Je volgende leidinggevende bevindt zich in de metaverse, is waarschijnlijk een robot maar iig een avatar.

In augustus introduceerde Facebook een nieuwe virtual reality-app voor werken op afstand, waarbij gebruikers van de Oculus Quest 2-headsets van het bedrijf vergaderingen kunnen houden als avatarversies van zichzelf. Tegelijkertijd meldde Mark Zuckerberg dat zijn sociale media organisatie zich binnen 5 jaar zal transformeren naar een metaverse company. Eenvoudig gezegd: op het beeldscherm zien we je avatar ipv jou in je, per vergissing, niet meest florissante ‘uitvoering’. Bron: Facebook launches VR remote work app, calling it a step to the ‘metaverse‘.

Op het moment dat ik dat las dacht ik aan de voorspelling die AliBaba oprichter Jack Ma deed in 2017 nl. dat binnen een periode van 30 jaar de best presterende CEO een robot zou kunnen zijn. Als je dan toch allemaal in een volledig virtuele omgeving opereert, waarom zou je baas dan nog een mens behoren te zijn? Jack Ma: ‘Dankzij kunstmatige intelligentie is deze CEO robot prima in staat bedrijven te runnen. Bovendien hebben ze geen pauzes of nachtrust nodig.’ Interessant….

Je volgende leidinggevende een robot, een avatar? In 2014 bleek uit onderzoek (al) dat dit mogelijk kan zijn.

Het begrip ‘metaverse‘ komt uit het brein van ‘tech Nostradamus’ Neal Stephenson (NB; de oorspronkelijk Nostradamus was in de 16e eeuw een ‘ziener’ maar niet één met een positieve inborst). Stephenson schreef in 1992 het boek ‘Snow Crash, a cyberpunk exploration of then-futuristic technologies: mobile computing, virtual reality, wireless Internet, digital currency, smartphones, and augmented-reality headsets’. Hij introduceerde daarin het ‘metaverse’ een fenomeen dat, geheel in lijn met Stephensons’ ‘Nostradamus’ profiel, vervolgens de ‘griezelige vallei’ werd genoemd. (NB; Second Life: wie kent het nog?)

(ook) In 2017 werd Neal Stephenson door Vanity Fair gevraagd ‘Wat denk je van het vooruitzicht van een door Zuckerberg gecontroleerde Metaverse?’ Zijn reactie: ‘[Low laughter and a very, very, very long pause] I would say that anything that gets invented has got results, and some of those are predicted and some are not. There’s no fixed process for predicting the results and controlling what happens. At some level, it boils down to people’s capacity to act as socially responsible, ethical individuals.’

De metaverse “komt neer op het vermogen van mensen om te handelen als sociaal verantwoordelijke, ethische individuen”. Als we nu zien hoe, toch relatief veel, mensen ‘los’ gaan op sociale media, dan wordt dat nog een ‘uitdaging’ en niet alleen voor FB.

D.i. volgens mij de eerste uitdaging waarvoor private en publieke organisatie nu komen te staan: gedragsregels bepalen hoe om te gaan met en in de metaverse van je organisatie? Want dat die metaverse er komt, sterker nog: het is binnenkort al beschikbaar, dat staat voor mij ‘als een paal boven water’. Geruststelling: jongere generaties zijn nu al opgegroeid in en met virtuele omgevingen. Zijn hebben/zijn vaak al een avatar. Dat maakt de virtuele werkomgeving voor hen direct een stuk toegankelijker en je organisatie voor hen waarschijnlijk een ‘preferred employer‘; ook leuk.

Dat de rol van de CEO, manager, leidinggevende daarmee verandert, is ook duidelijk. Vorige maand vroeg prof. James Heskett zich af ‘Can a company managed from anywhere be great?‘. Lees je de commentaren dan haal je daaruit dat dit mogelijk is. Het vraagt alleen een andere stijl van leidinggeven. Het kan(!) zijn dat kunstmatige intelligentie ‘zich’ dit eerder aanleert dan een manager/CEO met meerdere jaren mens-management ervaring, zeker als het bij je medewerkers straks om avatars gaat….

Overigens, voor Jack Ma is het niet onmogelijk dat de ‘CEO robot’ op enig moment TIME’s ‘Person of the Year‘ wordt, met dan waarschijnlijk een alternatieve term voor het woord ‘person‘.

Willem E.A.J. Scheepers, die zichzelf er voldoende van bewust is dat zijn rol als docent resp. adviseur op enig moment ook door zijn avatar kan worden overgenomen…. Tot die tijd ben ik ook/toch nog auteur.

 

011221

Op welke manier beïnvloedt de Metaverse de productiviteit van je organisatie, van een land? Interessante vraag die prof. James Heskett stelt.

“After all, Google can now provide an Oxford dictionary definition of the Metaverse as “a virtual reality space in which users can interact with a computer-generated environment and other users.” It has been described as a shared virtual world where you (or more accurately, your hologram or avatar) can, among other things, go to school, go to work, play games, watch concerts, and browse stores. For Facebook, or now Meta, its dominance in social networking combined with a Meta-based strategy is an inviting path into much larger markets.”

Bron: How Will the Metaverse Affect Productivity? – HBS Working Knowledge

030921

Als Agnetha, Björn, Benny en Anni-Frid (ABBA) in hun volgende carrière stap avatars zijn, waarom jij en je leidinggevende niet? Overigens, wil je toch elkaar real life ontmoeten, dan kun je (tot in lengte van jaren…) ook optreden als hologram.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *