Ook een adviseur heeft wel eens Hulp nodig. Maar waar vind je een expert?

Het is alweer bijna 19 jaar geleden dat ik met onze oudste (1/3) dochter in Frankrijk 'te water' ging. Ik kwam er uit en er zat water in mijn linkeroor. 'Dat gaat er zo wel weer uit.', denk je dan. Niets was minder waar.

Dus 2 weken later & terug in onze woonplaats Goes toch maar eens naar de huisarts (nb: 1e expert!). Die besloot het oor uit te spuiten. Helaas: 1 maand later nog steeds last van 'water in mijn oor'. Ik word doorgestuurd naar de KNO specialist in Goes (2e expert). Die besluit dat er een buisje geplaatst dient te worden en verhip: dat helpt. Gevolg was wel dat ik zeker 1x per jaar een 'onderhoudsbeurt' kreeg voor een nieuw buisje....

Na enkele jaren verhuisden we en kwam ik terecht bij een KNO specialist (3e expert) in 's-Hertogenbosch, deze nam de voorzet van zijn Goese collega over en dus gingen we door met het regelmatig verwisselen van buisjes. 3 jaar later gaf 'mijn' specialist me door aan een jongere collega en nieuwe partner van hem, een zojuist afgestudeerde KNO-er (4e expert). Deze jonge specialist besloot al bij het 1e consult dat het maar eens afgelopen moest zijn met die buisjes en vertelde me dat het tijd werd voor een gehoorapparaat...... Dat ging me toch iets te snel en daar vond ik mezelf ook nog iets te jong voor. 'Is er een alternatief?' Blijkbaar niet, al dus 'expert no. 4'.

Dan maar overleg met mijn huidige huisarts (5e expert), hij deelde mijn mening en verwees me door naar een KNO specialist (6e expert) in Veghel. Deze specialist deed iets wat nog geen van zijn collegae (nb: allemaal zelfbenoemd experts!) tot nu toe had gedaan: hij nam een allergietest af en wat bleek..... ik had last van een stofallergie en het 'slechtste' wat mij was overkomen was dat uitspoelen van mijn oor enkele jaren geleden. (nb: toch was ook mijn toenmalige huisarts van mening een expert te zijn!). De neusspray, let wel: een zéér eenvoudige remedie, die mijn 6e expert me voorschreef h(i)elp(t) wonderwel.  Maar omdat mijn oor inmiddels gewend was geraakt aan buisjes bleef een regelmatige 'onderhoudsbeurt' wenselijk.

Dat ging goed tot dat op enig moment, eerder dit jaar, 'mijn' KNO specialist afwezig was en werd waargenomen door zijn collega/partner (7e expert). Omdat ik meende dat mijn gehoor aan dat ene oor toch 'iets minder was, haalde deze specialist, na een oppervlakkige waarneming, het 'aloude gehoorapparaat weer te voorschijn'..... Eerst maar eens op vakantie.

Enkele weken geleden besloot ik om dan toch maar weer een afspraak te maken en dan liefst met expert no. 6 (nb: als 'Beste Beoordeeld' in mijn 'consumententest' ;-) ). 'Helaas, hij is nog steeds afwezig. Maar,' zo vertelde me de assistente enthousiast 'we hebben een vervanger, en nog een goede ook!'. Dan maar een afspraak gemaakt met expert no. 8(!). Recent een consult gehad bij deze ervaren KNO specialist en: na een controle schreef hij me oordruppels voor ..... Hoe het nu met mijn gehoor is? Prima (nb: vraag het anders eens aan mijn coachees).

Wat ik er van geleerd heb:

  1. specialisatie is belangrijk en communicatie daarover, helder & duidelijk zijn over dat wat jouw Expertise is c.q. wat wel en wat niet mogelijk is, is essentieel(!); zowel door de expert zelf als voor de patiënt / klant.
  2. privé: als het mijn lichaam betreft (nb: of het lichaam van mensen die mij lief zijn) dan vraag ik voortaan standaard om een 2e en 3e consult. Onder het motto: 'U kunt ook niet alles weten.' en dat accepteren ze. (nb: Zeker als ik 'spiegel' dat ik ook niet alles weet....)
  3. zakelijk: deze 'jarenlange' ervaring leert me dat i.d. ook organisaties kan overkomen! Het inschakelen van de juiste expert is een gok & ook hier is een 2nd opinion zinvol...... (overigens, er is een ISO-norm die je bij de keuze van je expert kan helpen: NEN ISO 10019; je vindt 'm ook onder aan mijn/onze sites; volg daarvoor o.m. de links hiervoor).

Nb: ik kom hierop n.a.v. het boek The Black Swan van Nassim Taleb. Hij neemt het iemand niet kwalijk dat hij/zij niet alles weet. De oorzaak dat je denkt 'toch alles te weten' ligt volgens hem bij:

  • the illusion of understanding
  • the restrospective distortion
  • the overvaluation of factual information

The Black Swan lees ik momenteel; daarna kom ik nog terug op dit boek. &: Fijn dat er oordruppels zijn....... :-)

--------------------------

(nb: dat deze 'expert entry' verschijnt op de dag dat 'de hypotheek adviseur als expert ter discussie staat', da's toch toeval omdat ik deze entry eerder al had geagendeerd (of zou toeval niet bestaan .........).

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gyuri Vergouw
Pro-lid
Ha Willem, dank voor jouw reaktie op mijn site. Kijk ook eens naar mijn recensie van Nassim Taleb's boek onder de titel 'een briljant management boek' op 1minutemanager.nl
groet,
Gyuri
Crisis Communicatie OpMaat.
[...] als potentiële klanten nu ook hun licht gaan opsteken bij ING, Van Lanschot Bankiers etc. voor een ‘2nd opinion’ zo [...]
Wil de échte CRISIS specialist nu eens opstaan!!!
[...] al deed ik hier een oproep ‘waar ik een expert vond?’; ik heb nog geen reactie ontvangen. Zegt in ieder geval iets over onze zelfkennis. Compliment [...]
Loyaliteit Wint! Uiteindelijk.
[...] zijn allemaal hetzelfde’. Ken je er 1 dan ken je ze allemaal of wel: wie is er hier de specialist? Rigby: “The press tends to portray layoffs as undifferentiated bad news for workers and the [...]