Je Nieuwe Supermarkt bevindt zich in de Cloud, letterlijk……

‘Wat als je goederen net zo eenvoudig als gegevens kon opslaan en afleveren? Amazon, Walmart en anderen gebruiken AI en robotica om alles om te toveren, van boodschappen doen tot boodschappen bezorgen. Welkom bij de fysieke cloud!’ Hallo Supermarkt! Op boodschappen gelokaliseerd in de fysieke cloud, hoog in de lucht, is het misschien nog even wachten, 2025 lijkt een mooi streven, maar inmiddels transformeert je nieuwe supermarkt ook al ver van je oude-bekende supermarkt: ‘Autonomous warehouses will merge with autonomous manufacturing and delivery to form a fully automated supply chain.’ Bron: How Robots and Drones Will Change Retail Forever. Zelfs het recent door AH geïntroduceerde pin- en kassaloos shoppen lijkt nu alweer achterhaald.

Mooi zo’n door AMAZON gestart autonoom proces van boodschappen bestellen en bezorgen op de begane grond, maar het interessants is de volgende stap nl. het gepatenteerde plan van AMAZON en WALMART om op ca. 600m boven het aardoppervlak cq boven grootstedelijk gebied zwevende distributiecentra te installeren: letterlijk in the cloud. Op verzoek van je app, beter nog: je internet of things koel- en voorraadkast, bezorgen drones vanuit de cloud je boodschappen…. Je supermarkt om de hoek zal nooit meer dezelfde zijn, binnen afzienbare tijd zelfs overbodig zo lijkt.

Vandaar ook, waarschijnlijk, dat groothandel SLIGRO Groep strategisch afscheid nam van de supermarktactiviteiten. Nieuwe toetreder en concurrent AMAZON heeft, anders dan ook nieuwe toetreder en concurrent ALIBABA ‘laat 1.000 (NB; autonome) winkels bloeien‘, niet het plan om grootschalig en op dure locaties in brick & mortar te investeren; ook niet in de EU. AMAZON, WALMART verhuizen naar de cloud!

WALMART is feitelijk een logistieke organisatie, hun core business, en pas daarna een supermarkt. WALMART LABS transformeerde data lang voordat het begrip Big Data werd geïntroduceerd.  Een vergelijkbare organisatie is VICTORIA’s SECRET: vroegtijdig implementeerde men digitalisering en automatisering in het logistieke proces. AMAZON is één van de organisaties groot geworden dankzij Big Data. “Big data can be described in terms of data management challenges that – due to increasing volume, velocity and variety of data – cannot be solved with traditional databases. While there are plenty of definitions for big data, most of them include the concept of what’s commonly known as “three V’s” of big data: Volume, Variety, Velocity.” Bron: Amazon Web Services, AMAZON doet zoveel ervaring op met Big Data dat zij die kennis nu ook te koop aanbieden. Als je over zoveel data beschikt dan is het niet meer dan logisch dat je dit verder gaat vercommercialiseren, richting een supermarkt bijv.

Voeding en drank zijn primaire levensbehoeftes, met mooie marges (als je dit optimaal managet), en ook daarom een interessante markt. Een markt rijp voor disruptie. Concurrentiestrijd draagt vervolgens bij aan de versnelde implementatie van kunstmatige intelligentie, machine leren, robotica. Maar ook een markt waarvan de, disruptieve, ontwikkelingen vooruit lopen op veel andere B2C en B2B markten. Dat maakt deze ontwikkelingen zo interessant om te volgen.

We hebben nog even, de patenten voor de supermarkt in de fysieke cloud zijn in 2016 aangevraagd, vervolgens zal er een aanpassing in wet- en regelgeving nodig zijn maar: het is 2025 voor dat je het goed en wel beseft…. Recent zagen we hier in 2025 het ziekenhuis ingrijpend veranderen, vervolgens is het de beurt aan de supermarkt. ‘Patiënten willen geen artsen, ze willen gezondheid. Cliënten willen geen advocaten, ze willen juridische hulp.’ stelt prof. Richard ‘the Future of the Professions‘ Susskind vandaag in Het Financieele Dagblad. Dat geldt ook voor de supermarkt: we willen worden voorzien in onze dagelijkse behoeften, of daar dan nog mensen bij/voor nodig zijn?

AH wil deze ontwikkelingen bijblijven door zich nu op te laten nemen in de nieuwe GOOGLE Assistent (een apparaat dat je allerlei opdrachten kan geven en verbindingen kan laten aangaan, enigszins vergelijkbaar met je smart phone): roep tegen je GOOGLE Assistent ‘bestel melk’, dan wordt dat pak bezorgd door AH. Tot dat onze boodschappen vanuit the cloud te bestellen zijn kan een boodschappenbezorger als PICNIC ook meer ‘voet aan de grond krijgen’ en, mogelijk een financiële ‘body’ opbouwen om de ‘luchtstrijd’ met disruptieve toetreders als AMAZON, WALMART, ALIBABA aan te kunnen gaan: onderscheidend vermogen.

Ook v.w.b. je dagelijkse boodschappen worden, sterker nog: zijn het interessante tijden.

Willem E.A.J. Scheepers, o.m. auteur van het recent verschenen Disruptie, Hybridisering van Arbeid, Diversiteit, Ethiek, Management;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *