€ 2 miljoen verlies, wat doen we nu?

'Bij een omzet van € 13 miljoen lijden we dit jaar een verlies van € 2 miljoen. We denken dit op te kunnen lossen door een cultuurverandering door te voeren.' Een opmerking van een klant die veel adviseurs direct in de startblokken zou zetten, toch was mijn voorstel voor de oplossing een andere.

Op mijn reactie: 'Hoe komt het dat je verwacht dat juist een cultuurverandering de gewenste oplossing is?', was het antwoord: 'Het blijkt dat onze medewerkers losjes omgaan met de controle op onze uitgaven, vooral de medewerkers van de Financiële Administratie maken zich hieraan schuldig.'

Vervolgens zei ik: 'Een cultuurverandering is niet de oplossing, je dient de manager van de Financiële Adminstratie te ontslaan.'

Deze oplossing gaf ik ook nog eens op een moment dat ik 'buiten dienst' was, gratis dus (nb: jawel ik weet het, ik zet de hele advieswereld op zijn kop ;-) ).

Gisteren plaatste Fons bij een vorige entry de opmerking dat Verbeteren beter is dan Veranderen. Mee eens, waarschijnlijk is er sprake van inflatie van het begrip Veranderen en dan zeker v.w.b. 'Organisatie Verandering'. Sterker nog: conform Greiner veranderen organisaties vooral incrementeel of evolutionair en is er dan zelfs wel spraken van 'Verandering'? Nee, Greiner heeft gelijk: het zijn Ontwikkelingen, Ontwikkelingen die vaak ook nog eens eenvoudig te voorspellen zijn.

Maar ja als je hoofd al vol zit met het concept 'Veranderen' dan is een volgende stap naar het modieuze 'Cultuur Verandering' zo gezet. En zo hoor je bij menig organisatie het credo: 'Wij gaan onze Cultuur Veranderen!' Ja, ja, een Cultuur Verandering, de meest onderschatte vorm van organisatie verandering(!). Dit laatste kunnen we leren van o.m. Quinn, Hofstede, Trompenaars, Schein.

Schein geeft als definitie voor Cultuur:  "The basic assumptions and beliefs that are shared by members of an organisation, that operate unconsciously and define in a basic taken-for-granted fashion an organisation's view of itself and its environment." (& waar komen die beliefs toch vandaan?)

Je Cultuur heeft je organisatie gebracht tot waar je nu bent en het is nog maar de vraag of het raadzaam is of je dat überhaupt wil veranderen.....

Ergo: Lang niet iedere ingreep in een organisatie, een ingreep noodzakelijk om de continuïteit van de organisatie te waarborgen(!), hoeft gepaard te gaan met een cultuur verandering. Vaak ligt dé oplossing van het probleem veel dichter bij huis.

Het is nog 'slechts' de vraag of je ook voor die eenvoudige oplossing wilt kiezen of dat je als verantwoordelijk management toch een voorkeur hebt voor Bokito gedrag. (& daarbij past heel goed een ingrijpende cultuur verandering)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Opnieuw Démasqué van de financieel bestuurder
[...] kan zijn voor deze financiële ellende. Dat zal niet het geval zijn. Maar dat er hier sprake is van Bokito gedrag (nb; ‘met je gedrag het imponeren van andere mannetjes’), da’s [...]