Het Failliet van Europa

Dat failliet van Europa is dan nog niet eens begonnen met de beroerde financiële situatie van Griekenland, van Portugal, van Spanje, van Ierland, van.... (wie volgt?). Nee, het failliet van Europa begint aan de andere kant van de wereldbol.

Het is dan nog niet eens het feit dat China met de World Expo 2010 in Shanghai alle registers opentrekt, er zelfs (veel) meer geld in investeert dan in 2008 in de Olympic Games in Beijing. De Chinese investering van € 4 miljard in de Expo 2010 laat 'slechts' zien wat de Chinezen verwachten van de impact van deze Expo. (nb; ze rekenen nog dit jaar op 70.000.000 Expo bezoekers; China is tenslotte een groot land....)

Nee de signalen voor het failliet van Europa komen uit de autoindustrie. Een industrie die door de huidige 'crisis' veel klappen krijgt, maar ook een industrie die door de jaren heen steeds een trendsetter blijkt te zijn.

Wat we nu signaleren dat is dat de belangen van de autoindustrie letterlijk verschuiven naar China. Waren tot voor kort 'autosalons' als de Franse  Mondial de L'Automobile, de Britse British International Motor Show, de Duitse Internationale Automobil Ausstellung en de Zwitserse Salon International de L'Auto, toonaangevend als het ging over de premières van nieuwe modellen, als het ging over de introductie van de laatste innovaties in de autoindustrie, vanaf dit jaar is die eer gegund aan de Auto China International Automotive Exhibition in Beijing.

Niet alleen zien we daar de nieuwste modellen en de laatste innovaties, een veeg teken is dat de automobielindustrie daar ook modellen laat zien die zich specifiek richten op de booming Chinese automarkt. Speciale modellen voor de Chinese consument zoals Bentley's Continental GT Design Series China, zoals Lamborghini's Murciélago LP 670-4 Super Veloce Chinese Edition. Maar niet alleen de exoten kennen speciale modellen voor de Chinese consument, ook volumemerken als Mercedes, BMW en Volkswagen komen met speciale modellen en introduceren als Europese autobouwers dit jaar nieuwe modellen eerder in China dan in Europa. 

Het failliet lijkt zich te hebben ingezet voor Europa. Maar zoals zo vaak bij de 1e signalen van een dreigend liquiditeitstekort: het is nog niet te laat.....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tweets die vermelden Het Failliet van Europa -- Topsy.com
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door delaatstemeter en Willem Scheepers, ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Het Failliet van Europa http://www.managementpro.nl/verandermanagement/het-failliet-van-europa/ [...]
Maik van Rossum
Typisch... ook Michael Moore heeft het in zijn meest recente film - Capitalism: A Love Story - ook al over de klappen die de automobielindustrie krijgt uit Aziatische hoek.

Uiteraard heeft hij het over de Amerikaanse industrie en dan met name GM. Middels efficiency-lagen poogt men het hoofd boven water te houden, waarbij 'uiteraard' de kleine man op de vloer wordt geslachtofferd (lees: ontslagrondes).

In het verleden had Amerika minder last van dergelijk innovatief krachtige concurrentie vanuit bijvoorbeeld landen als Japan of Korea. Maar ook vanuit Europese hoek had men minder te duchten...

...alles was namelijk platgegooid.

Groeten,
Maik van Rossum
http://twitter.com/maikr
Commissie De Wit: Er is duidelijk veel krediet verloren gegaan…..
[...] je, nu er zoveel krediet verloren is gegaan & er tot op dit moment nog veel meer krediet verloren gaat, Harde Maatregelen verwachten, dan kom je bedrogen uit. Daarvoor is de vooraf al sceptisch [...]
koen de somer
naar het schijnt zullen de eerste massa import aan Chinese auto's binnenkort de haven van Zeebrugge binnen rollen. ( aan de 1/2 van de Europese marktprijs?)
Idee voor Ontwikkelingshulp van Azië voor EU is ook @occupy. - ManagementPro
[...] zienderogen toe. Zo verleent China al geruime tijd ondersteuning aan Griekenland, investeren zowel China als India in de Europese autoindustrie en is een Indiaas conglomeraat de grootste Britse industriële werkgever. Deze inspanningen, die ze [...]
Management Pro: Idee voor Ontwikkelingshulp van Azië voor EU is ook @occupy. | HAANTJES GEDRAG
[...] zienderogen toe. Zo verleent China al geruime tijd ondersteuning aan Griekenland, investeren zowel China als India in de Europese autoindustrie en is een Indiaas conglomeraat de grootste Britse industriële werkgever. Deze inspanningen, die ze [...]
Menselijk Talent als Cruciale Factor: bedrijven volgen mensen. - ManagementPro
[...] hun hoofdkantoren die richting op te verplaatsen. De vraag in die regio naar luxe goederen zoals auto’s is dan ook giga. Zo’n ‘volksverhuizing’ kenden we decenniaterug ook al, al had [...]
Management Pro: Menselijk Talent als Cruciale Factor: bedrijven volgen mensen. | HAANTJES GEDRAG
[...] hun hoofdkantoren die richting op te verplaatsen. De vraag in die regio naar luxe goederen zoals auto’s is dan ook giga. Zo’n ‘volksverhuizing’ kenden we decenniaterug ook al, al had die een [...]
Twee voorbeelden van universiteiten met een IiP-accreditatie. « Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant.
[...] begonnen hun hoofdkantoren die richting op te verplaatsen. De vraag in die regio naar luxe goederen zoals auto’s is dan ook giga. Zo’n ‘volksverhuizing’ kenden we decenniaterug ook al, al had [...]