nieuwe ideeën en ontwikkelingen, Bijzonder en met Grote Gevolgen.' (bron Encyclo)  Hier, bij ManPro, zouden we zeggen: 'Dat wordt dan een Zwarte Zwaan!' Helaas......

Het begint allemaal nog redelijk goed. Zo lezen we in Het FD de uitspraak van Frijters: ‘Ik wil een consumentenbank bouwen waarin het klantbelang echt voorop staat. Bankieren kan veel gemakkelijker en transparanter gemaakt worden.' AEGON voegt er nog aan toe: 'Dat de nieuwe bank het over een nieuwe boeg zal gooien en zich 'echt op de behoeften van klanten' gaat richten.'.....

Hier gaat het al fout, om een voorbeeld te geven: uit de 'woekerpolisaffaire' blijkt dat AEGON tot nu toe nauwelijks 'op de behoeften van de klant reageert'. Hoe kun je mij dan, als één van die 'behoeftige klanten', garanderen dat dit gedrag, deze cultuur met 'de Bank van Morgen' opeens wél zal veranderen? Ik heb (dus) sterk mijn twijfels. :-o

Recent kwam Ernst & Young met hun rapport A new era of customer expectation; Global Consumer Banking Survey 2011, daarin lezen we 'Banks need to reconnect with their customer base by improving the customer experience.' De tips die E&Y geeft zijn: Rebuild trust, Focus on loyalty & Enhance the Customer Experience. Waarschijnlijk hebben ze 'ten kantore' van Frijters & AEGON dit rapport gelezen (zo niet, doe het dan alsnog) maar door deze 'eenvoudige' tips te volgen, is er nog geen basis gelegd voor een (echte) 'Revolutie!'.

Nee, het moment voor dit persbericht is ongetwijfeld slim gekozen maar voor een écht nieuw bank-initiatief dien je van andere huizen te komen (nb; niet alleen van 'goede'). Een écht klantgerichte aanpak vraagt om een specifieke cultuur met dito ondernemerschap, zoals ze dat voor een sterk industrie-afwijkend deel doen bij de UMPQUA bank bijv. Maar ja die bank zit helaas nog niet in ons land.....

(nb; & het blijkt dat hun suc6 lastig te kopiëren is door de gevestigde orde, net zoals dat geldt voor dito klantfocus successen).

*VID: dat banken gered dienen te worden & dat er daarbij c.q. -voor een andere klantbenadering óók handig kan zijn, is duidelijk maar zo'n innovatief business concept kan dus beter, véél beter..... toch?

060812

Een voorbeeld van een Bank van Morgen die wel eens een suc6 kan worden, is de jonge MOVENBANK, 'No Paper, No Plastic'. De bank die diensten aan gaat bieden van de (ook) jonge social technologies.....

190912

"Strijd om aandelenlease is na ruim tien jaar nog altijd niet gestreden" meldt Het Financieele Dagblad. 'Bank van Morgen' mede-oprichter AEGON weet klanten nog steeds niet aan zich te binden (met een passende oplossing bijv.) & dat 15u en '40 voordat de Bank van Morgen wordt gelanceerd....

200912

De naam van de Bank van Morgen is bekend: KNAB. Je kan er een woordgrapje overmaken maar dat doen we dus niet. ;-)

NB; lees ook eens de entry 'Gaat met VIRGIN Bank de (Financiële) Wereld veranderen?'

020513

Na o.m. APPLE en VIRGIN (zie hiervoor) is het nu de beurt aan GOOGLE; bankieren zal nooit meer hetzelfde zijn. Het FD: Google investeert in financieel bedrijf. Wat genoemde organisaties onderscheidt is de inzet van nieuwe media i.c.m. (nb; mede daardoor) een sterke klantfocus....

150613

"Hoge Raad veroordeelt Aegon in zaak woekerpolis." meldt Het FD. 's Avonds merkt het Hoofd Communicatie van AEGON bij NOS op: 'Dit hadden we al veel eerder dienen op te lossen." Inderdaad, het zou ook voor het KNAB initiatief beter zijn geweest....

281113

KNAB komt maar moeizaam van de grond, meldt oprichter René Frijters vandaag in Het Financieele Dagblad. Dat kan. Maar dan doet hij in het interview een opmerkelijke uitspraak althans opmerkelijk voor een organisatie die zich ten doel heeft gesteld juist de dienstverlening in de financiële bedrijfstak 'op z'n kop te zetten

Bron: fd.nl Bron: fd.nl

Wellicht is het een idee voor KNAB een bezoek te brengen aan een organisatie als SouthWest Airlines. Zij zijn van mening dat (goede) dienstverlening zichzelf verkoopt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Cultuur is cruciaal bij Innovatie (met een héél handige tool! omdat we 6 jaar bestaan) - ManagementPro
[...] S&B: “Yet according to the results of this year’s Global Innovation 1000 study, only about half of all companies say their corporate culture robustly supports their innovation strategy. Moreover, about the same proportion say their innovation strategy is inadequately aligned with their overall corporate strategy.” Jammer, dat wordt dus (ook) Nix….. [...]
Cultuur & Innovatie, Gelijkheid & Diversiteit, Management & Leiderschap « Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.
[...] S&B: “Yet according to the results of this year’s Global Innovation 1000 study, only about half of all companies say their corporate culture robustly supports their innovation strategy. Moreover, about the same proportion say their innovation strategy is inadequately aligned with their overall corporate strategy.” Jammer, dat wordt dus (ook) Nix….. [...]