De Tsunami; leren we er nog iets van?

Eind 2004: een Tsunami richt schade aan in grote delen van onze zuidelijke Globe, gevolg: ca. 230.000 doden en 1,7 miljoen daklozen. Eind 2005 blijkt dat de inwoners van een belangrijk deel van het getroffen gebied zichzelf, zeker in de ogen van Westerlingen, wonderbaarlijk snel hebben hersteld! Zijn daaruit voor ons lessen te trekken?
Even vooraf: ik had in mijn hoofd zitten, zo u wilt gepland, om deze entry te besteden aan de beslommeringen van de inwoners van een kleine Scandinavische stad danwel aan één van de laatste Mille Miglia races. Zojuist heb ik toch besloten om nu eerst aandacht te besteden aan lessen die we, m.i. zeker, kunnen leren van de '2004 Tsunami'. Die beide anderen, die houdt u nu nog van mij tegoed.

De Tsunami, een megaramp waaruit nog eens blijkt dat de natuur sterker is dan de mens (& gelukkig, denk ik dan maar; des te meer reden om er rekening mee te houden, te anticiperen). Kort na deze ramp bood McKinsey haar diensten 'pro bono'  (nb: 'gratis'; iedere verwijziging naar de topman van U2 is volgens zijn moeder louter toevallig) aan aan de overheden van Indonesië en Sri Lanka. Doel van e.e.a.: de lokale overheden te assisteren bij een zo optimaal mogelijk herstel van de infrastructuur én een zo optimaal mogelijke inzet van de beschikbaar gestelde middelen. Vooral in Indonesië bleek dit laatste een 'tour de force' te zijn want corruptie is binnen die cultuur 'a way of life'. Maar ook dat blijkt de lokale overheid i.s.m. McKinsey te zijn gelukt. Sterker nog: de samenwerking is in beide landen zeer succesvol gebleken, wat ook nog eens blijkt uit de evaluatie door de donoren.

Voor deze ondersteuning zette McKinsey een projectorganisatie op, voor hen een belangrijke basis voor succes. De werkzaamheden van deze specifieke organisatie zijn na 1 jaar geëvalueerd en nu gepubliceerd, als advies. Als nu uw organisatie, onverhoopt, door een ramp wordt getroffen dan luidt het advies (en ik gebruik de Engelse tekst):

  1. Clarify the Role and Mission
  2. Design the (project)Organization
  3. Avoid the Bureaucracy-Trap
  4. Plan and Make a Policy
  5. Review, Generate and Approve
  6. Build Local Capacity
  7. Remove Bottlenecks
  8. Monitor and Evaluate
  9. Dissemanate Information

'Crisis Management in een notendop'; het artikel vindt u hier. Compliment voor McKinsey en niet alleen voor de manier waarop ze dit oppakten met hun Kennis en Kunde en zonder geld te vragen, want dat mag je volgens mij in dergelijke situaties van rijkere, en dan m.n. Westerse, organisaties verwachten; 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen', zo u wilt. Maar toch, toch denk ik dat de specifieke, regionale 'couleur locale' ook een niet onbelangrijke rol heeft gespeeld bij dit voorspoedige herstel. (nb: ze zijn er nog niet, maar ze zijn wel een heel eind op weg). Er heerst in die regio een eigenschap die de Britten typeren als 'resilience', flexibiliteit is een redelijke vertaling. Ook een leermoment, denk ik.

Tot slot: gezien het 'succes' van mijn vorige entry: Reageer! Is deze entry voor u misschien het 'te kort door de bocht', 'te eenzijdig', 'te persoonlijk' of u hebt juist een geheel andere reactie. Prima, het maakt voor mij dit openbare dagboek alleen maar interessanter: 'contact met de lezer!'. Prettig weekeinde, al vast.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>