Mad Men en wat we er van kunnen leren

De aan de andere kant van de oceaan immens populaire tv serie Mad Men was op onze schermen slechts een kort leven gegund. Met veel tegenzin, zo lijkt, begon de VARA met de serie. Gestart in de zomervakantie, uitgezonden op een zo laat mogelijk tijdstip en nog voor het 1e seizoen voorbij was: de stekker er al weer uit...... 'Te weinig kijkers!', tja hoe is dat nu mogelijk?

Héél jammer want het is juist een prima serie. Het geeft je niet alleen een idee over het 'wel & wee' op de burelen van een reclamebureau in de 60-er jaren van de vorige eeuw. Het geeft je ook een interessante inkijk op allerlei managementfilosofieën die juist in die tijd ontstonden. Ideëen die in 50 jaar tijd nauwelijks veranderd zijn. Interessant dus, maar ik zal hier wel één van de weinigen zijn geweest want de serie is alweer verdwenen voor dat ie goed & wel was begonnen.

In de VS is zojuist het 3e seizoen geeïndigd, tijd voor de MIT Sloan Management Review om een terugblik te geven.

In het artikel Mad Men and Managing geeft MIT zowel interessante als leuke lessen uit de serie.

Interessant: '5 Management Lessons from mad Men'

1. Most acquisitions don't pan out as planned. Weinig nieuws natuurlijk want wel vaker zijn verwachtingen over geplande acquisities en overnames hooggespannen terwijl de praktische uitwerking nog veel te wensen overlaat.

2. Everyone responds differently to the co-management model. Je delegeert, geeft mensen verantwoordelijkheden, maar niet iedereen weet daarmee op de juiste wijze om te gaan. De 1 bakt er niets van, twijfelt. De ander ziet het als de vinger die het mogelijk maakt om de hele hand te pakken, te enthousiast dus.

3. Building a brand: To focus or not to focus? That is the question. Een nieuw merk, een nieuwe aanpak: ga je er écht voor? Ben je gecommitteerd? Of reageer je halfslachtig?

4. A capable junior employee may struggle when promoted to a higher level. Het is nog maar zeer de vraag of een sojuist gepromoveerde medewerker die nieuwe uitdaging ook écht aan kan. Wellicht helpt hier een coach.

5. You learn more about what makes your staff tick on the road than you ever could in the office. Theorie is prachtig maar het échte veldwerk vormt je pas tot de manager die je behoort te zijn.

Leuk: 'What Obama can learn from Don Draper ons Selling Health Care Reform' (nb; 'Don Draper' is Mad Men's main character):

LESSON #1: SELL THE CUSTOMER A POSITIVE VISION OF HIMSELF
LESSON #2: OBAMA MUST MAKE HEALTH CARE REFORM SEEM COOL

De Obama Administration lijkt ook een regelmatige kijker van Mad Men.......

MIT gebruikt zelf dit citaat van Don Draper uit de laatste aflevering van het 3e seizoen: 

“I’m sick of getting batted around like a ping pong ball. Who the hell is in charge, a bunch of accountants trying to turn a dollar into a dollar ten? I want to work. I want to build something of my own, how do you not understand that?”

MIT's commentaar: 'This is art, not real life, so let’s not go overboard on drawing management lessons from a few lines of TV dialogue. But he has a point. He wants to work. He wants to build something. That’s a good pair of goals for any manager, real or fictional.' Werken, iets Opbouwen, dat zou iedere manager moeten doen.....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>