Duurzame Inzetbaarheid; Twee Specialisten Leggen Uit

Het lijkt alsof er vaker van baan dan van tandenborstel wordt gewisseld. Werknemers willen worden uitgedaagd om zo gemotiveerd te blijven. Een aangename werkplek is dus niet meer alleen een lekkere temperatuur en fijne lunch. Werkgevers worden verwacht harder te werken om hun personeelsbestand aan zich te binden.

Deze duurzame inzetbaarheid wordt steeds meer gezien als prioriteit in het bedrijfsleven. En dat is niet gek. Want zodra een werknemer de deur uit loopt, neemt hij de resources die hij/zij zelf representeert, maar ook die in hem/haar zijn geïnvesteerd met zich mee. Viking Nederland sprak daarom met twee specialisten in het veld van duurzame inzetbaarheid; Fleur Dinjens van Dinjes adviesbureau, en Danny Wilms van Workbooster.

Wilms: “Een inspirerende koers en heldere kaders: daag medewerkers uit om de ruimte daarbinnen op te vullen.”

Met betrekking tot de praktijk wijzen zowel Dinjens als Wilms op doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Dit promoot een gezondere bedrijfscultuur waar werknemers gerespecteerd worden op waarde worden geschat, wat op zijn beurt weer een motiverende werking heeft. Zonder deze mogelijkheden zit een werknemer al snel stil zonder uitzicht op een verbetering in carrière.

Dinjens: “Blijf werknemers opleiden en ontwikkelen, maar gericht op werkende, volwassen mensen.”

Wilms versterkt haar punt en voegt eraan toe dat investeren in ontwikkeling en opleiding van het personeelsbestand de betrokkenheid bij het bedrijf en ook het werkplezier ten goede komt. Er zijn voldoende trainingen voor werkenden, van hele opleiding tot cursussen, individueel tot groepstrainingen.

Wilms: “Het is belangrijk dat werkgevers niet alleen de kar trekken, maar werknemers juist in beweging zetten en zelf laten nadenken over hun werk en inzetbaarheid.” Dinjens: “[Werknemers] hebben vaak weinig inzicht in mogelijkheden en maken doorgroeien doorgaans weinig bespreekbaar.”

Het is dus een misvatting dat verantwoordelijkheid omtrent duurzame inzetbaarheid alleen bij de werkgever ligt. Hoewel een organisatie wel zo’n milieu kan promoten, delen de werkgever en werknemer tot op zekere hoogte de verantwoordelijkheid.

Wilms: “Bouw een goede relatie op met de medewerkers en stimuleer ook goede relaties binnen teams en tussen afdelingen.”

Mensen presteren beter in een omgeving die als aangenaam wordt ervaren. Dat is grotendeels te realiseren door elkaar beter te leren kennen. Makkelijke communicatie tussen collega’s en departementen, en een open en benaderbare uitstraling vanuit het management kunnen daar significant aan bijdragen. Ook bedrijfsuitjes en activiteiten kunnen een personeelsbestand sociaal binden.

Dinjens: “Gezonde mensen.” 

Het lijkt basaal, maar ook Wilms wijst hierop. Dat betekent niet dat je zoals Google gelijk een sportschool onder je kantoor moet bouwen. Maak een gezonde leefstijl simpelweg bespreekbaar. Dat gaat niet alleen om voeding, ook de balans tussen werk en privé is van belang. Dit minimaliseert ziekteverzuim en tegelijkertijd is een gezonde werknemer er een die minder snel zal vertrekken.

Al met al doet een werkgever er goed aan zich te verplaatsen in haar werknemers en zich af te vragen wat ze zelf een prettig werkmilieu vindt. Hoewel een bedrijf een stimulerende, en vaak leidende rol speelt in duurzame inzetbaarheid, is de verantwoordelijkheid ook deels een wisselwerking tussen beide partijen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>