Bindt PWC nu de kat op het spek?

'Marlies Dekkers inspireert consultant.' Nu, als het is dat lingerie ontwerpster Marlies Dekkers de Maten en Directie van PriceWaterhouseCoopers weet te inspireren met haar ontwerpen, dan schuilt daarin nog enige logica. Maar dat Dekkers de vooral mannelijke leidinggevenden van PWC weet te inspireren met haar uitgesproken ideeën over vrouwelijk leiderschap da's verbazingwekkend. Zeker als je weet dat PWC mét behulp van Dekkers' inspiratie meer vrouwen in de PWC top wil krijgen. Vraag is dan: wat voor type vrouwen dat zullen zijn en of PWC daar écht op zit te wachten......
Marlies Dekkers is succesvol en zelfs in die constatering schuilt nog een eufemisme. Met undressed heeft ze veel ogen geopend: van vrouwen zowel als van mannen, van mensen in een feestelijke stemming zo als van mensen in de zakenwereld. In die laatste situatie toch vooral mannen. Succesvol dus, dat is Dekkers, en dat succes weet zij met een zekere mate van vrouwelijke hardheid zowel te continueren als internationaal uit te breiden en da's altijd intrigerend, niet waar. Zeker als het daarbij ook nog eens gaat om het triggerende effect van de ondermode, hier toch vooral lingerie (nb: het 'e-woord' gebruik ik hier bewust niet, die associatie wil Dekkers namelijk niet).

Dat Dekkers dus vroeg of laat wordt uitgenodigd voor een presentatie op een bedrijfsfeest of een 'managementbijeenkomst' dat hoeft dan ook niemand te verbazen. Zij gebruikt bij haar presentatie een speciale undressed PoPo; weinig medewerkers die zich bij het lezen van die uitnodiging afmelden voor zo'n feest! Nog een reden te dus meer om Dekkers als spreker uit te nodigen en dat deed het machokader van het mannenbolwerk PWC recent dus ook. Het persbericht van PWC meldt nu dat deze kennismaking beide partijen zo goed is bevallen dat Marlies Dekkers is gevraagd PWC te helpen een 'vrouwvriendelijk bedrijf' te worden!. De Overheid kan tevreden zijn, zo komt de Mixed Equal inspanning eens op een geheel andere en totaal onverwachtte manier voor het voetlicht.  

Vraag is voor mij nu alleen of Marlies Dekkers wel de juiste persoon is om juist voor een organisatie als PWC dit project op te pakken. Zo maar enkele citaten uit een recent FD-interview met Dekkers:

= "De ontwerpster heeft in elk geval alvast een uitgesproken mening over consultants. 'Ik ken die mannetjes wel', zegt ze in een gesprek. 'Ze staan 's ochtends onder de douche al te bedenken hoe zij straks in de vergadering kunnen scoren. Er is hiërarchie, competitie, gedraai en gekonkel.'"

= "Dekkers heeft zelf nauwelijks mannen in dienst. Van de 100 medewerkers is 80% vrouw. Een bewuste keuze. 'Ik kan vrouwen beter aansturen en motiveren. Vrouwen hebben te lage verwachtingen van zichzelf.'"

= "De ondernemer Dekkers heeft een hekel aan machogedrag. 'Ik heb er eentje voor mij werken. Hij is goed voor het bedrijf, maar moet niet bij mij in de buurt komen.' Volgens haar kunnen mannen en vrouwen wel goed samenwerken als mannen hun machomanieren laten varen. Dekkers mededirecteur is een man. 'Maar die heeft zich al bewezen en heeft geen last meer van zijn ego.'"

= "Marlies Dekkers communiceert geen omzet of winstcijfers. Uit concurrentieoverwegingen en omdat 'ik simpelweg geen zin heb om over cijfers te praten. Dat worden hele saaie en ongeïnspireerde gesprekken.'"

Anderzijds heeft Dekkers ook wel weer een héél postieve en al weer inspirerende kijk op een vrouwvriendelijk bedrijf: "Dekkers vindt het volstrekt onzin dat mensen dagelijks urenlang in de file staan om naar kantoor te komen. 'Verhuis dan naar de omgeving van je kantoor. En van mij mag je de kinderen ook meenemen naar het werk. Mijn kantoor ligt op loopafstand van ons huis. Mijn dochter kan zo altijd naar mij toe komen en de kinderen van mijn medewerkers komen eveneens veel bij mij thuis. Zo is het een soort familiebedrijf waarbij de kinderen met elkaar opgroeien.'"

Het worden zeker spannende tijden binnen PWC & dat niet alleen voor de (potentiële) PWC-dames! Nu ben ik benieuwd of PWC er vervolgens ook een serieuze HRM Strategie van maakt, van Dekkers' ideeën, dat zal dan vervolgens dit mannenbolwerk volledig undressen verwacht ik. Voor nu lijkt het mij toch vooral dat je de deur wagenwijd hebt opengezet voor een kat, dus pas op je spek! 

Maar Marlies Dekkers is een inspirerende kat dat zeker.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

mona
Onbegrijpelijk al die klinkklare onzin van Marlies. Vrouwvriendelijk bedrijf, NO WAY!!!!!!
klopt dat zo'n 80 % vrouw is maar dat zij inspirerend zou zijn. NO WAY!!! Alle medewerkers durven niks te zeggen bang dat ze de volgende de zijn die ineens op non actief gezet worden of gewoon er uit geziekt worden door de board.
Owwwwwwwww ik denk dat er vele een compleet boek zouden kunnen schrijven over hoe het er werkelijk aan toe gaat en hoe de vork werkelijk in de steel steekt en dat is zoooo niet in het voordeel van Marlies
Hubert Sistermans
Lid sinds 2019
Het bedrijf is geen innovater meer, maar een "cash cow" met risicoloos assortimentsgedrag.

Pech voor de betrokkenen, een "cash cow" vraagt om ander gedrag, zelfs als de oprichtster zich nog steeds als een innovator ziet.
Marlies Dekkers, SAPPH, Victoria’s Secret.
[...] in de zoekmachines & blijkt dat een ‘gouwe-ouwe’ entry hier opnieuw leesbaar is Bindt PWC nu de kat op het spek? Vaak weet ik goed over welke onderwerpen ik blogde maar deze, min of meer voorspellende over de [...]