Probleempje Creatief Oplossen? Bezoek dan ook eens de bibliotheek van NASA.

NASA heeft momenteel een probleem en dat probleem doet zich voor in de ruimte, bij het International Space Station. ‘Two spacewalking astronauts on Sunday found metal shavings inside a huge gear that spins a pair of the International Space Station’s solar wing panels, raising concerns about power supplies and the long-term health of the orbital outpost.’ meldt REUTERS dit weekeinde.

Nu staat NASA bekend als ‘the home for America’s Brightest and Best’, de slimste jongens en meisjes uit de klas werken (vaak) voor NASA. Het is, op zijn zachtst gezegd, natuurlijk een interessante onderneming met een meer dan aansprekend toekomstprofiel.

Als dat zo is dan is het ook interessant om te weten waren deze Brightest and Best hun informatie vandaan halen. M.a.w.: voorzien van welke informatie lossen NASA medewerkers nu dit (ruimte)probleem op?

NASA is o.m. een interessante employer of choice, ééntje die vanuit zichzelf weinig hoeft te doen aan employer branding: het product verkoopt zichzelf. (nb: met dank aan o.m. George Lucas.)

NASA is in meerdere opzichten interessant, zo levert de aftermath van de COLUMBIA ramp (2003) nog steeds subliem studiemateriaal op voor studenten aan de HARVARD Univ.

Ook is NASA zeer bereid om haar (re)sources openbaar te maken. Zij doen dit enerzijds omdat NASA, als belangrijke geldvrager, verantwoording dient af te leggen aan the Congress. Anderzijds doen zij dat omdat ze zich zéér bewust zijn van het feit dat informatie beschikbaar stellen, informatie openbaar maken je voor velen interessant maakt: je hebt blijkbaar niets te verbergen. Da’s dus interessant voor diverse stakeholders w.o. leveranciers, afnemers, investeerders, universiteiten, werknemers…..

Zo zijn ook de bronnen van de NASA HEADQUARTERS LIBRARY openbaar en lezen we daar om ‘Creative Problem Solving’ o.m.:

  • een citaat van Ralph Waldo Emerson: ‘I like people who can do things. When Edward and I struggled in vain to drag our big calf into the barn, the Irish girl put her finger into the calf’s mouth and led her in directly.’ Creatief, dat zeker.
  • boeken die de bilbliothecarissen tippen om problemen creatief op te kunnen lossen:
Al’tshuller, GS. The Art of Inventing: How to Invent and How to Solve Technical Problems. Worcester, MA: Technical Innovation Center, 1994. 
Couger, J. Daniel. Creative Problem Solving and Opportunity Finding. Hinsdale, IL: Boyd and Fraser Pub. Co., 1995.
Dasgupta, Subrata. Creativity in Invention and Design: Computational and Cognitive Explorations of Technological Originality. New York, NY: Cambridge University Press, 1994. 
Ferguson, Eugene S. Engineering and the Mind’s Eye. Cambridge, MA: MIT Press, 1992. 
Lienhard, John H. The Engines of Our Ingenuity: An Engineer Looks at Technology and Culture. New York, NY: Oxford University Press, 2000. 
Rabe, Cynthia Barton. The Innovation Killer: How What We Know Limits What We Can Imagine–And What Smart Companies Are Doing About It. New York, NY:American Management Association, 2006. 
Weber, Robert J. Forks, Phonographs, and Hot Air Balloons: A Field Guide to Inventive Thinking. New York, NY: Oxford University Press, 1992. 

De bibliotheek van NASA is uw bezoek meer dan waard en NASA stelt het bezoek op prijs. Veel lees plezier 😉

‘Creatieve denkprocessen’, we hebben organisaties daarbij kunnen helpen door ‘simpel’ de dialogen te faciliteren waarbij hun creatievelingen nog creatiever werden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *