Financiële Crisis, grafieken zeggen meer dan woorden.

'Hele banksector verkeert in kapitaalnood.' kopt Het FD vanochtend, n.a.v. een interview met nieuwe FORTIS topman Herman Verwilst. Verwilst stelt dat niet alleen zijn bank in de problemen is!  'End of illusions.' weet The Economist eerder deze week te melden over the downfall van de financiële sector. The Fannie Mae Gang geeft The Wall Street Journal als kop aan een indringend artikel. Een artikel waarmee WSJ niet alleen de financiële crisis een zetje geeft maar tegelijkertijd de verantwoordelijken bij Fannie Mae op een typich Amerikaanse manier 'aan de schandpaal nagelt'. Alles geoorloofd om de goegemeente wakker te schudden.

Stuk voor stuk sterke verhalen, opgeleukt met mooi plaatjes maar buiten direct betrokkenen als beurshandelaren en beheerders van pensioenfondsen, lijken er weinig Wereldburgers wakker te liggen van alle ophef. Sterker nog: het gros is of op vakantie of bezig met de zorgen van alledag.

Als nu deze financiële crisis uiteindelijk toch ernstige gevolgen zal kennen, hoe krijg je iedereen dan daarvoor in beweging? Nu, Florence Nightingale wist daarop, 150 jaar geleden, al het antwoord: maak er een mooie grafiek van!

Tijdens mijn vakantie ontving ik van ManPro lezer Deborah Goeijenbier een vraag over de theorie van onderzoek en trends. Ik verwees Deborah o.m. naar de boeken 'Basisboek Methode & Technieken' van Baarda & De Goede. En 'Het Ontwerpen van een Onderzoek' van Verschuren & Doorewaard en naar de site Incredible Charts. Op een prettige manier wordt op deze site de 'ongelooflijke' achtergrond van financiële statistieken toegelicht.

De vraagvan Deborah bleef me triggeren & zo kwam ie vanochtend weer bij me 'op' toen ik het interview las met FORTIS' Verwilst. Verwilst zet de huidige crisis nog eens stevig aan. Wellicht wil hij de aandacht afleiden van zijn getroebleerde organisatie, toch lukt dat niet (alleen) met de gebruikte tekst.

Even rondgekeken op het Web & het blijkt mij dat het ook collegae van Het FD nauwelijks lukt om mensen wakker te schudden. De plaatsjes die de artikelen begeleiden worden steeds aansprekender, zoals bij Cherished myths fall victim to economic reality, maar daar blijft het dan ook bij.

'Waarom geen grafiek gebruikt?' Denk ik dan. Eén grafiek zegt vaak meer dan 'tig' woorden. & Beter nog: met grafieken kun je het geheel (nb; een artikel bijv.) versterken, zelfs manipuleren! Dat laatste, dat je met kaarten en grafieken 'de boel kan manipuleren', dat is bekend, sterker nog: dat leren zelfs onze jongste scholieren........ Journalisten zijn dat blijkbaar vergeten. (nb; let wel: be ware of The Halo Effect! .....)

Dan maar even terug naar de historie: Florence Nightingale wilde Koningin Victoria bewegen om iets te doen voor de slachtoffers van de Krim Oorlog. Ze besefte dat Victoria haar brieven niet wilde/kon(?) lezen. Wat deed Nurse Florence daarom in 1859? Ze maakte een grafiek (zie plaatje) een grafiek die in de historie bekend staat als Nightingale's Coxcomb. Et Voilá: niet alleen Koningin Victoria was overtuigd, samen met Henry Dunant werd de basis gelegd voor het Rode Kruis. Florence was zo'n succesvol statistisch analist dat zij als 1e vrouw werd toegelaten als fellow van de Royal Statistical Society.

Er zijn meer mooie voorbeelden in de geschiedenis die laten zien dat goede grafieken (sic.) mensen in beweging kunnen krijgen. Leest u daarvoor eens het artikel 'Charts, Worth a Thousand Words' .

Maak voortaan bij uw presentaties meer gebruik van grafieken, u zal zien: het helpt!

{Ook statistici kunnen, natuurlijk, lid worden van de ManagementPro Group.}

NB; er zijn natuurlijk altijd mensen die hun mening klaar hebben zonder ook maar 1 grafiek ..... Bush is er zo 1: 'Wall Street got Drunk!'

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Strategisch Human Resource Management (boek bespreking)
[...] maakt hoe het er, op het gebied van SHRM, voorstaat met je organisatie. Vanuit het denken dat ‘Plaatjes meer zeggen dan Woorden’, is dit een mooi initiatief & de feitelijke kracht van het [...]