Je Organisatie Digitaal Transformeren, dat wordt het niet in 2018.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=50&v=I_eaUWqFRCI

"Het Nederlandse bedrijfsleven beseft dat digitalisering van strategisch belang is voor zijn voortbestaan. (…) Investeren in (nieuwe) technologie is vaak maar het halve werk. De zwakste schakel is vrijwel overal de menselijke factor."  Dat laatste lijkt de belangrijkste conclusie uit de resultaten van het 2-jaarlijks  onderzoek dat Vlerick Business School (VBS) verricht naar digitale transformatie bij grote Nederlandse bedrijven en waarvan de resultaten nu worden gepubliceerd door Het Financieele Dagblad: Digitale Transformers 2018.

Digitaal transformeren loopt vast bij veruit de meeste organisaties, zo blijkt uit dit onderzoek, en da's meer dan jammer want de volgende stap in 'digitaal transformeren' staat nu voor je deur:

Robotica x Kunstmatige Intelligentie = (een) Revolutie!

Eerst maar een definitie: "Digitalisering is de overgang van informatie naar een digitale vorm, dat wil zeggen in een vorm die gebruikt kan worden door elektronische apparaten zoals computers. De term kan betrekking hebben op de gegevens zelf, op de bijbehorende procedures of op de samenleving in het algemeen." In ver(der)gaande vorm kunnen we denken aan machine leren, kunstmatige intelligentie, robotica, ontwikkelingen die bijdragen aan disruptie van niet alleen je organisatie, ook van de maatschappij.

Dan constateren de onderzoekers van VBS: "Een punt van aandacht blijft ook dit jaar de omgang met en inzet van medewerkers en digitaal talent tijdens de digitale transformatie. Zonder draagvlak en voldoende digitaal talent in huis dat optimaal wordt ondersteund, kan de transformatie vertragen of vastlopen." Dat risico is momenteel het grootst voor iedere organisatie ook omdat iedere bedrijfstak hunkert naar talent, niet alleen naar IT talent.

De conclusie "De reputatie van veel IT-afdelingen zit transformatie in de weg. IT-leiders geven aan dat ze zich eerst moesten bewijzen als waardige en betrouwbare partners van de businesskant van het bedrijf voordat ze zich als natuurlijke leiders van digitale transformatie konden opstellen.", waar hebben we die eerder gehoord? O ja, op het moment dat het ging c.q. nog steeds gaat, over de strategische rol van de afdeling Personeelszaken binnen de organisatie. Ook hun reputatie v.w.b. mee (kunnen) denken en beslissen op strategisch niveau, staat veel ontwikkelingen en veranderingen in de organisatie in de weg.... helaas.

Toch blijkt er voor PZ c.q. HR nog voldoende 'werk aan de digitale transformatie winkel' want deelconclusies uit dit onderzoek zijn:

  • verbetering van digitale kennis bij medewerkers heeft lage prioriteit;
  • digitale experts worden in aparte teams geplaatst, niet binnen de IT organisatie;
  • voor het vasthouden van digitaal talent is geen HR beleid.

"Ook ik moet mij pushen om te blijven leren.", stelt Booking.com CEO Gillian Tans in haar bijdrage aan 'Digitale Transformers 2018'. Idd, m.i. is het zelfs een vereiste: jezelf continue blijven ontwikkelen en dat geldt m.n. voor de vrouwen en mannen aan de top: voorbeeldgedrag om de organisatie überhaupt te kunnen transformeren. Maar dan dat pushen, de vraag is of daarin ook intrinsieke motivatie schuilgaat, een vorm van motivatie die een essentiële bijdrage levert aan transformeren.

Mooie aanvulling op de Digitale Transformers 2018 uitgave is de bijdrage 'Digitaal vanaf de Start'. In dit artikel komen jongeren aan het woord, tieners nog, ook nog eens uitsluitend meisjes. 'Voor de nieuwe generatie is digitalisering gesneden koek. Ze zien er vooral kansen in voor zichzelf en voor een betere wereld. Geen transformatie nodig dus, voor deze 'digital borns'.' Een vergelijkbare ervaring deed ik recent op met een aantal enthousiaste 'multipotentialites‘. Maar ja de vraag is dan: hoe word je organisatie voor hen dé 'preferred employer'?

"Een complete metamorfose staat veel bedrijven tegen. Slechts een op de vijf bedrijven hecht grote waarde aan een strategie die beoogt het businessmodel en de bedrijfsprocessen fundamenteel te veranderen." is de slotconclusie van VBS. De volgende vraag is echter of je vanuit het bedrijfsmatig gezonde principe van het continuïteitsstreven een complete metamorfose van je organisatie kan voorkomen? Lees eventueel ook de transformatie die het ziekenhuis van Tiny E. Vreeden in 2025 heeft doorgemaakt op de dag dat zij als patiënt/cliënt daar aankomt voor een effectieve en efficiënte behandeling.

Deze week verschijnt in MIT Technology Review het artikel This is How the Robot Uprising Finally Begins. Tot nu was de robot een machine die vooral eindeloos repetitieve taken uitvoerde, efficiënt dat zeker maar nog niet 'hemelbestormend'. Daarin lijkt nu verandering te zijn gekomen. Het softwarebedrijf OSARO is er in geslaagd kunstmatige intelligentie toe te voegen aan robotica; zie YT. Ineens lijkt het er op dat robot keuzes kan gaan maken. Da's geen digitale transformatie van je werkvloer maar een digitale revolutie. Go for IT!

Willem E.A.J. Scheepers

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>