Bestaat Gratis Advies? Is er zoiets als een ‘Free Lunch’?

‘Gratis Advies’, dat was de titel van de eerste entry die verscheen op het ManagementPro blog nu 12 jaar geleden. Aanleiding voor de entry was een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen waarin door de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA) de (toen ook al) worstelende Regering Balkenende 1 uur(!) gratis advies werd aangebonden. Dat riep de vraag op: kan Advies Gratis zijn? & ManagementPro was geboren. De reacties die volgden op de 1e entry kwamen vooral uit de hoek van advies en consultancy want

“Waarom zou je iets gratis aanbieden als je er ook geld voor kan vragen?”

Idd. Waarom? De toon was gezet…..

Nu 12 jaar later terugkijkend op 1,3 miljoenpagina weergaven, kunnen we constateren dat ManagementPro, ‘de Management Trendwatcher’ (ManPro), niet alleen de belofte van aanbod van “Gratis Advies” is nagekomen, maar dat er ook ruimschoots gebruik van is/wordt gemaakt.

Dit blog volgt (mogelijke) managementtrends en reflecteert daarop kort & krachtig. Interne verwijzingen in de entries, rubrieken en ‘tags’ leggen onderlinge verbanden tussen inmiddels 2.284 entries. Het is een blog, geen traktaat, geen essay en (zeker niet) een wetenschappelijk artikel. Daarvoor zijn relatief veel van de externe links, die in de entries worden aangehaald, bestemd. We willen lezers aan het denken zetten, uitdagen en misschien zelfs inspireren.

Gebruikers komen, (toch) opmerkelijk genoeg, in eerste instantie uit het advies- en consultancyvakgebied, vervolgens zijn er de studenten, gevolgd door managers en die blijken dan m.n. afkomstig te zijn uit de ‘HR-hoek’. Door genoemde partijen wordt ruimschoots gebruik gemaakt van de beschikbare info, constateren we ook dankzij Google.

Wie ook van dit gratis advies kunnen profiteren dat zijn m.n. eigenaren en leidinggevenden uit het Midden en Kleinbedrijf en juist zij lijken hier slechts mondjesmaat te zijn vertegenwoordigd. Jammer, héél jammer want mogelijk betalen zij nu voor ‘iets’ dat ook gratis(!) kan zijn: ff ‘google-en’ en op de entries van ManPro terechtkomen, is dan het advies.

De rubrieken* in het blog zijn:

  • Strategie & Bestuur (509);
  • Human Resources (469);
  • Leiderschap (426);
  • Gastcolumns** (410);
  • Verandermanagement (396);
  • Investors in People Raamwerk (324);
  • Familiebedrijven*** (165).

* Voor degenen die hun calculator app hanteren: idd, het totaal aan rubriek-entries (2.699) is meer dan het totaal aantal entries (2.284). Oorzaak: sommige entries vallen onder meerdere rubrieken.

** Als je ideeën, je inspiratie voldoende interessant is voor de ManPro doelgroep, dan is je column van harte welkom. Zo werden recente bijdragen geleverd door Koos Groenewoud, Kitty Schaap, Friso Teerink.

*** Deze rubriek kan, ook met het oog op het MKB, een push gebruiken, zo besteed ik entry 2.286 (d.i. 2.285) mogelijk aan ‘de Druiventros’ en de ‘Jonge Valken’; ‘mogelijk’ omdat je nooit weet of er de komende dagen een nieuwe trend ontstaat, een trend die eerst aandacht nodig heeft. Daarbij: het gemiddelde familiebedrijf bestaat (nog) héél lang.

Boven op dit alles komt ook nog eens dat ManPro onderdeel is van het ManagementSite Kennisnetwerk, een collectief van 10 blogs opgezet en geïnspireerd door Willem Mastenbroek sr en beheerd door Willem Mastenbroek jr. Ga je nu naar de Kennisbank van ons Netwerk dan staat daar voor je helemaal een schat aan Gratis Advies beschikbaar!

In de afgelopen jaren verscheen ManPro op meer multimediale plaatsen. Zo is er een twitter account (22.000+ tweets), een YouTube kanaal, een Pinterest pagina, een Facebook pagina, gaven we 11 softcover boeken uit waarin de entries zijn verzameld. Motivatie voor deze softcovers: veel mensen houden graag een boek vast én het is een uniek relatiegeschenk.

O ja, waarom doen we dit ook al weer? Waarom zijn we met ManagementPro begonnen aan Gratis Advies? Da’s (relatief) eenvoudig:

“Kennis Delen, is Kennis Geven en dat begint bij degene die die Kennis heeft.”

volledig in het gedachtengoed van Peter Drucker. Saillant was nog wel dat deze ur-guru het tijdelijke met het eeuwige verruilde kort nadat dit blog op het wereld wijde web verscheen…..

We wensen je veel lees plezier, ook de komende 12 jaar! Zelfs al weten we nu natuurlijk nog niet welke managementtrend dit mogelijk beïnvloedt. Maar we beloven je: wij zullen tot de eersten behoren die je hierover informeren.

Willem Scheepers, hoofdredacteur van & main contributor to ManagementPro, de management trendwatcher.

Thanx PJ! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *