Emo

In 2004 werd het boek ‘De emotiemarkt’ uitgeroepen tot beste managementboek van het jaar. Een terechte winnaar, maar ook een keuze van een jury met een vooruitziende blik. Alles wat met beleving te maken heeft, is tegenwoordig ‘hot’. Zelfs een tamelijk traditioneel vak als ‘marketing’ richt zijn pijlen op wat zij ‘experience economy’ noemen. Suzanne Piët maakt overigens kans op een primeur, en wel om voor de tweede keer te worden gelauwerd: haar nieuwste boek ‘De Emocode’ staat in het lijstje van zes boeken dat kans maakt op deze eer. Een goede reden om even terug te blikken, en te kijken of haar toekomst van de beleveniseconomie is uitgekomen. 
Naast de traditionele maakbare samenleving van kapitaal en technologie, is er al jarenlang een soort van inhaalslag van het fenomeen ‘emotie’ aan de gang, stelt Piët in 2004. De groeiende beleveniscultuur en de bijbehorende beleveniseconomie stort zich op de leniging van emotionele behoeftes van mensen als groep of de mens als individu. De producten en diensten van de beleveniseconomie gaan inmiddels verder dan alleen een ongebreidelde fun-industrie, waarmee de massa uit alle macht probeert haar verveling te verdrijven. 

In haar boek ‘De Emotiemarkt. De toekomst van de beleveniseconomie’ beschrijft journaliste Piët de huidige en volgende fase van de beleveniseconomie, volgend op de fun-industrie. Haar voorspellingen gaan bijvoorbeeld over het belang van emoties en het idee van de maakbaarheid van het menselijk geluk, over trends op het gebied van marketing, over de groeiende beeldcultuur en ons besef van goed en kwaad, over het verlangen naar echtheid, en over de noodzaak van zin maken en zin geven. 

Kortom: de emotiemarkt, waarin de mens in de westerse samenleving eindelijk is toegekomen aan ‘zichzelf’ en aan zijn emoties. Nieuwe uitgangspunten dus, en een nieuwe opdracht voor de economie. En die luidt: emotionele behoeften niet als bijproduct, maar als kernactiviteit. 

(Lees hier een uitgebreide samenvatting van ‘De Emotiemarkt’. Lees hier een recensie van ‘De Emocode’.) 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *