Noord-Zuid Lijn & Leren van Mis-Management

'Wij zijn trendsetters!', 'Wij zijn koplopers in Risico Management!', 'Eén van mijn medewerkers aan dit tracé is zojuist benoemd tot Professor in Leiden.'

Die euforische opmerkingen plaatste nog maar enkele jaren geleden de toenmalig Amsterdams wethouder voor Infrastructuur Mark van der Horst, toen hem werd gevraagd naar de activitiviteiten rondom de Noord-Zuid Lijn. We leren hier al direct 2 dingen: - 'je moet de huid niet verkopen als de beer nog niet is geschoten', zeker niet bij risicovolle & nauwelijks te overziene 'schietpartijen';  &  - het is te hopen dat 'de professor' alsnog goed is terecht gekomen.

De Noord-ZuidLijn, er is veel over te vinden op het web. 'Veel' zoals de nog steeds enthousiaste site van Amsterdam zelf. Maar zo is er ook de site van enkele georganiseerde criticasters verenigd onder de naam 'de Bovengrondse'. Alles precies passend binnen het nieuwe media tijdperk.

Wat er ook over kan & mag worden gezegd: de Noord-Zuid Lijn levert in ieder geval nu al interessante studiestof op over Risico Management & Mis Management.

Kom in Amsterdam, rijdt wat door het centrum & je ontkomt er niet aan: een keur aan planken & zeilen die een bouwplaats verbergen. Jij krijgt bijna de indruk dat de betrokkenen er alles aan doen om de hele malaise letterlijk aan het zicht te onttrekken. Maar dat lukt niet.

Vorige week vertrok in deze malaise 'verantwoordelijk wethouder' Tjeerd Herrema, onder 'ach & wee' van veel getroffen buurtbewoners. Opmerkelijk, misschien, dat laatste maar dat is het niet. Zeker niet als je weet dat Herrema voor de bewoners-met-verzakte-historische-panden misschien geen oplossing had, wel had hij een luisterend oor. & Zoals we weten: Luisteren is de 1/2 van optimale Communicatie; nog een leerpunt.

Kort na de uitzending van Buitenhof kwam de initiatiefnemer van dit alles, v/m wethouder Geert Dales met de opmerking dat 'alle ophef over Noord-Zuidlijn overdreven is'. Het komt allemaal door een 'hele domme aanneemer'. Niet heel errug geloofwaardig, die reactie van Dales. Wat leren wij hier uit: praat nooit over anderen, leg niet de schuld bij anderen neer, biedt zelf ook eens je excuses aan. (nb; maar daarin staat Dales momenteel niet alleen.)

Het lijkt allemaal verdacht veel op een Abilene Paradox, nog een leerpunt. Maar: hoe is het zo ver kunnen komen? Nu, zelfs burgemeester Job Cohen die de malaise van het begin af aan 'vanaf de zijlijn, dat wel' meemaakt, heeft daar geen antwoord op.

Gelukkig kopen wij komende maand de nieuwe Harvard Business Review & daarin lezen we het artikel: 'Six Way Companies Mismanage Risks' & dat er hier bij de Noord-Zuid Lijn sprake is van het 'Mismanagement van een Risico' da's zelfs nog een understatement.....

In het artikel van René Stulz staan de 'Six Sources of Failure in Managing Risk':

  • Lack of appropriate data;

  • Narrow measures of risk;

  • Overlooked risks;

  • Hidden risks;

  • Poor communication;

  • Rate of change;

Vinkt u maar af & u ziet dat alle 6 Bronnen opgaan voor de Noord-Zuid Lijn. Het is te hopen dat ze op het Stadhuis een abonnement hebben op de HBR.

Wat je nu nog kan doen? Stulz komt met enkele adviezen. De beste is in dit geval wellicht nog 'de stekker er uit trekken', het gat dichtgooien & de oplossing laten liggen tot dat ons nageslacht, m.b.v. innovatie, een beter alternatief heeft. Maar ja, wie toont die moed?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Cursus Moed voor Amsterdams College van B&W
[...] sloot ik mijn ‘Noord-Zuid Lijn’ entry af met de vraag ‘Wie toont die Moed?’ (nb; om het NZL project nu stil te leggen). Ik [...]
Italië Zien & Sterven*. - ManagementPro
[...] in één keer een miljoeneninvestering tot een suc6 te (laten) maken. Om over de investeringen in langslepende infrastructurele trajecten nog maar te [...]