Stel dat het Koningslied wordt verketterd, hoe krijg je dan tijdig 17 miljoen mensen aan het zingen? Het Koningslied, metafoor voor organisatieverandering.

NB: Na het besluit van het Nationaal Comit√© Inhuldiging dat het ‘maar een lied is’, heb ik de oorspronkelijke entry enigszins aangepast. Hoe dan ook, het rumoer rondom het Koningslied is een prima metafoor voor organisatieverandering. ūüôā

Even leek 30 april op¬†D-Day: Miskende geesten, ego’s, jaloezie, de ‘druppel die de crisisemmer doet overlopen’…. wat de¬†oorzaak was van de (bijna) massale volksopstand tegen het ‘Koningslied’ & wie dit heeft aangezwengeld, biedt zeker ruimte aan empirisch onderzoek. Dat componist John Ewbank vervolgens zaterdagnacht dan ook besloot zijn compositie terug te trekken is zeker te begrijpen. ‘Als je denkt dat het beter kan, dan doe je het toch lekker zelf.’, zal wellicht zijn motivatie zijn.

Ook mooi, maar wat dan? Het volksfeest dat de Regering voor ogen heeft, ‘even ergens anders aan denken dan aan een Dijsselbloemdoctrine, een¬†sociaal akkoord¬†e.d…..’, en dat over 9 dagen in AHOY dient los te barsten voor Lex & Max, komt dan¬†ernstig op losse schroeven te staan.

Het is zoiets als het idee voor verandering in je organisatie zoals jij dat voor ogen hebt maar een idee dat op het laatste moment onderuit lijkt te worden gehaald. Wat nu?

Hier helpen John Kotter & Leonard Schlesinger. In 2008 schreven zij het artikel Choosing Strategies for Change. Wat het ‘in dit kader’ interessant maakt, dat is dat zij het artikel beginnen met een diagnose van de weerstand die je (mogelijk) kan verwachten voor het nieuwe/andere¬†idee dat jij hebt. Wat kunnen oorzaken zijn?

  • “Parochial self-interest: One major reason people resist organizational change is that they think they will lose something of value as a result.” In nagenoeg iedere talkshow¬†wisten mediale ego’s besmuikt te reageren op het Koningslied, geschreven door een toch succesvol collega-ego. Als hij zoveel aandacht krijgt, wat blijft er dan nog voor jou over?

  • Misunderstanding and lack of trust. People also resist change when they do not understand its implications and perceive that it might cost them much more than they will gain. Such situations often occur when trust is lacking between the person initiating the change and the employees.” Het sluit aan op het voorgaande & weten we nog wel waarom er √ľberhaupt een samenzang zou zijn? (nb; het ging oorspronkelijk om de idee, niet om de inhoud)

  • Different assessments. Another common reason people resist organizational change is that they assess the situation differently from their managers or those initiating the change and see more costs than benefits resulting from the change, not only for themselves but for their company as well.” Da’s duidelijk neem ik aan: ieder van ons bekijkt het met een andere, gekleurde, bril. Zo hebben 643.000 werklozen & hun gezinnen wellicht iets anders voor ogen dan samen zingen.

  • Low tolerance for change. People also resist change because they fear they will not be able to develop the new skills and behavior that will be required of them.” & Dan gaat het hier niet zo zeer over de angst voor je zangkwaliteiten als wel het antwoord op de vraag: wat levert deze crisis mij uiteindelijk nog op als het feest voorbij is?

Vervolgens komen Kotter & Schlesinger tot enkele strategie√ęn om deze weerstand weg te nemen. Je vindt ze in onderstaand kader.

Bron: Choosing Strategies for Change

Eenvoudig gezegd: voor het poldermodel is het te laat, dat geldt ook voor opleiding & ontwikkeling. Het betrekken van 17 miljoen mensen bij het opnieuw(!) componeren van een gezamenlijk lied, is (te) kort dag.¬† Over druk uitoefenen zeggen we: ‘Is dat nou nodig!?’. De vraag is of men nog openstaat voor ondersteuning?¬†Dus blijft er maar √©√©n ding over: manipulatie!

Als we nu weten wie deze volksopstand heeft georkestreerd, dan kunnen we die persoon of personen mogelijk ook inzetten bij een nieuwe manipulatiepoging….. (nb; dat geldt dus ook voor verandering in je organisatie ;-))

Overigens,¬† ik vind er niets mis mee, met John’s KoningsLied & daarom herhaal ik het nog maar een keer. Het zal de leeftijd wel zijn……¬†¬† ūüôā

========

220413

D-Day + 8: de dag dat het Koningslied nog steeds op No. 1 staat bij I-Tunes.

Bron I-Tunes 220413

Het is ook de dag waarop het Nationaal Comit√© Inhuldiging komt met ‘de oplossing’ voor deze uitdaging.

18.00u. Namens het NCI spreekt Joop van den Ende de ‘verlossende’ woorden: “We hebben het over een lied, meer niet.” Het laat ook zien waarom Joop ondernemer is, gewend aan organisatieverandering….

Ook daarom de oorspronkelijke titel van de entry ‘Hoe krijg je 17 miljoen mensen binnen 8 dagen aan het zingen? Het Koningslied als metafoor voor organisatieverandering’ maar aangepast & de tekst deels.

2 thoughts on “Stel dat het Koningslied wordt verketterd, hoe krijg je dan tijdig 17 miljoen mensen aan het zingen? Het Koningslied, metafoor voor organisatieverandering.”

Hoe cree√ęrt Koning Willem Alexander voor zichzelf een Droombaan en hoe wordt hij verlost van de discussie over zijn beloning? – ManagementPro ‚ąô 6 jaar ago

[…] kan iemand het lied van JURK misschien¬†√≥√≥k controleren op de grammatica….. AKPC_IDS += […]

Van wie kunnen de Republikeinen iets leren om de volgende keer succesvol te kunnen protesteren? – ManagementPro ‚ąô 6 jaar ago

[…] programma op dat zijn Genootschap vooraf een overkill aan aandacht en emoties kreeg (nb; ze waren niet de enige).¬†Eenvoudig gezegd: voor De Dag zelf ging de republiek al kapot aan eigen suc6….. Dat wil je […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *